Zbogom, prvorođena deco!

Foto: Nerdywithchildren

Prevela: Miljana Momčilović

Novo istraživanje, pod nazivom „Najveća laž na Internetu”, stvorilo je novu lažnu društvenu mrežu sa nametljivim i nečuvenim klauzama u Uslovima korišćenja. Međutim, gle iznenađenja! Skoro svaki korisnik se u svakom slučaju prijavio, kako je najpre izvestila Ars Technica.

Istraživanje je dobilo naziv po frazi koju redovno ponavljamo: „Pročitao/la sam i slažem se sa uslovima”.

Kako je to funkcionisalo

U istraživanju je učestvovalo 543 studenata iz velikog odeljenja za komunikacije na fakultetu u istočnim Sjedinjenim Državama. Studentima je rečeno da njihov fakultet radi sa Name drop-om, lažnom društvenom mrežom, i da će studenti učestvovati u evaluaciji pre lansiranja ovog veb sajta.

SSLPrivate_Proxy_terms_and_conditions.jpg

Foto: sslprivateproxy

Kao i sa bilo kojom drugom uslugom za koju se prijavljujete onlajn, upravo ste videli stranicu za prijavljivanje i zatraženo vam je da pročitate pravila. Ipak, postoji opcija za brže pristupanje koja vam omogućava da preskočite pravila privatnosti a da ih ne pročitate.

To nije dato na znanje studentima, ali uslovi korišćenja su sadržali dve diskutabilne klauzule. U prvoj je pisalo da će se od NameDrop-a možda zahtevati da podeli vaše podatke sa vladom uključujući i Agenciju za nacionalnu bezbednost.

-preduzetnistvo.gif

Ta klauzula je zabrinjavajuća, kada bolje razmislite, ali je dosta slična onoj koju vidite u pravim Uslovima korišćenja. Twitter-ovi uslovi, na primer, kažu „mi takođe zadržavamo pravo da pristupimo, pročitamo i otkrijemo bilo koju informaciju za koju sa ralogom mislimo da je to potrebno da bi se zadovoljio neki primenljiv zakon, propis, pravni proces ili zahtev vlade.”

Druga luda klauzula NameDrop-a trebalo je da spreči većinu korisnika na njihovom putu, ili da im barem da znak da usluga nije stvarna. U drugoj klauzuli je pisalo da svi korisnici pristaju da daju svoje prvorođeno dete NameDrop-u. Ako korisnik još uvek nije imao decu, njihova prva beba bi svejedno morala da ide NameDrop do 2050. godine.

Top_3_Social_Networking_Sites.jpg

Foto: Shoemoney

Na kraju, u istraživanju se navodi da je 74 posto učesnika preskočilo da pročita pravila privatnosti. Oni koji su pročitali pravila privatnosti nisu na to potrošili više od 73 sekunde, iako je trebalo 30 minuta da se sve pročita.
Vreme koje je potrebno da se prošitaju Uslovi korišćenja bilo je u proseku 51 sekunda iako je trebalo da bude približno 16 minuta. Međutim, možda najviše od svega iznenađuje otkriće da su se oni koji su pročitali ove lude klauzule svejedno prijavili na ovu društvenu mrežu.

Uticaj na vas: iako ste savestan korisnik koji je hteo da pročita razna pravila korišćenja i privatnosti, verovatno niste uspeli. Jedno starije istraživanje iz 2012. godine je pokazalo da bi vam trebalo oko mesec dana svake godine da pročitate sva pravila privatnosti za svaki veb sajt koji prosečna osoba godišnje poseti. To je prosto nemoguće.

To, pak, ne znači da je sve izgubljeno. Dodatak za pretraživač za Chrome, Firefox, Opera-u i Safari koji se zove Terms of Service; Didn't read teži da vam barem pomogne da shvatite suštinu onoga na šta pristajete.


Izvor: Infoworld


Miljana je sasvim obična devojka, zaljubljenik u ljude, životinje i cveće.