Polazak tim: Sa vama putuju, na vas misle

Njihov projekat je proizveo najkompletniji domaći onlajn planer putovanja u zemlji i ka inostranstvu. Koliko je ovakav servis, koji oni potpuno dobrovoljno priređuju, neophodan svakom putniku, ali i celoj Srbiji, pogledajte iz našeg razgovora sa Nemanjom Jovanovićem, članom Polazak tima, koji nas je detaljnije uputio u celu priču.

Kako ste došli na ideju da stvorite ovakav onlajn servis putnicima i da na taj način direktno podstaknete razvoj javnog saobraćaja u Srbiji?
Idejni tvorac projekta, Kornel Nađ, već neko vreme živi na Zapadu gde po prirodi posla koji obavlja, a koji obuhvata standardizaciju evropskih propisa za razmenu podataka o tarifama, sistemima rezervacije i redova vožnji u železnici, često ima priliku da koristi javni prevoz i prati inovacije vezane za taj sistem u najrazvijenijim zemljama i gradovima Evrope. Prepoznavši značaj telematike i njenu primenljivost u činjenju svakodnevice jednog putnika daleko efikasnijom i bržom, rodila se ideja da se najbolja rešenja sa Zapada implementiraju i kod nas, pod jednim krovom, u vidu sajta Polazak.com .

Ideja o ovom projektu se javila još 2010. godine. Koji put ste prošli od ideje do projekta kakav je sada realizovan?
Tako je. U prvoj fazi bilo je neophodno prikupiti podatke o redovima vožnje, dozvole i ostala prateća dokumenta. Paralelno sa tim razvijan je i softver koji će biti u mogućnosti da digitalizovane podatke prikazuje putnicima po najstrožim evropskim standardima TAP TSI. Beta verzija sajta objavljena je 2012. godine, i od tada do zvaničnog lansiranja u septembru 2013. godine konstanto se radilo na širenju baze, unapređivanju funkcija i olakšavanju pretrage za sve korisnike. U svakom od pomenutih koraka, naš tim je u fokusu imao putnike kao krajnje korisnike i bili smo rešeni da ne pristanemo ni na jednu opciju koja nama, kao korisnicima javnog prevoza, ne bi bila odgovarajuća.

Na koje ste poteškoće nailazili i kako ste ih rešili?
Složićete se da je naš narod po prirodi nepoverljiv. To je prva stvar koju smo mi osetili i u poslovnim odnosima na našem podneblju. Iako je naš sajt Polazak.com pre svega besplatni info servis namenjen savremenim putnicima, a samim tim i približavanju ponude u vidu sedišta u vozilima prevoznika ka tražnji uzimajući u obzir veliki broj putnika, koji svakodnevno koriste javni prevoz na putu do posla, škole, fakulteta i slično, ipak su mnogi prevoznici ostali u strahu od tzv. korporativne špijunaže. Čast izuzecima, mnogima smo ponaosob morali da objašnjavamo šta je Polazak.com , koji je naš cilj, kao i zašto su nam baš potrebni njihovi redovi vožnje i ostali bitni podaci, poput broja dozvola. Razlog je uvek bio ništa drugo do maksimalne transparentnosti za naše korisnike, kako bismo ih uverili da se voze sa registrovanim prevoznicima na legalnim linijama, što je nama veoma bitno!

DSCF9560.jpg

Koje su bitne karakteristike projekta koje biste istakli kao vaše glavne prednosti?
Uvek ističemo da su članovi našeg tima i sami korisnici javnog prevoza. Upravo to smatramo kao ključnu prednost na putu ka što boljem razumevanju potreba savremenih putnika pri planiranju putovanja. Naša želja je da im obezbedimo sve potrebne informacije, od odabira destinacije, do jedinstvenog iskustva tokom samog puta, na čemu se intenzivno radi. Sve dostupne informacije na sajtu kreirane su u skladu sa evropskim pravnim okvirom koji se tiče načina informisanja putnika. Prateći želje putnika, nastojimo da sarađujemo sa najboljima u svojoj delatnosti i da na virtuelne perone našeg sajta postavimo najbolja vozila domaćih prevoznika, kako bismo putnicima pružili maksimalan ugođaj. To činimo primenom savremenih dostignuća iz IT oblasti. U fokusu nam je bila i ostala izgradnja održivog sistema za razmenu podataka, koji je brz i jednostavan za upotrebu. Ponosno ističemo da je Polazak.com jedini domaći planer putovanja i pretraživač redova vožnje koji putnicima nudi mogućnost izračunavanja najoptimalnije putanje za dolazak do željene destinacije, čak i ukoliko do nje ne postoji direktna linija. Cilj je da se za putnika odabere najbrži transfer sa najmanjim brojem presedanja. Uz to, naš sajt je jedini tog tipa koji na jednom mestu pruža informacije o međunarodnom, međugradskom i prigradskom autobuskom i železničkom prevozu. Najnoviji član naše baze su domaći i međunarodni redovi vožnje Železnica Srbije, kao i redovi vožnje Beovoza i beogradskog metroa – BG:voza. I sve to na jednom mestu u digitalnoj formi, uz mogućnost čuvanja u PDF formatu ili direktnog štampanja ukoliko to korisniku više odgovara!

