Kako da postavite granice na poslu?
Pixabay

„Kao 'novi klinac' možete brzo postati onaj kog zatrpavaju novim projektima“, rekao je Parker Li, direktor u Compass52, konsultant za dizajn i koautor knjige The Art of Opportunity. „Najveći izazov za nove zaposlene je sklonost da kažu „da“ na svaki zahtev. Ovo ukazuje na potrebu da se postave jasni ciljevi, zadaci i aktivnosti (na početku) novog posla“.

Lepo je kad neko da sve od sebe, ali postavljanje granica i očekivanja na početku sprečiće vas od toga da brzo izgorite. Evo kako da (ljubazno) date do znanja kolegama da bi trebalo da poštuju vaše vreme i energiju, dok im u isto vreme pokazujete da ste oduševljeni time što doprinosite timu.

Odlučite kako ćete da raspodelite svoje vreme

„Pre postojanja bežičnog interneta i pametnih telefona, granica između „posla“ i „kuće“ bila je mnogo jasnija – ili ćete ostati do kasno na poslu, ili ćete posle posla, kod kuće, srediti papirologiju i obaviti pozive. Danas je to mnogo složenije“, rekao je organizacioni psiholog Majkl „dr Vudi“ Vudvard.

„Razvoj moderne tehnologije i društvenih medija promenio je naša očekivanja o dostupnosti, pogotovo kad se radi o poslu i deci“, rekao je Vudvard za Business News Daily. „Stalno smo povezani i uvek dostupni – to je nešto što zna svaki šef, zaposleni i klijent“.

Dodao je: „Pre nego što dostignemo istinsku ravnotežu između posla i privatnog života, moramo da raspodelimo svoje vreme. Da biste mogli da razgovarate sa svojim kolegama o granicama, prvo morate da shvatite koliko vremena i energije ste voljni da posvetite poslu van očekivanog radnog vremena“.

„Bilo da ste roditelji sa punim radnim vremenom, mali preduzetnik ili upravnik korporacije, verovatno ćete dobar deo svog vremena potrošiti na praćenje poruka, mejlova i društvenih medija. Živimo u povezanom svetu u kojem se očekuje da budete dostupni ako imate mobilni uređaj. Na vama je da preuzmete odgovornost, postavite granice i isključite se kada ste sa porodicom“.

„Razmislite o tome zbog čega ste napustili prethodni posao ili poziciju, kao početnoj tački za razumevanje značaja granica“, rekla je Samanta Lambert, direktor za ljudske resurse u Blue Fountain Media. „Postavite sopstvene granice i očekivanje kada počnete nov posao ili dobijete novu pozciju, tako da odmah imate određeni standard“.

Budite što otvoreniji

Vaše kolege ili šef ne moraju da znaju gde se nalazite u svakom trenutku, kada niste na poslu, ali davanje opštih rokova i objašnjenja koja opravdavaju vašu nedostupnost daće im do znanja da ne pokušavate samo da izbegnete svoje obaveze prema kompaniji. Na primer, možete da napišete poruku u svom kalendaru da nećete biti dostupni pre osam ujutru, jer spremate decu za školu, ili da ćete biti nedostupni posle sedam sati uveče, zato što imate čas fitnesa – rekla je Lambertova.

„Razgovor o tome „zašto“ i „kada“ ćete da budete dostupni ili nećete, pokazaće vašim kolegama otvorenost i neće ispasti da ih odbacujete“. „Ažurirajte svoj kalendar, tako da ne bude iznenađenja, ali kada je stvarno važno – kao kada klijent ili član tima ima hitan slučaj – uradite šta god možete da budete tamo“.
„Budite jasni sa svojim šefom ili kolegama o tome šta se očekuje, koliko misle da će potrajati i koliki je napor potreban“, dodao je Li.

„Kada ne budete imali vremena možete to da iskoristite da skrenete pažnju na nove zahteve i rad sa drugima na svoju inicijativu. To će, takođe, pokazati da ste za saradnju i timski igrač“.



Pixabay
Pixabay

Uzmite u obzir granice i očekivanja drugih


Postavljanje sopstvenih granica je važno, ali ne možete da ušetate prvog dana i očekujete da će svi ostali promeniti proces rada da bi ugodili vama. Kit Rolag, vanredni profesor, predsednik divizije za upravljanje na fakultetu Babson i autor knjige What to Do When you’re New: How to be Confident, Comfortable and Successful in New Situations, rekao je da je važno razgovarati sa kolegama i saznati šta oni smatraju razumnim i nerazumnim zahtevima.


„Nešto od ovoga je definisano organizacionom kulturom i normama prihvatanja zahteva koji stižu sa vrha, a nešto i na načinu upravljanja i očekivanjima određenog šefa“, dodao je Rolag. „Procene neopravdanosti nekog zahteva i iskorišćavanja nekoga grade naše opažanje i pravičnost. Što bolje razumemo koliko često se od drugih traži da rade dodatne zadatke, bićemo pravedniji“.


Rolag je, takođe, primetio da treba gledati i na „uzajamne“ granice. Vaše kolege verovatno imaju drugačije ideje o tome šta je razumno i ove razlike mogu da stvore priliku za dodavanje dodatnog posla na način koji ne frustrira kolege i šefove.


„Može se desiti da zahtev za radom tokom vikenda smatrate nerazumnim, ali vam ne bi smetalo da dođete rano ili ostanete duže tokom radnih dana“, rekao je Rolag. „Drugi kolega će možda biti srećan zato što radi dodatni posao ili analize i izveštaje, ali će mu teško pasti pravljenje prezentacije. Razgovorom i pregovorima o uzajamnim granicama možete da uspostavite željene granice, a da i dalje budete posvećen i odan član tima“.


Koristite tehniku „Ne, ali...“ 


Kada treba da odbijete zahtev, možete da ublažite udarac koristeći „Ne, ali“ tehniku. Rolag je rekao da ljubazno odbijanje posle kojeg sledi predlog nečega što ste spremni da uradite i dalje pokazuje poštovanje i odanost osobi koja postavlja pitanje.


„Korišćenje „Ne, ali“ može vam pomoći da kažete ne, ali tako da i dalje pokazujete posvećenost šefu i kolegama“, rekao je Rolag. Na primer, možete reći: „Žao mi je, već imam planove za vikend i stvarno ne mogu da se posvetim pravljenju prezentacije. Međutim, mogao bih da pregledam slajdove i javim vam se u nedelju uveče, ako bi to bilo korisno“.


Stalno razgovarajte


U poslu, kao i u privatnom životu, važno je da razgovarate o svojim obavezama sa ljudima koji se oslanjaju na vas – pogotovo ako postoji problem. Vudvard je primetio da ljudi često ne shvate da krše vaše granice, dok ne podstaknete razgovor o tome. „Postavite granice sa kolegama i porodicom i razgovarajte o njima“, rekao je Vudvard. „Zapamtite, ako vi ne postavite granice, neko drugi će“.


Izvor: Business News Daily