Kako se pripremiti za pravljenje biznis plana?

Foto: StartUpGuys.net

Prevela: Ivana Rangelov

Pre nego što napravite formalan plan, postoje neki ključni elementi koje ćete morati da razradite, a koji će vam na kraju pomoći da izradite taj dokument. Preduzetnici i poslovni stručnjaci preporučuju da preduzmete sledeće korake pre nego što započetnete proces sastavljanja plana.

Odredite svoju nameru

Osnovna svrha biznis plana je da pokaže investitorima, zajmodavcima i ostalim zainteresovanim licima kako vaša firma planira da ostvari profit. Profit je važan, ali daleko od toga da je to najvažnija stvar kada započinjete posao, kažu stručnjaci.

„Biznis planovi mogu biti korisni instrumenti pomoću kojih se mogu razjasniti poslovne aktivnosti, jer ohrabruju preduzetnike da se usredsrede na to šta žele da postignu”, rekao je Alan Vilijams, koautor knjige 31 vežba.

„Ovo izostavlja dva važnija pitanja: „zašto” – zašto postoji i zašto bi zaposleni želeli da ustanu iz kreveta ujutru i „kako” – vrednosti firme, šta predstavlja, kako će se ponašaju ljudi koji predstavljaju firmu” - zaključuje.

Vilijams je zabeležio da bi preduzetnici trebalo da odvoje vreme identifikuju i jasno iznesu osnovne vrednosti i nameru, koje će služiti kao vaš organizacioni kompas pri donošenju odluka na svim nivoima. Vilijamsova ko-autorka, Alison Vajbrau, je rekla da ovaj „kompas“ može biti otkriven, tako što ćete voditi iskren, otvoren razgovor sa vašim timom.

PP%20GIF.gif

„Jedna stvar koju bi jedan tim možda želeo je da se uključi u proces formalne procene – posmatrajući navike, verovanja, vrednosti i sposobnosti – tako da imaju jasnu polaznu tačku i okvir za diskusiju o stilovima rada, snagama i individualnim i zajedničkim mrtvim uglovima”, rekla je Vajbrau.

Izgradite svoju viziju

Ključ poslovnog uspeha je u to u tome da imate jasnu viziju o tome šta želite da postignete kao kompanija, kažu stručnjaci. Ali, pre nego što napravite biznis plan, trebalo bi da osmislite od tri do pet ključnih strategija koje će vam omogućiti da ostvarite tu viziju, savetuje Evan Singer, glavni direktor SmartBiz-a, kreditne službe koja odobrava SBA kredite.

Pojasnite vaš poslovni model

Dobar biznis plan uvek obuhvata finansijske projekcije, ali pre nego što budete mogli da izračunate činjenice i brojke, moraćete da prođete kroz potencijalne scenarije, kako biste bili sigurni da će vaš poslovni model funkcionisati.

„Počnite da odgovarate na pitanja ‘šta ako’”, rekao je Aleks Muler, direktor maloprodaje mobilnih telefona GPShopper. „Ako prodam ovaj proizvod po očekivanoj – mogućoj ceni, a to je trošak nabavke mog klijenta – koji procenat zarade ću dobiti? Kada ste završili sa izgradnjom (i testiranjem) poslovnog modela, onda možete da se vratite na sastavljanje biznis plana” - izjavio je.

Muler je rekao da dobar finansijski model treba da obuhvata mnogo detalja koje biste uključili u vaš formalni biznis plan – na primer, zapošljavanje, određivanje cena, prodaja, nabavna cena, troškovi i rast. Kao i na sam biznis plan, trebalo bi se stalno vraćati i na vaš model i ažurirati ga, kako se stvarnost vaše firme bude razvijala, primetio je Muler.

business-plan-3.jpg

Foto: Idea2Inception

Razradite svoje ime i pravnu strukturu

Način na koji je vaša kompanija organizovana – privatna firma, d.o.o., korporacija, itd. – igra važnu ulogu u vašim poslovnim operacijama i strategijama. Dejvid Pomidž, direktor internet juvelirnice Bižu Nakit, primetio je da je važno, ne samo da zvanično registrujete vašu firmu, već i da budete sigurni da ste vlasnik prava koja se tiču imenovanja firme, pre nego što počnete da radite na svom biznis planu.

Identifikujte vaše ciljno tržište

Od svega o čemu vlasnik biznisa ili preduzetnik razmišlja, najmračnija stvar je često ciljno tržište ili ciljna grupa ljudi kojima prozivod ili usluga rešava problem. Grant Lebof, upravnik Sticky Marketing kluba, savetuje da pokušamo da odgovorimo na pitanje: Zašto sam baš ja odabran da rešim problem?

„Time što stvarate sliku vašeg kupca, a onda pogledate unutra, u vašu kompaniju, možete odrediti da li je ono što nudite najatraktivnije za tip klijenata koje želite”, rekao je Lebof. Ako nije tako, verovatno ćete morati da promenite vašu ponudu ili da drugačije definišete ciljano tržište.

Testirajte vašu poslovnu ideju

Nema svrhe gubiti vreme u pravljenju formalnog biznis plana, ukoliko niste ni sigurni da postoji tržište za vašu ideju. Direktorka proizvodnje u sektoru za razvoj softvera Vajden kompanije, Kara Bab, savetuje da bi preduzetnici trebalo da izađu i razgovaraju sa stručnjacima u industriji, potencijalnim kupcima u njihovom ciljanom tržištu i drugim preduzetnicima, kako bi odredili svoju poslovnu stabilnost.

„Razgovarajte sa stvarnim potencijalnim budućim klijentima (i stručnjacima), i tražite iskrene povratne informacije”, Bab je izjavila za Biznis Njuz Dejli. „Šta oni misle o vašoj poslovnoj ideji? Na koga, naročito, ciljate svojim poslovanjem? Koliko je veliko tržište? Hoće li vaše tržište kupiti to što prodajete? Ko vam je konkurencija?”

Bab takođe preporučuje identifikovanje vaših potencijalnih prilika i rizika, što se može izvršiti sprovođenjem SWOT analize vašeg poslovanja (SWOT – akronim od strengths - prednosti, weaknesses - slabosti, opportunities - mogućnosti, threats -pretnje).

SWOT-Analysis-examples.png

Foto: Start My Own Biz

Jednostavno sastavljanje biznis plana neće učiniti vašu organizaciju uspešnom, ali vam daje mapu kako da stignete do tog mesta. Promišljenost koju ste uložili u plan identifikuje prekretnice kojima možete označiti vaš napredak. Na ovom linku pročitajte nešto više o tome kako napisati biznis plan.


Izvor: Business News Daily


Ivana je večiti sanjar koji veruje da postoji svet iza ogledala.