Polazak_com_screeshot.jpg

Da li ste imali neku podršku sa strane (nekih organizacija, udruženja, medija, državnih institucija itd) ili ste potpuno sami ispratili ceo projekat?
Do danas je ovaj projekat bio i ostao potpuno samostalan. Osim naših prijatelja iz administracija, nekoliko poznatih domaćih sajtova koji su povremeno pratili i delili novosti vezane za sajt Polazak.com , osmočlani Polazak Tim, kako volimo da ga zovemo, je u razvoj projekta uložio mnogo vrednog i predanog rada i truda. Uspevši da podigne na noge sajt za koji danas možemo slobodno reći da je najveća i najpouzdanija domaća baza redova vožnje.

Ko čini vaš tim i koje su uloge članova tima?
Naš tim je, kao što sam i ranije pomenuo sastavljen od ukupno osam članova, od čega je troje redovnih, a pet članova su iz partnerske IT kompanije, koja je odgovorna za sav posao iza kulisa koji naš sajt čini onim što jeste. Od redovnih članova tu je Kornel Nađ, idejni tvorac sajta i „glavni i odgovorni urednik“ naših aktivnosti. Osim Kornela, sa nama u timu je i poznati beogradski aktivista Filip Vukša, koji je u ulozi Reference Data menadžera odgovoran za prikupljanje redova vožnje, kreiranje baze i praćenje ažuriranja redova vožnje na dnevnom nivou. Imajući u vidu naše osnovne vrednosti koje se ogledaju u redovnom kontaktu sa prevoznicima i danonoćnom ažuriranju baze podataka, pozicija na kojoj se Filip nalazi je veoma zahtevna i odgovorna. Na kraju u ulozi Marketing menadžera, tu je Nemanja Jovanović, student završne godine Ekonomskog fakulteta u Beogradu. Zahvaljujući marketinškom delu tima svakodnevno se radi na praćenju trendova modernih marketing sistema i principa onlajn ekonomije, u cilju što boljeg razumevanja profila putnika – naših korisnika, identifikovanja njihovih želja i potreba i zadovoljavanja istih na što kvalitetniji način.

_izrada_sajtova.gif

Zbog čega je važno da jedna zemlja ima sajt koji na savremen način putnicima omogućava transparentnost polazaka? Kako to utiče i na putnike i na sam putnički saobraćaj?
Informacione tehnologije su već duboko zašle u sve pore svakodnevnog funkcionisanja društva, pa tako i u javni prevoz. To je već odavno prihvaćena filozofija širom sveta, samo se kod nas čini da shvatanje njenog značaja dosta kasni. U cilju olakšavanja izbora putnicima i uštede vremena neophodna je implementacija savremenih digitalnih sistema, kakav jeste softver TED koji pogoni sajt Polazak.com . Međutim, da bi sve to bilo moguće, neophodan je prvi korak u vidu osvešćavanja današnjih putnika da njihovi pametni uređaji kod kuće ili u džepu mogu učiniti njihove pripreme za put ugodnijim i bržim, a samo putovanje lepšim i, na kraju krajeva, značajno jeftinijim! Uz povećanje transparentnosti prevoznika i kvaliteta njihove ponude, povećava se konkurencija i dolazi do prepoznavanja onih koji ulažu trud u pružanje što kvalitetnije usluge, a to sve doprinosi poboljšanju iskustva putnika i njihovom zadovoljstvu. Pozitivni efekti od bolje usluge dovešće do povećanja broja putnika i to onih koji putuju radi zadovoljstva, a ne obaveza, što će brojnim regionima doneti vidljive efekte od povećanja turizma i broja posetilaca! Zahvaljujući povezivanju polazaka kroz automatsku pretragu najoptimalnijih presedanja u odsustvu direktne veze do tražene destinacije, naš tim je uspeo da multiplicira obim transportne ponude u Srbiji, i to bez investiranja ijednog dinara u tešku i skupu infrastrukturu, poput elektrifikacije pruga, izgradnje novih puteva ili kupovine novih vozila. Upravo to je ključna prednost primene savremenih tehnologija u unapređenju sistema javnog prevoza jedne zemlje.

