Reli koji je više od relija - 3. dio

FOTO: caradvice.com

U prethodna dva dijela pratili smo kako se situacija razvijala od nastanka Dakar relija, pa sve do kraja osamdesetih godina. Upoznali smo se sa podacima o tome kako je Tjeri Sabin došao na ideju o Dakar reliju, kroz koje zemlje je prolazila trasa u prvim godinama, koje zemlje su se naknadno našle na trasi Dakar relija. U prethodnim dijelovima smo vidjeli i da je u prvih 20 godina Dakar konstantno napredovao, organizaciono prije svega, potom i u pogledu avanturizma, izazova, adrenalina, a naročito popularnosti, kako među samim takmičarima, tako i među gledaocima i pratiocima istog.

U narednom periodu, naročito u prvoj deceniji 21. vijeka, Dakar reli je doživio neke, naizgled, korijenite promjene. Iako je u dugoj istoriji svog postojanja Dakar, kao što većina, pretpostavljam, zna, uglavnom napredovao, 1990. godina je ipak donijela i jedan pad. U odnosu na rekordne godine, kao što je 1988. godina, kad je učestvovalo preko 600 takmičara, 1990. godine se takmičilo 465 vozača.

Prethodne godine na trasu Dakar relija je uvedena Libija, gdje je u stvari na neki način i nastala ideja o Dakar reliju kad se njegov osnivač Tjeri Sabin izgubio u Libijskoj pustinji na svom motociklu. Poznati vozač Dakar relija, Stefan Peterhansel, izjavio je da je pustinja nevjerovatna, pogotovo noću. Prema njegovim riječima, tada se ‚‚ne čuje ništa, potpuna je praznina". Huber Auriol je uveo jednu novinu - vozio je te godine prvi put na Dakar reliju ‚‚One man buggy", tj. automobil za samo jednog čovjeka.

00_kamaz_truck_at_dakar_rally_11_01_14_jpg_w_120.jpg

FOTO: wordpress.com

Jedan od nezaboravnih momenata Dakar relija desio se 1991. godine, a to je posjeta vozača predsjedniku Libije Muameru El Gadafiju. Broj vozila je bio 406. Naredna godina, 1992, bila je revolucionarna za Dakar reli. Desilo se nešto do tada nezamislivo, za mnoge neizvodljivo, ali ne i za oca, osnivača Dakar relija. Žilbert Sabin je odlučio da Dakar reliju da novi izgled u potpunosti, da učini nešto nevjerovatno za trku i da joj udahne jedan novi dah. Reli je doživio revolucionarnu transformaciju. Od trase koja je počinjala u Parizu, a završavala u Dakaru, te godine je odlučeno da se vozi od Pariza do Kejptauna.

Prvi put od nastanka reli nije završavao u Dakaru. Zemlje kroz koje je trasa relija prošla ove godine su: Francuska, Libija, Niger, Čad, Centralnoafrička Republika, Kamerun, Kongo, Angola, Namibija i Južnoafrička Republika. Činilo se da je promjena neophodna, jer je broj takmičara konstantno bio u padu. Jedna od inovacija koja je 1992. godine obilježila Dakar reli je upotreba GPS sistema. Ova drastična promjena trase Dakar relija gurnula je takmičare u vrlo delikatnu situaciju, pješčane oluje, ratom zahvaćen Čad, rijeka sa povećanim nivoom vode u Namibiji, gdje je priroda pokazivala sav svoj bjes.

Te godine prvi put je neko osvojio Dakar reli u automobilu, nakon što je prije toga trijumfovao u trkama motocikala. Ime tog vozača je Hubert Auriol. On je prije toga već dva puta pobjedio na Dakar reliju, kao motociklista. Naredne godine reli se vratio na svoju prvobitnu trasu. Broj učesnika ovaj put je bio zaista zabrinjavajući - samo 154. Nikada broj učesnika do tada nije bio tako mali.

motocikl_moto_dakar_rally_5803.jpg

FOTO: goodfon.su

Posle nekoliko kriznih godina u pogledu broja učesnika, reli je počeo polako da vraća stari sjaj. Sledeće godine, 1994, broj učesnika je bio 259. Žilbert Sabin i njegov tim su se povukli, a organizaciju Dakar relija prepustili su Amaury Sport Organization. Ova godina bila je godina novih inovacija i eksperimenata na reliju, jer je trasa ponovo imala novi izgled. Trka je počela u Parizu, pa preko Dakara ponovo se vraćala u Pariz. To trku nije učinilo manje zahtjevnom u odnosu na ranije godine. Trasa je izgledala ovako: Francuska, Maroko, Mauritanija, Senegal, Mauritanija, Maroko, Španija, Francuska.

