Moderno poslovanje i društvena odgovornost
Pixabay

„Pre deset godina samo nekolicina kompanija iz grupacije „Fortune 500“ izdavala je izveštaje o održivosti. Sada, veliki broj preduzeća – velikih i malih – imaju integrisanu korporativnu društvenu odgovornost kao deo svoje svakodnevne rutine. Danas, više nego ikada, potrošači zahtevaju da kompanije unesu promene u svoje poslovanje, postanu transparentnije i otvorenije, zauzmu stav da su predanije tome da učine svet boljim mestom.

Prema istraživanju agencije Nilsen iz 2014. godine, više od polovine ispitanih potrošača na internetu, širom sveta, (55 posto) reklo je da bi platilo više za proizvode i usluge od kompanija koje su društveno i ekološki odgovorne. Dakle, da li je društveno odgovorno poslovanje znak promene u potrošačkoj potražnji ili samo refleksna reakcija?

Ne tako davno, reklo bi se da je ovo drugo. Mnogi poslovni lideri su govorili da je društveno odgovorno poslovanje „licemerno ukrašavanje izloga“ i vraćali ga nazad na mesto koje su mislili da mu pripada, a to je mali ogranak odnosa sa javnošću ili odeljenje filantropije.

Društvena poslovna odgovornost bila je pomisao koju su mnogi vraćali u upotrebu samo kada bi menadžeri trebalo da umanje negativan uticaj na svoje kompanije nakon nekog skandala. Ali to se promenilo: društvena poslovna odgovornost je sada nešto više od ciljanog odgovora kompanije na sve veće zahteve potrošača za transparentnost poslovanja.
Mogu li današnja preduzeća da budu katalizatori promena? Ona to moraju da budu! Korporativna društvena odgovornost je jedan od načina u promeni poslovanja i to će nastaviti da bude tokom ove godine. Ukoliko je korporativna društvena odgovornost još uvek nepoznata oblast za vas, ovih nekoliko stvari bi trebalo da imate na umu:

1. Nemojte ignorisati korporativnu društvenu odgovornost

Ignorisanje društvene odgovornosti mogla bi biti propast za vašu kompaniju. U stvari, korporativna društvena odgovornost bi trebalo da bude aktivan deo vašeg poslovnog plana za 2016. godinu. Nikada nije kasno da počnete da pravite promene. Potrošači sa neodobravanjem posmatraju kompanije koje ne mare za društvenu odgovornost i razvijaju neetičku reputaciju. Šta više, kompanije sa ovakvim reputacijama češće upadaju u pravne nevolje, što bi moglo da dovede do neuspeha.

Ukratko, kompanije brinu o društvenoj odgovornosti zato što to rade i klijenti. U elektronskom dobu, potrošači su daleko pametniji i mogu da potraže podatke o tome kako se kompanija ponaša prema radnicima kada god požele. Zatim, mogu da koriste društvene mreže kako bi o tome pričali, i da iskoriste ovakve platforme kao moćno oružje pri širenju priča, pozitivnih ili onih drugih.-preduzetnistvo.gif

Osim toga, kompanije koriste društvenu odgovornost kao sredstvo za zapošljavanje radnika, a mogućnost zaposlenog da širi ugled kompanije u zajednici je drugi najvažniji pokretač angažovanja zaposlenih.

Prema istraživanju agencije Delojt (Deloitte), 70 posto ispitanih „milenijalaca“ (osobe koji su stupile u svet odraslih tokom 2000.), naveli su da je posvećenost kompanije prema zajednici jedan od uticaja na njihovu odluku da tamo rade. Mogu da razumem zašto su to mislili. Ova generacija je odrastala tokom mnogih katastrofa – političkih, prirodnih i ekonomskih – i stvorila je osećaj da kroz osnaživanje može da učini svet boljim mestom. Iako ja ne pripadam ovoj generaciji, mogu da vidim vrednost njihovog načina razmišljanja.
2. Stavite akcenat na „dno piramide“

Šta zapravo znači „dno piramide“? To znači da, kao rezultat korporativne društvene odgovornosti, mnoge kompanije sa dobrom poslovnom praksom žele da osnaže najsiromašniji deo populacije – u zemlji i inostranstvu – u cilju ravnoteže, i da stvore više mogućnosti i čak potencijalni broj novih potrošača koji će ih čekati na kraju puta.