DSCF9487.jpg

Po kom principu funkcioniše rad sajta? Na koji način konstantno ažurirate informacije i dolazite do njih, budući da su one, koje čine vaš sajt, veoma dinamične?
Još kada je projekat bio u početnoj fazi utvrđena su osnovna načela koja podrazumevaju, pre svega, ažurnost i to na dnevnom nivou, preglednost, praktičnost, jednostvanost upotrebe i maksimalnu ugodnost za svakoga kome su brzo potrebne proverene i kompletne informacije prilikom planiranja putovanja. Sve to nam omogućava rad u skladu sa pomenutim TAP TSI standardima, što podrazumeva praćenje redova vožnje po brojevima rešenja (dozvola iz Ministarstva i PKS), rokovima važenja, aktivnim i pasivnim periodima linije i slično. Kontakt sa prevoznicima je radi svega toga veoma bitan. Kako bismo mogli da garantujemo maksimalnu tačnost iznetih redova vožnje, svaki se proverava sa nadležnim licima u firmi koje obavljaju prevoz putnika. Značajan broj kompanija, na čelu sa najvećim prevoznikom Jugoistočne Evrope, beogradskom Lastom, je prepoznao značaj objavljivanja proverenih redova vožnje na sajtu Polazak.com i iz tog razloga sa nekolicinom imamo potpisane sporazume o praćenju ažuriranja, i ta baza partnera se svakodnevno širi.

Putnici mogu da se informišu o polascima i putem Android aplikacije Red vožnje, zar ne?
Naravno, u želji da približimo redove vožnje korisnicima smartphone uređaja sa Android operativnim sistemom, razvili smo i inovativnu aplikaciju Red Vožnje (powered by Polazak.com). Ovo je, zapravo, druga verzija aplikacije, prethodna je nakon nekoliko godina zaista zavidne službe zamenjena novom, sa dizajnom baziranim na proverenim rešenjima sa sajta, sa novim opcijama kao što su Istorija pretrage, Omiljene pretrage, kao i pregled autobuskih stanica i prevoznika, što su opcije koje se mogu koristiti i na samom sajtu. Prema aktuelnim podacima, aplikacija ima preko 10.000 aktivnih korisnika, i odlikuje se prosečnom ocenom od 4,4 na Play Store-u. Veoma nam je drago da statistički podaci pokazuju da aplikacija pomaže brojnim putnicima u pronalaženju najoptimalnijih linija na njihovim putovanjima, i iz tog razloga nam je u planu da uskoro pokrijemo i ostale operativne sisteme kako bismo redove vožnje učinili još bližim savremenim putnicima.

Kakvi su utisci putnika? Da li komunicirate sa njima?
Naš tim je uvek insistirao na bliskom kontaktu sa putnicima i korisnicima sajta. Ceo projekat je pokrenut sa fokusom na putnika, kao individuu koja ima potrebu da od tačke A do tačke B stigne na što brži, povoljniji, ali i ugodniji način. Sve to, u krajnjoj instanci, treba da doprinese unapređenju i osavremenjavanju javnog prevoza u Srbiji, što nam je svima u interesu i treba da nam bude cilj. U skladu sa tim, dostupni smo našim korisnicima za sva pitanja, zamerke, sugestije i kritike sedam dana u nedelji, pre svega putem elektronske pošte – info@polazak.com koju redovno pratimo. Uvek volimo da čujemo utiske putnika i iz tog razloga redovno komuniciramo sa našim korisnicima i putem društvenih mreža (Facebook, Twitter, Google+) kao i praćenjem ocenjivanja i komentarisanja naše aplikacije na Play Store-u. Cilj je da prikupimo utiske naših korisnika i da čujemo njihove zamerke i sugestije, kako bismo im u budućnosti pružili još bolje iskustvo u korišćenju sajta Polazak.com .

Da li je na pomolu možda neki novi projekat?
Sam sajt Polazak.com se do sada pokazao kao veoma zahtevan projekat. Iako je u funkciji još od 2012. godine, sajt je i dalje mlad i svakodnevno se razvija. Na dnevnoj bazi se unose novi redovi vožnje, proveravaju i ažuriraju stari, ali i uvode nove opcije i pogodnosti za korisnike. Za sada je u planu dalje razvijanje postojećeg projekta, pre svega kroz digitalizaciju prodaje karata, za šta već postoji veliko interesovanje kako među domaćim prevoznicima, tako i među putnicima. Širenje mogućnosti i opcija koje sajt nudi su na svakodnevnoj agendi i tome ceo tim ostaje predan, a nadamo se da će to i ubuduće naši korisnici osećati i znati da vrednuju kao što su znali do sad.


Marija će vas u svom maniru sprovesti kroz razne teme o svakodnevnom životu i nama u njemu, a da vas pritom uopšte ne štedi ponekad surovo istinitim komentarima.

Pročitajte i:
Vukša i sistemi
Na Petničarima svet ostaje
Vedra strana života Dr D. Dimitrijevića