Sledeća, 1995. godina je bila godina kada sam ja počeo da pratim ovu sportsko-avanturističku manifestaciju. Zaljubio sam se u Dakar reli, jer sam prvi put mogao bar putem tv ekrana da ‚‚zavirim" u unutrašnjost afričkog kontinenta. Geografija je moja osobina, a tada sam uspio preko Dakar relija prvi put da vidim prekrasne pejzaže afričkog kontinenta. Ja sam Dakar reli upoznao kao reli Granada-Dakar, kako je tada nosio ime, jer je prvi put start relija bio u Granadi, Španija. Trasa je izgledala ovako: Španija, Maroko, Mauritanija, Gvineja i Senegal.

Godine 1997. prvi put je reli krenuo sa dotadašnjeg cilja, iz Dakara. Reli je počeo u Senegalu i išao preko Malija, Nigera, ponovo Malija, pa kroz Mauritaniju, Gvineju do Senegala. Reli se nakon nekog vremena ponovo vratio u Niger i u pustinju Tenere. Sledeće godine, 1998, trka je slavila 20 godina svog postojanja. Počela je ponovo u Parizu, išla preko španske Granade, a završila u Dakaru. Ponovo jedan veoma mali broj učesnika - tek 161.

Naredne godine Granada, glavni grad pokrajine Andaluzija, bilježi svoj treći početak Dakar relija. Po masovnosti može se reći da su devedesete godine za Dakar reli bile katastrofalne, broj takmičara je drastično opao u odnosu na već pomenutu rekordnu 1988. godinu, kada je bilo preko 600 učesnika na reliju. Međutim, ja tada nisam znao koji broj učesnika je imala trka osamdesetih godina. Za mene je Dakar reli tada bio ‚‚novi svijet", moje novo interesovanje, moj prozor koji gleda na Afriku i njenu prirodu kojom sam fasciniran i danas, a posebno sam bio u tom periodu.

Dakar_Rally_2016_172.jpg

FOTO: gtspirit.com

Sama ideja o Dakar reliju je nevjerovatno čarobna i ‚‚luda". Izmjene koje je u pojedinim godinama doživljavala trka su takođe u tom momentu oduševljavale svijet sporta, automobilizma, takmičare i sve koji prate Dakar reli. Godina 2000, dvadeset drugo izdanje, donijelo je takođe novo i revolucionarno iznenađenje kakvo u svijetu sporta može da priredi samo Dakar: prvi put je trka vožena od zapada ka istoku Afrike, od Senegala do Egipta.

Trasa je trebalo da izgleda ovako: Senegal, Mali, Burikna Faso, Niger, Libija i Egipat. Ipak, nije sve išlo po planu. Nova poteškoća za sve učesnike relija bile su prijetnje terorista. Organizatori su odlučili da naprave ‚‚vazdušni most". Trka je nastavljena u Libiji i završena u Kairu. Nova izmjena je privukla nove entuzijaste, pa je trka ponovo imala priličan broj učesnika - bilo ih je 401.

Sledeće godine se trka vratila na staru trasu, Pariz-Dakar. Godine 2003. reli je ponovo imao cilj u Egiptu, a takođe i novi start: trka je počela u francuskom Marseju. Između starta i cilja trasa je prošla kroz Španiju, Tunis i Libiju. Broj takmičara ponovo je bio impozantan - 490. Nakon ubistva četiri francuska državljana i tri mauritanijska vojnika u danima prije početka relija 2008. godine, preporuka francuskog Ministarsva spoljnih poslova bila je da se na Dakar ne ide. To je jedina godina kad reli Dakar nije održan.

Kritična situacija, koja je prethodne godine uslovila otkazivanje relija, donijela je novi izazov organizatorima, ovom sportu i svemu što ga je činilo do te godine. Trideset prvo izdanje Dakar relija, 2009. godine, održano je na tlu Južne Amerike. Odrastao sam čitajući svaki, pa i najmanji članak o ovom kontinentu, čitajući knjige o njemu, istražujući podatke, geografiju, istoriju, kulturu južnoameričkog kontinenta i porijeklo njenih stanovnika.

