Kako da se ponovo pronađete nakon doticanja dna?

Foto: Work It Daily

Prevela: Tatjana Skokin

Dotaći dno - za energetične, pametne, preduzetničke vrste ljudi koji se razumeju u poslovanje - ova grozna fraza naprosto nije deo njihovog rečnika.

Ali desi se - čak i najboljima koji misle da su potpuno spremni za ovu vožnju rolekosterom u potrazi za uspehom. Ako ne želite da počinite samoubistvo karijere tako što ćete se vratiti na onaj posao sa radnim vremenom od 9 do 5 popodne koji vas je naterao da uskočite u preduzetništvo na prvom mestu - moraćete da plovite kroz teška vremena. Dakle, kako to uraditi? Gde se okrećete kada ste preplavljeni zbunjenošću, nervozom, sumnjom u sebe i brigom zbog „doticanja dna"?

Dejvid Šlos, sada jedan od osnivača i direktor kompanije za digitalni marketing rampifaj.kom (rampify.com) i jedan od najuglednijih imena kada je u pitanju reklamiranje na Fejsbuku, može vam reći kako da se krećete kroz taj neželjen svet - zato što je 2014. godine i on sam dotakao dno. On je samo „išao kroz pokrete", prisetio se on. Nije imao na umu nikakav pravi cilj. „Ja jednostavno nisao imao pravac", rekao je. „Osećao sam se potpuno izgubljeno."

Na Noć veštica te godine, Dejvid je imao nula dolara na svom bankovnom računu. Bio je na 72 časa od toga da ili nađe način da plati kiriju ili bude izbačen iz stana. Njegov automobil je bio na dve nedelje od toga da bude zaplenjen. Izgledalo je kao da se zidovi zatvaraju. Njegov posao se rušio - i bio je veoma blizu toga da odustane i vrati se da radi dnevni posao.

Srećom, Dejvid je uspeo da preokrene stvari. Nije se vratio da bude radnik i umesto toga je stvorio sopstvenu uspešnu marketinšku kompaniju. Evo četiri saveta od Dejvida koji će vam pomoći kroz teška vremena, da se vratite u normalu i da se uzdignete u poslu za koji ste stvoreni:

reinventing_11_2016.jpg

Foto: Entrepreneur

1. Dopustite sebi da budete ranjivi.

U životu ne cvetaju ruže baš uvek. Udaramo u prepreke. Ponekad izgubimo. Borimo se. Prečesto kao preduzetnici, sakrivamo te borbe. Problem je, ako ne dozvolite sebi da budete stvarni i ranjivi kada se borite, onda će vas to zapravo sprečiti da napredujete kroz teški period.

U Dejvidovom periodu nesigurnosti, on je uradio nešto što se pokazalo kao moćan ključ u njegovom preokretu - dozvolio je sebi da bude ranjiv. Dejvid je imao stotine poslovnih prijatelja na Fejsbuku. Shvativši da mu je potrebna pomoć, Dejvid ih je sve do jednog pitao za savete i smernice. Dve stvari su se desile.

„Prvo, otkrio sam da nisam sam", rekao je. „Drugi preduzetnici su prošli kroz slične stvari." Znajući da su drugi ljudi takođe pregurali to, pomoglo je Dejvidu da razvije pouzdanje da i on može to pregurati. „Drugo, oni su bili u mogućnosti da mi daju delotvorne savete da izbijem na pravi put." Ti saveti su bili ono što ga je pokrenulo u pravom smeru.

Da je Dejvid ostao „zatvoren", ne bi imao podršku koja mu je bila potrebna od drugih da mu pomogne da ide napred. Kada ste u teškoj poziciji, ne plašite se da tražite pomoć. Deljenje borbe je najhrabrija stvar koju možete da uradite. Biti ranjiv nije znak slabosti - to je znak snage.

2. Razvite viziju.

the_7_habits_of_highly_effective_people_11_2016.jpg

Foto: Quotlr

Teško je znati da li napredujete ako ne znate gde idete. U„Sedam navika veoma uspešnih ljudi" (Seven Habits of Highly Effective People), Stiven Kavi priča o započinjanju sa krajem na umu. Znajete gde želite da završite na početku puta - to je vaša Severnjača, zvezda vodilja. U Dejvidovom preokretu, pitajući se: „Šta želim da stvorim?", pokazalo se moćnim.

„Postavljajući to pitanje je", reče on, „ono što mi je pomoglo da razvijem viziju za budućnost koju sam želeo."

Dejvid je iskoristio savete svojih kolega da mu pomogne da stvori sasvim jasnu sliku vizije i pravca u kojem je želeo da ide. Ta vizija je bila ono što mu je pomoglo da ustane iz kreveta ujutru i baci se na posao.

Vizija je ključna. Ako ne znate gde idete, kako ćete znati kada ste stigli?

3. Napravite plan akcije.

Vizija je znati gde idete. Akcija je znati kako ćete doći do tamo. Čuli ste izreku: „ako ne uspete da planirate, planirate da ne uspete". Mada je to istina, postoji važna razlika koja mora da se napravi - vaš plan mora biti baziran na „postupku" umesto na „rezultatu".

U svojoj prvoj knjizi, „Riba na suvom" (Fish Out of Water), Kelvin Vejman objašnjava kako se uspešni ljudi fokusiraju na ono što je u njihovoj kontroli, nasuprot onome što je van njihove kontrole. Dok rezultat nije uvek u vašoj direktnoj kontroli, postupak jeste.

Dejvid je imao jasnu predstavu gde je želeo da ide, zatim je napravio dnevni, nedeljni, mesečni i kvartalni plan akcije kako da stigne tamo. Za njega, njegov uspeh nije bio zasnovan na količini novca koju je zaradio - bio je zasnovan na postupcima koje je preduzeo da zaradi taj novac. On je odvojio vreme da se fokusira na lični razvoj. Obavezao se da kontaktira barem troje ljudi svakog dana da stvori razgovor bez da predstavlja ili prodaje bilo šta. Stvorio je dva video snimka za obuku svake nedelje da obezbedi vrednost svojoj publici. Dejvid je verovao da ako bi preduzeo prave postupke, rezultati bi došli kao nusproizvod tih postupaka - i jesu.

-preduzetnistvo.gif

4. Istrajte.

Nije iznenađenje da stvari ne pođu uvek onako kako ste planirali. Istrajnost je odluka da nastavite da se krećete ka viziji bez obzira na zastoje na putu. Nije samo da radite ono što je potrebno - već da radite sve što je potrebno. To je padanje i ponovno ustajanje svejedno, kao što je Dejvid učinio.

„Svaki put kada sam udario u zid", reče Dejvid: „potdsetio sam se zašto radim to što sam radio. Povezao sam se sa svojom vizijom. I shvatio sam da bez obzira na zastoje na putu, ipak je mnogo bolje nego izvršenje „samoubistva karijere" i vraćanje na to da opet budem zaposleni. To nije bila opcija."

Planiranje je ono što vas pokreće ka viziji, ali je istrajnost ono što vas tera da nastavljate.

Preduzetništvo je ispunjavajući put, ne samo zadovoljavajuće odredište. Nije samo o tome gde idemo - već i ko smo postali. Tokom procesa uspinjanja sa i van samog dna, Dejvid je počeo da shvata da više čak nije ni ista osoba. Tako da zapamtite, kada ste u teškoj poziciji kao preduzetnik, to samo znači da se ponovo rađate u novog sebe. Prigrlite novog sebe.

Izvor: Entrepreneur


Tatjana je knjiški moljac koji retko napušta kuću bez barem jedne knjige pri ruci.