Da ne spominjem da korporativna društvena odgovornosti može da poveća kompanijin završni račun. Zarada je jedan od uslova za zadovoljstvo, a ko ne bi želeo da zaradi novac? To je dobitna kombinacija za sve kada istovremeno zarađujete novac i imate pozitivan uticaj na svet.

Primer ovakve prakse je korporativni gigant Koka – Kola (Coca-Cola), i njen program „5 do 20“. Ova inicijativa je kreirana da osnaži pet miliona žena preduzetnica širom sveta do 2020. godine. Istraživanja su ukazala da osnaživanje žena može da ima dugotrajni uticaj, uključujući povećanje prihoda i broja radnika, kao i bolje obrazovane i zdravije porodice – što sve dovodi do naprednije zajednice.

Ove napore podržavaju i dobijeni podaci, a brojevi ne lažu. Još jedan odličan primer društveno odgovornog poslovanja je inicijativa finansijske inkluzije koju je sprovela Viza. Kompanija je kroz partnerstvo sa lokalnim vlastima i nevladinim organizacijama želela da transformiše ekonomsku sliku zemalja u razvoju.

Dakle, pouka je da nije potrebno da budete inženjer da biste znali da će kuća propasti ako nemate čvrste temelje. Budite sigurni da vaše poslovanje ima čvste temelje.

3. Spasi navijačicu i spasićes svet

Ne brinite, u ovu priču nisu uključene navijačice, ali ova popularna fraza koja se lako pamti, iz TV serije „Heroji“, savršeno opisuje kako korporacije iskreno žele da naprave promene u svetu, pomažući jednoj osobi ili zajednici u isto vreme. Dobra vest je da ne morate da imate veliku kompaniju kao što je Koka-Kola ili Viza da biste napravili promenu. Mnoga mala i srednja preduzeća su takođe u igri.

Ove male, pa čak i specijalizovane, kompanije ukazuju na princip „3P“: ljudi, planeta i profit (eng. people, planet, profit). Ovakav cilj zauzvrat doveo je do porasta „B korporacija“ (gde je B od eng. reči „benefit“, dobrobit) – nove vrste privrednog subjekta koji je po zakonu dužan da poslovanjem doprinosi društvenoj i ekološkoj prednosti u cilju funkcionisanja.

B – korporacije sada postoje u sedam država u SAD-u, uključujući Njujork i Kaliforniju, i način na koji su one uključile društveno odgovorno poslovanje u svoje uobičajene poslovne prakse može imati veliki uticaj kako kompanije koje javno trguju vide svoju korporativnu viziju i ciljeve, koji se u osnovi sastoje od ponovnog razmatranja odnosa između investitora sa Vol strita i poslovnog menadžmenta.

Veliki broj poslovnih rukovodilaca veruje u uzvraćanje zajednici i otvaranje puta za sledeću generaciju marketinških stručnjaka i poslovnih ljudi. Ukoliko želite da iz bilo kog razloga pružite podršku, budite sigurni da transparentno prikazujete svoju praksu i budete iskreni sa svojim klijentima. Morate da budete jedinstveni ako želite da budete uspešni u bilo čemu, u suprotnom bićete označeni kao neiskreni i izgubićete poverenje svojih klijenata. Poverenje je najosetljiviji odnos koji ste ikada ostvarili. Kada jednom nestane, otkrićete da je skoro nemoguće da ga povratite. I nije potrebno da vam kažem da je to stvarno loš potez!

Na kraju, ono što je možda započelo kao refleksna reakcija postalo je novi standrad u poslovanju i još jedan znak vremena koja se menjaju“.


IZVOR: Entrepreneur