Četiri načina da pokažete osobine liderstva
Stockvault

U članku koji je objavila škola menadžmenta Kelog (Kellogg School of Management) sa Nortvestern Univerziteta, profesor strategije Heri Krejmer je izjavio da bi mladi radnici trebalo da vode sa svojih pozicija i da preuzmu inicijativu kako bi postali lideri u okviru svojih trenutnih uloga, bez obzira na to koliko dugo rade svoj posao.


„Često poistovećujemo liderstvo sa menadžmentom, ali pravi lideri ne čekaju dozvolu ili unapređenje kako bi počeli da vode ljude – oni jednostavno to rade“, rekla je Žastin Džordan, potpredsednica marketinga za analitičku kompaniju LITMUS.


„Ako previše vremena potrošite čekajući dozvolu da nešto uradite, ostaje vam malo vremena za inovacije ili ostavljanje utiska“, dodala je. Na sličan način govori i Džonatan Vaserstrum, suosnivač i izvršni direktor TheSquareFoot kompanije. Vaserstrum tvrdi da ako pokažete osobine liderstva na trenutnoj poziciji na kojoj radite, veće su šanse da će vam uprava verovati i kada dođete na višu poziciju.


„Štaviše, to je dobar način da pokažete od čega ste napravljeni. Kada ste početnik, imate prostora da shvatite koje su vaše vrline i slabosti kao potencijalnog lidera, pre nego što ulozi postanu previsoki“. Ako ste spremni da radite na sebi i da unapređujete svoje liderske veštine dok ste još početnik, ova četiri koraka možete da preduzmete već sada.


1. Obratite pažnju na stilove liderstva u vašoj organizaciji

Bez obzira na to na kojem je nivou vaša karijera, možete naučiti dosta samo posmatrajući lidere u vašoj kompaniji. Katriona Heris, izvršna direktorka Uproar PR kompanije, savetuje mlađe radnike da obrate pažnju na to kako trenutni lideri rade, da bi videli šta funkcioniše, a šta ne i šta bi mogli da iskoriste u budućnosti.


„Radnici koji tek počinju sa poslom možda ne vode nikoga, ali bi trebalo da obraćaju pažnju i da hvataju beleške o osobinama efikasnih lidera unutar organizacije“, rekla je i nastavila: „Ovo je vreme u kome bi trebalo da počnete da predviđate kako biste vi rešili određene situacije, tako da bi, kada dođe vreme da to stvarno radite, bili spremni“.



Pixabay
Pixabay

2. Volontirajte na projektima koji su izvan vaših uobičajenih obaveza


Džej Dikins, osnivač i izvršni direktor softverske kompanije DEACOM, koja se bavi planiranjem resursa preduzeća, savetuje početnike da istraže mogućnosti preko kojih će olakšati menadžerima posao.


„Iako imate poštovanja prema njihovim zadacima i obavezama, ponudite se da preuzmete neke od njihovih zadataka koji možda za njih nisu primamljivi ili ih iritiraju“, savetuje Dikins. „Pomozite svojim kolegama ako su zatrpani poslom ili se muče sa nekim projektom“, dodao je Vaserstrum. „Ako sarađujete na projektu, budite onaj koji organizuje sastanke na kojima se raspravlja o napredovanju projekta, ili koji predlaže sledeće korake nakon sastanka. Ovakve stvari mogu izgraditi poverenje i poštovanje između vas i vaših kolega“, dodao je.


Ričard Halihandra, izvršni direktor Bodybuilding.com sajta, složio se i rekao da on kao viši rukovodilac uvek traži mlade radnike koji se dobrovoljno javljaju za dodatne aktivnosti koje su izvan domena njihovog rada. 


„To su ljudi koji proaktivno dolaze do mene, njihovih menadžera ili drugih lidera u organizaciji i nude svoju pomoć oko specijalnih projekata ili inicijativa koji su izvan njihovih glavnih zaduženja“, rekao je Halihandra. „Dok to činite, ne samo da pokazujete ljudima da ste voljni da naporno radite i da preuzmete rizik, već i dobijate šansu da radite nešto što je kul! U nekom trenutku, lideri će baš vas tražiti, zato što već znaju da ste dorasli zadatku“, objašnjava Halihandra.


Međutim, važno je da ti zadaci nikako ne utiču na vaš svakodnevni posao, Dikins kaže, tako da ako prihvate nove projekte, obavljajte ih tokom slobodnog vremena nakon posla, tokom vikenda ili kada završite sve druge obaveze na vreme.


3. Delite svoje ideje


Jedan od najboljih načina da date doprinos svojoj kompaniji – i da vas lideri kompanije primete jeste da glasno govorite i delite svoje inteligentne ideje sa ostalima.


Džordanova naglašava da je važno znati kako da predstavite te ideje efikasno i propisno. Upoznajte svoju publiku – ko su oni, šta ih zanima, i zašto bi ih zanimale vaše ideje, dodala je. Na taj način možete da oblikujete svoje ideje na način na koji one odgovaraju njihovim ciljevima.


„Možete da predstavite svoju ideju uz pomoć velikog broja podataka i brojeva, ali ako se ne poklopi sa ciljevima vaše publike, verovatno će odbaciti vašu ideju. Kako će njima pomoći ono što tražite od njih?“ pita se Džordanova. „Zalaganje za sebe može biti komplikovana stvar, ali ako nikad ne tražite, nećete ništa ni dobiti“, zaključila je.


„Iznesite svoje mišljenje bez ustručavanja“, dodaje Vaserstrum. „Pametne kompanije poštuju dobre ideje, bez obzira na to iz kog dela organizacije dolaze. Na kraju, ipak dela govore više od reči. Ako radite svoj posao, radite ga kako valja i samouvereni ste, ljudi će to primetiti“, nadovezao se.



4. Postavite standard za svoj posao

Harisova kaže da njena agenicja konstantno procenjuje mlade radnike kako bi uočila znake koji pokazuju da su spremni za unapređenje. Jedan od tih znakova, kako kaže jeste da radnik preuzme inicijativu.


„Ako je radnik sposoban da završi svoje obaveze uspešno i na vreme i ima nove ideje, to shvatamo kao rani znak liderstva“, kaže Harisonova. „Umesto da se dosađuju radeći samo ono što je u opisu njihovog posla, oni idu izvan tih okvira kako bi timu doneli uspeh“.


Međutim, Dikins kaže da čak i kada je vaš krajnji cilj napredovanje ka liderskoj poziciji, najvažnije je da radite posao za koji ste unajmljeni.


„Ponekad ambicije u karijeri predstavljaju distrakciju ljudima, pa zbog toga stavljaju svoje radne obaveze na drugo mesto“, rekao je Dikins za Business News Daily. „Ne gubite iz vida ono što se od vas očekuje i težite da budete najbolji u tome. Znaćete da ste dostigli taj nivo onda kada vas menadžeri predstave kao primer novim radnicima“, dodao je.


Izvor: Business News Daily