Najneobičniji poslovi na svetu

FOTO: BBC

Ekstremni pešački prelazi

Neki poslovi dovode brigu o javnoj sigurnosti i zdravlju do novih granica. Prema rečima Andree Gusman, u Boliviji saobraćajne zebre (doslovno ljudi obučeni u kostim zebre) primenjuju saobraćajna pravila. „Ako prelazite kolima pešački prelaz, zebre će napraviti spektakl. Vikaće, popeće se na vaš auto i rugaće vam se“, piše Gusman. „Mlade zapošljava program Mama zebra, koji im pomaže da nađu posao i da iskoriste ovaj novac za obrazovanje.“

U nekim krajevima Vijetnama brzi tokovi reka često poplave obale, što otežava kretanje dece ka školama. Da bi se izborili sa ovim problemom, građani ovih mesta nose decu s jedne obale na drugu, kako ističe Ngujen Li. Da se ne bi pokvasili, đaci se popnu u jednu plastičnu torbu koja se veže na gornjem delu i kasnije ih „jak muškarac“ prebacuje plivajući. „O postojanju ovog posla saznalo se tek skoro.“

Zamke za odlazak na posao

Niko ne voli da zaglavi u saobraćaju ili da stoji u redu satima. Zbog toga nije neobično što su izmišljeni novi poslovi koji zaobilaze sistem.

Na primer, u Teheranu su nadležni za saobraćaj uveli restrikcije o broju automobila na putevima, u pokušaju da smanje zakrčenje i zagađenje. Automobili, kao i u mnogim drugim zemljama, mogu da se voze samo određenim danima u skladu sa svojim brojem tablica. U glavnom gradu Irana, saobraćaj se deli između onih koji imaju registraciju sa parnim i sa neparnim brojevima. Razlika je, prema Alirezi Behruz, što ovde postoje profesionalni blokatori registracija. „Ljudima se plaća da hodaju iza auta kako saobraćajne kamere ne bi snimile broj registracije kada se uđe u zonu ograničenog saobraćaja.“

guzva.jpg

FOTO: BBC

Isto tako, u Kini, čiji gradovi su poznati po prenaseljenosti „možete da platite da dve osobe na motoru sprovode vozilo“, piše Endru Hjuston Vaugan. „Jedan sedne za volan vašeg vozila, dok vas drugi preveze motorom gde vam je potrebno.“

U Džakarti postoji pravilo o minimalnom broju putnika u vozilu u vreme špica pa zbog toga indonežanski vozači često angažuju osobu poznatu kao joki. „Joki je osoba koja ide ulicom u potrazi za autom koji želi da je angažuje kao putnika kako bi mogao da prođe pravilo o tri osobe u autu.“

U Poljskoj, gde su dugački redovi normalna pojava, može da se angažuje profesionalac koji zauzima mesto u redu, kaže Igor Savzuk. Ističe da „socijalizam u našoj zemlji ne postoji već dvadeset godina, ali je mentalitet i dalje isti“. „Moramo da čekamo da dobijemo gomilu osnovnih potrepština. Želite li da napravite ugovor za mobilni telefon? Čekajte u redu. Želite da obavite lekarski pregled? Čekajte u redu. Tražite posao? Čekajte u redu.“ Šta se dešava ako istovremeno treba da stojite u više od jednog reda? Rešenje je, kako piše Savzuk, angažovati nekoga da vam čuva mesto.

redovi.jpg

FOTO: BBC

Opasan teren

Kompleksna geografija nekih zemalja može da podstakne kreativne poslove do krajnjih granica. U udaljenim selima Nepala, drevni posao „lovaca na med“ na liticama gde divlje pčele imaju svoje košnice nastavlja se do dana današnjeg, piše Šri Kanal. „Lokalni lovci na med pokazuju svoje izuzetne veštine dok se penju na litice visoke i do 300 metara koristeći stepenice od bambusa i kanap od konoplje dok prikupljaju saće. Svi se uzbude dok ih gledaju kako rade svoj posao.“

lekari.jpg

FOTO: BBC

S druge strane, nepregledno prostranstvo Australije dovelo je do stvaranja Kraljevske leteće lekarske usluge, objašnjava Dejvid Stjuart, što omogućava lekarima da pristupe pacijentima u udaljenim predelima. „Naša zemlja je tako velika, a populacija tako mala, da imamo ljude koji žive na udaljenim destinacijama do kojih treba više od dana vožnje iz bilo kog naselja“, piše Stjuart, „tako da je 1928. godine, prečasni Džon Flin promovisao ideju o uslugama avionskih lekara, koja još uvek traje.“

Melem za misli

Postoji nešto u toplim obrocima što smiruje dušu. Ovo je naročito tačno u Indiji, s obzirom na to da zaposleni tradicionalno više vole domaću kuhinju spremljenu u cilindričnoj posudi od aluminijuma ili kalaja zvanoj dabba, umesto da kupuju hranu. Bez usluga dostave ovih obroka, poznate kao dabbawalas, mnogi radnici Bombaja bi se osetili osiromašeno, kaže Murali Krišnan. „Dabbawalas-i pokupe sveže pripremljene obroke u kućama radnika ili đaka, da bi ih odneli do odgovarajućih radnih mesta i škola“, uglavnom biciklom ili vozom, objašnjava Krišnan. Kasnije sami i vrate prazne posude kućama.

preko_reke.jpg

FOTO: BBC


„Oko 5000 dabbawalas-a radi na teritoriji od oko 70 km2 u okolini Bombaja i obave oko 400 000 dostava dnevno. Nijedno parče papira se ne iskoristi u celom ovom procesu. Svaka dabba ima različit broj, boju i druge oznake kako bi se znalo koja gde treba da se dostavi.“

Tuga voli društvo

„Jeste li čuli za profesionalne plačljivice?“ piše Abilaš Patnaik, koji kaže da se u određenim zonama Radžastana angažuju žene kao profesionalne narikače nakon smrti muškog člana porodice. „Ove žene zovu rudaali (ru-da-li), što u doslovnom prevodu znači ženska plačljivica“, kaže Patnaik.

„One izražavaju javni bol članova porodice koji to ne mogu da pokažu zbog svog društvenog statusa. Rudaali odglume glasno jecanje i to rade tako da utisak o njihovom bolu natera ostale na sahrani da zaplaču.“


IZVOR: BBC