Neki od mojih uzora u tinejdžerskim danima bili su upravo oni koji su potekli sa ovog prostora, kao što je revolucionar Ernesto Gevara Če (Argentina), pjesnik Pablo Neruda (Čile), pisac i nobelovac Marija Vargas Ljosa (Peru), borac za nezavisnost Južne Amerike Simon Bolivar (Venecuela), političar Ugo Čaves (Venecuela) i mnogi drugi. Kada je Dakar reli zbog pomenutih razloga prešao na južnoamerički kontinent mojoj sreći nije bilo kraja. Jedan od omiljenih sportova i avantura preselio se na kontinent kojim sam fasciniran od rođenja.

Dakar_Rally_2016_241.jpg

FOTO: gtspirit.com

Trka je uživala ogromnu popularnost te godine. Trasa je prošla kroz Čile i Argentinu. Gotovo 600 hiljada ljudi je došlo na ulice Buneos Airesa da pozdravi učesnike i prisustvuje ceremoniji otvaranja i početak prvog Dakar relija na tlu Južne Amerike. Broj gledalaca koji su tokom relija izašli da pozdrave i da paze na takmičare duž staze bio je oko četiri miliona. Broj učesnika je bio 501. Do 2012. godine trka se vozila sa manjim izmjenama trase kroz Čile i Argentinu. Te 2012. godine trasa je obuhvatila i Peru. Prve tri godine Dakar relija u Južnoj Americi trka je počinjala i završavala u glavnom gradu Argentine, Buenos Airesu, da bi 2012. godine start bio u glavnom gradu Argentine, a cilj u glavnom gradu Perua, Limi.

Sa prelaskom u Južnu Ameriku, Dakar reli je ostao isti, a ipak drugačiji, poseban, slobodan, samo svoj. Dobio je sasvim novi izgled, a ipak sličan onom koji ga je krasio 30 godina. Umjesto afričkog, dobili smo južnoamerički kolorit, ambijent, atmosferu, šarenolikost i duh.

Srbija već nekoliko godina ima svog učesnika na Dakar reliju. To je motociklista Gabor Sagmajster. Prvi put se prijavio za Dakar reli 2008. godine, kada je reli prvi i jedini put otkazan. Potom je učestvovao na svakom od 2009. godine do tekuće 2016. godine. Dva puta je odustajao: prvi put 2012. godine zbog tehničkih problema na motociklu, a drugi put 2015. godine zbog dvostrukog preloma šake. Najbolji rezultat postigao je 2014. godine kada je reli završio kao 53.

gabor_sagmajster_dakar2015_5_11.jpg

FOTO: gabor-sagmajster.info

Dakar je nešto što oduševi iz mnogo razloga. Ja ovaj reli pratim od sredine 90-ih i ne postoji mnogo stvari u koje sam toliko dugo zaljubljen. Ne postoji mnogo stvari koje ne propuštam dugi niz godina, ali je Dakar jedna od onih rijetkih stvari u mom životu koje prosto jedva čekam da počnu. Tokom tih 15 dana trajanja relija na televiziji je konstantno tv stanica koja ima preglede, vijesti i informacije sa Dakara. Na kompjuteru od jutra do mraka je aktivan sajt Dakar relija. Svako malo ja provjeravam ima li nešto novo, kako teče trka, kakvi su vremenski uslovi, koja je etapa u toku, dokle su stigli vozači automobila, motocikala i kamiona.

Posebno se interesujem za vozača iz Srbije. Pratim intervjue i izjave vozača. Fokusiran sam tada maksimalno na reli. Početkom svih tih godina, od 1995. godine, Dakar reli je u centru moje pažnje. Jedna je riječ za kombinaciju sporta, adrenalina, uzbuđenja, avanture, prirode, izazova, opasnosti, gomilu prašine i ljubavi - ta riječ je Dakar.

Marko je geograf, poeta, prirodnjak, ljubitelj životinja, temperamentan, sanjar, buntovnik, partizanovac

Pročitajte i:

Reli koji je više od relija - 1. dio
Reli koji je više od relija - 2. dio (80-e)
U domu prostranih dvorana