Značaj prvog utiska u poslovnom svetu

FOTO: Pixabay

Neka istraživanja pokazuju da nam je dovoljno samo nekoliko sekundi da o osobi koju prvi put vidimo steknemo prvi utisak. Sastavni deo čovekove prirode je da prvu impresiju o nekome pre svega formira na osnovu izgleda, položaja tela, pokreta, ponašanja. Važno je napomenuti da se prvoformirano mišljenje kasnije teško menja, naročito ako je loše. Čak i ako osoba poseduje puno drugih kvaliteta, skoro uvek ćemo se iznova prisećati lošeg prvog utiska.

Stoga je, bez obzira na to da li ste na početku karijere ili ste već zaposleni, poželjno pridržavati se poslovnog bontona. Na ovaj način uvećavate šanse da vaši poslodavci ili poslovni saradnici steknu dobar prvi utisak o vama. Kasnije vam može biti znatno lakše da lepo mišljenje potvrdite svojim znanjem, veštinama i marljivošću.

Valjalo bi naglasiti da poslovni bonton ni u kom slučaju ne podrazumeva neprirodno ponašanje, glumu i govorenje neistina. Naprotiv, ovakvim ponašanjem možete sebi napraviti problem, jer će se vaša prava priroda biti otkrivena kadtad.

-poslovna_komunikacija.gif

U nastavku teksta pročitajte koji su to preduslovi za ostavljanje dobrog prvog utiska i šta komunikaciju sa poslodavcima, saradnicima i kolegama čini ugodnijom.

Poštovanje termina

Zakasniti na intervju za posao ili poslovni sastanak u startu znači ostaviti loš utisak. Gotovo je sigurno da ćete, ukoliko ste skloni kašnjenju, delovati kao nepouzdana osoba koja ne poštuje tuđe vreme. Nije poželjno doći ni suviše rano, takođe. Svojim preranim dolaskom možete poremetiti planove osobi koju posećujete ili delovati nestrpljivo.

Odevanje prilagođeno poslovnom okruženju

Ispoštovati zakazani termin i doći na vreme samo je prva etapa u ostavljanju dobrog utiska. Sledeća je da svojim načinom oblačenja ostavite utisak osobe koja izgleda profesionalno i ozbiljno, sa jedne strane, i osobe koja ima lični stil, sa druge strane.

Ukoliko kompanija nema strogo propisani dres kod, na vama je da sami procenite kako će izgledati odeća u kojoj ćete otići na posao ili na intervju za posao. Najpreporučljivije je raspitati se za delatnost firme i način na koji se oblače njeni zaposleni, pa se, u skladu sa tim, obući.

Neka od univerzalnih pravila koja, uglavnom, važe za veći broj kompanija jesu da:

- odeća koju nose zaposleni (kojeg god da su pola i uzrasta) mora biti čista i ispeglana. Svedena, bez ekstravagantnih krojeva i dekorativnih detalja poput printa, šljokica, cirkona, itd. Udobna, ali ne suviše kratka, tesna, široka. Valjalo bi biti oprezan i sa bojama. Jarke boje i šarenilo mogu delovati neozbiljno i previše upadljivo.

- slično je i sa obućom. Ona mora biti savršeno čista. Nije preporučljivo nositi sportsku obuću, papuče, sandale ili cipele sa previsokom potpeticom (kada je u pitanju ženska obuća).

- korišćenje nakita bi trebalo biti umereno. Najbolje je koristiti diskretne komade koji ne privlače suviše pažnje.

- pravilo „manje je više” važi i za upotrebu parfema.

- i za kraj, ali ne manje važno, frizura bi trebala biti uredna i jednostavna, a kosa uvek čista. Žene bi trebale obratiti pažnju na šminku i nokte, preporučuje se prirodniji izgled u oba slučaja.

-profesionalno_odevanje.gif

Položaj tela i rukovanje

Veoma je bitno da uskladite svoje pokrete sa onim što govorite , u suprotnom, dolazi do kontradiktornosti i možete delovati neubedljivo. Stanite/sednite uspravno i ostvarite kontakt očima kada se nekome obraćate. Nemojte se meškoljiti, lupkati prstima po stolu, nameštati kosu, ljudi oko vas mogu pomisliti da vam je dosadno ili da ste nervozni.

Neka pri rukovanju stisak vaše ruke ne bude ni suviše snažan, a ni suviše slab. Psiholozi smatraju da je rukovanje, iako deluje bezazleno, veoma bitan detalj u neverbalnoj komunikaciji. Osobe sa slabim stiskom ruke mogu delovati nesigurno, zatvoreno i bez samopouzdanja, a one sa presnažnim stiskom agresivno.

Način na koji govorite i slušate

Kada ste savladali sve prepreke neverbalne komunikacije vreme je da sa dela pređete na reči. U poslovnoj komunikaciji je najbitnije govoriti jasno, konkretno i smireno.

Ne prekidajte druge dok govore. Saslušajte ih i pokažite da ste zainteresovani za ono što govore. Ne ogovarajte svoje kolege. Ne zamarajte ljude na poslu svojim privatnim problemima. Oslovljavajte ih sa poštovanjem i zapamtite njihova imena ili barem položaje u firmi. Uvek imajte na umu da je osnova zdrave i uspešne komunikacije da na razlike u mišljenju i ponašanju ne reagujete ishitreno, već da ih shvatite i poštujete.

Da li ćete ostaviti dobar prvi utisak na nekoga zavisi i od mnogih drugih faktora, ne samo od vas. Jer, poslovni svet je nepredvidiv, u njemu ćete se susresti sa različitim ljudima i naći se u različitim situcijama. Zbog toga je, pored poštovanja poslovnog bontona, ključ uspeha biti samopouzdan, ljubazan i nasmejan. Ljudi će vas, na taj način, percipirati kao nekoga sa kim je moguće sarađivati i komunicirati.

IZVOR: Infostud/Večernje novosti

Marija opisivanje sebe gleda kao definisanje koje će brojne mogućnosti isključiti.

Pročitajte i:

Kako da napišete CV i propratno pismo?
Kako da radim i studiram?
Aktiviraj se i iStupi iz mase diplomiranih!