Koji ste tip studenta?
Prema načinu učenja i savlađivanja gradiva postoje dve grupe studenata.
Jedni su oni kojima nije problem da sami pređu i nauče sve iz knjige od nekoliko stotina strana i za njih sedenje u amfiteatru i slušanje predavanja u nekom trenutku postaje apsolutno besmisleno.
Teško hvataju beleške, ne mogu da se koncentrišu na informacije koje profesor govori, dok u udobnosti sopstvenog doma ili pak u čitaonici, kada se nađu „oči u oči“ sa knjigom funkcionišu i više nego dobro.
Sa druge strane, postoje i oni studenti koji na predavanjima nauče i preko 60% gradiva i potrebno im je veoma malo samostalnog rada kod kuće. Ovi studenti zaklinju se u „živu reč“ profesora, veoma su dobri u hvatanju beleški, koncentracija im je na zavidnom nivou čak i posle višečasovnih predavanja, dok im samostalan rad kod kuće nije toliko blizak.
Vidimo da korisnost predavanja zavisi od studenta do studenta. Tu se zapravo i dovodi u pitanje obavezno prisustvovanje nastavi.
Prisustvo predavanjima nosi određen broj poena koji ulaze u zbir za konačnu ocenu na ispitu. Stoga, studenti su prinuđeni da slušajući predavanja gube vreme koje su mogli iskoristiti za učenje kod kuće kojem su skloniji.
Dakle, ovakvi studenti, na fakultetima gde je prisustvo svim predavanjima obavezno, „izvukli su deblji kraj“ u odnosu na onaj tip studenata kojima su predavanja izuzetno korisna.
Način predavanja
Svedoci smo toga da izuzetno mali broj fakulteta u našoj zemlji primenjuje savremene nastavne metode. Na većini visokoškolskih ustanova način predavanja nije menjan 50 i više godina i velika je verovatnoća da studirate po istom nastavnom planu i programu kao i vaši roditelji.
Vrhuncem opremljenosti jednog kabineta na nekom od najprestižnijih državnih fakulteta u Srbiji smatra se postojanje ispravnog projektora. Zvuči zabrinjavajuće?
Ova poražavajuća činjenica donekle je i krivac za podelu na tipove studenata. Moguće je da bi i studentima koji vole samostalan rad, savremenija nastava držala pažnju i uz interaktivan pristup omogućila povratak smisla obaveznim predavanjima.
Pristup profesora
Sigurno poznajete bar jednog studenta koji se istraumiran vraća sa svakih konsultacija, ukoliko one uopšte i postoje. Još jedan od gorućih problema u visokoškolskom obrazovanju je i to što profesori „starog kova“ odbijaju da prihvate nove nastavne metode, nevoljno stupaju u bilo kakvu komunikaciju sa studentima, a „ex cathedra“ predavanje je za njih jedino prihvatljivo.
Takođe, na mejlove retko odgovaraju, a za jedan njihov potpis budite spremni da provedete u proseku dva dana aktivne potrage po fakultetu. Na svu sreću, ovakvi profesori su u manjini, ali ih i dalje ima.
Nažalost, postoje i oni profesori koji svesni (ne)kvaliteta svojih predavanja, a vođeni svojim ubeđenjima, namerno biraju rane jutarnje časove za termine predavanja. Naravno, ova predavanja su obavezna, a posledica nedolaska na nastavu je gubljenje poena sa predispitnih obaveza, u krajnjem slučaju i nemogućnost izlaska na ispit. Studentima ne bi predstavljao problem čak i taj jutarnji termin predavanja, ukoliko bi ona bila zanimljiva i korisna.
Upravo ovakvi postupci profesora deluju kontraproduktivno i izazivaju revolt studenata.
Na kraju, naglašavamo nešto što bi trebalo biti vrlo jasno. Za razliku od srednje škole, koja je obavezna, fakultet je stvar ličnog izbora, želje za napredovanjem i svojevoljno ulaganje vremena i novca u bolju i sigurniju budućnost.
Obaveza vremenom postaje teret, ali ukoliko smo slobodni da sami pravimo svoje izbore, zarad lične satisfakcije, spremni smo da uložimo mnogo više truda.
Potrebno je ozbiljno razmisliti o ovom problemu i poraditi na modernizaciji čitavog sistema visokoškolskog obrazovanja, ili u krajnjem slučaju, ukinuti obavezu prisustva predavanjima i na taj način ostaviti studentima da, na osnovu sopstevnih preferencija, odluče da li će posećivati predavanja ili ne.
Možda je pravo vreme da se obrazovanje ove zemlje podigne na nivo koji je dostojan vrednih i pametnih mladih ljudi!
Želiš da stekneš veštine brzog učenja i da savladaš gradivo sa što manje uloženog vremena? Upiši kurs Brzo učenje i saznaj kako da brzo obrađuješ podatke, pravilno rezonuješ, povezuješ i pamtiš gradivo sa razumevanjem.