Starleta: U čemu je, zapravo, problem?

Ako napravimo poređenje onoga što starleta predstavlja danas u našoj zemlji i u svetu sa pravim značenjem, gotovo da ne mogu da se pronađu sličnosti. Društvo ih imenuje kao starlete ukoliko su popularne, lepe, zgodne i ne rade ništa, sem što se fotografišu i prave ekscese. Smatra se da su, na Balkanu, sponzoruše evoluirale u starlete. Neki starlete poistovećuju sa prostitutkama. Devojke koje u Srbiji nose titulu starlete pojavljuju se u rijaliti serijalima, poziraju na neukusan način, u diskutabilnim pozama i pružaju uvid u svoj privatni život i u svoje telo dovoljno da privuku pažnju medija. Mnogi osuđuju sve što one jesu i čime se bave, ali su sve do jedne, iz ovog ili onog razloga, i dalje tu i njihova popularnost ne jenjava. Iako nema etimološko opravdanje, praksa da se starletama u Srbiji nazivaju devojke koje bez jasnog razloga okupiraju medije, odomaćila se i raširila i nikako ne može da se ospori. Koliko ih je ostalo imuno?

„Kako je došlo do toga da drolje nazivaju starletama, zaista ne znam. Verovatno to krene od neprofesionalnosti i neobrazovanosti novinara. Ali nisam mogao više da izdržim a da se ne dotaknem ove teme. Prosto para uši svaki put kada se pominje u pogrešnom kontekstu, a to se dešava sve češće“, svojevremeno je napisao na svom blogu Novosađanin Petar Poznić.

za_tekst.jpg
FOTO: The Guardian

Ko je kriv?

Pjer Burdije je decenijama ranije kritikovao televizijsko novinarstvo i uticaj televizije, tvrdeći da ono ne doprinosi društvu i da ima opasan uticaj, zato što suzbija i ograničava ideje i argumente, deli ljude na vrste i prisiljava na to da se svet gleda shodno takvoj podeli. Ovakav radikalan stav, čini se, danas ima najviše smisla s obzirom na količinu seksa, nasilja, kiča i šunda dostupnih na malim ekranima. Ako se podsetimo na to da se Republička Radiodifuzna Agenija (RRA) nije baš mnogo trudila da „vaspitava“ posrnule kolege i koleginice i da „vrati svoju decu na pravi put“, možemo li, onda, da krivimo te devojke „na izvolte“ oblina koje, eto, upadaju u kadar?

_veb_novinarstvo.gif

Od objektivizacije do samoseksualizacije ženskog tela

Kada devojčica na početku puberteta pronađe svoj omiljeni televizijski kanal ili internet stranicu na kojoj će, između ostalog, pronaći ono što mi pogrešno nazivamo starletama, shvatiće koliko je nepoželjna, neiskusna i, Bože, glupa. Tada formira vezu sa svojim idolom, shvata da nevinost, male grudi, prirodna boja kose i usne nisu u modi. Seks shvata površno, svoju intimu razdeljuje i poistovećuje sa pomodarstvom oko sebe. U tome joj ne pomažu samo televizija i internet kao mediji, već i štampa koja ne izostavlja prikazivanje ženskog tela u raznim pozama i zdušno deli savete o tome kako se stiže do telesne perfektnosti!? Tad društvena objektivizacija ženskog tela kod mladih devojaka dovodi do objektivizacije vlastitog tela, te one svoje telo doživljavaju kao sredstvo pomoću kojeg mogu postići mnogo toga u životu. To vodi do, takozvane, samoseksualizacije, odnosno isticanja fizičkih atributa, pa sve do eksplicitnog prikazivanja ili isticanja polnih organa koji predstavlja način privlačenja pažnje. „Sindrom“ samoseksualizacije tela može ostaviti posledice u vidu stagniranja ili nazadovanja u karijeri i raskidanja partnerskog odnosa u budućnosti, izopštavanje iz društva, a može da utiče i na psihičko zdravlje.

Kim_Kardashian.jpg
FOTO: Vanity Fair

Vanredno stanje?

Kulminacija problema je u liku Kim Kardašijan i njoj sličnih. Početkom leta ove godine, mediji su najavili njenu video igricu. Ona želi da pomogne devojkama da nauče da „uživaju u životu“, da se „provode“ i da „flertuju“. Dakle, kako je rečeno, da budu kao ona!? Velika tabloidna pompa podigla se i u periodu venčanja repera Kanje Vesta i nje, a stvar je postala gora kada su počeli da koriste dete u svrhu reklamiranja. Kada sam već spomenula dete, nadovezaću se na još jednu primitivnu akciju izvesne Džouzi Kaningam, koja se bavi poslom kao i Kim (šta god to bilo), a koja je ostala trudna, javno priznala da joj se ne sviđa pol deteta, počela da konzumira alkohol i cigare u većim količinama i svoje dete uporedila sa automobilom: „Ako već imate nekoliko Fordova i neko vam kaže da će vaš sledeći auto biti Audi, bićete uzbuđeni. Obećaćete sebi da nećete pušiti u novim kolima, i da nećete dozvoljavati da se u kolima jede brza hrana. Ali, ako dobijete još jedan Ford, to je sve nebitno“, izjavila je tada Džouzi. Naspram ovoga ne izgleda katastrofalno što se žene prikazuju kao glupače, sponzoruše, barbike i seksualni objekti. Ali, kako ćemo dalje vaspitavati naše kćerke, a po kojem modelu ćemo učiti dečake da, zaista, budu muškarci, ostaje pitanje za ozbiljniju diskusiju, kojoj se makar nadamo.

Milica je devojčurak, a voli da peva, piše, čita i ne zaboravlja da se smeje