One su revolucionarne modne dizajnerke!

Foto: TribaSpace

Prevela: Katarina Lazić

Žan Lanvon

Jedna od prvih žena preduzetnika u modi, Žan Lanvon, otvorila je prodavnicu ženskih šešira 1889. godine. Kasnije, inspirisana svojom ćerkom, Margaret Mari-Blanš di Pjetro, Lanvonova je počela da kreira raskošne haljine za devojčice, koristeći osetljivu svilu i predivan vez. Njena usklađena odeća za decu i kompleti za odrasle su prosto odletali sa polica, a strategija njene robne kuće bila je ispred njenog vremena - do dvadesetih godina prošlog veka, njena linija proširila se na sportsku odeću, krzno, kućni dekor, rublje, mušku odeću, kupaće kostime i parfeme.

lanvin_1287_north_142x203_white.jpg

Foto: Vogue

Madlen Vjone

Madlen Vjone, „arhitekta među krojačima”, zauvek je promenila modu, kada je lansirala svoju modnu kuću 1912. godine. Ubrzo je postala čuvena po svom skulptorskom pristupu dizajnu odeće. Njene haljine sa izuzetno lepom tkaninom i naborima, imitirale su klasične grčke statue. Žene su se zaljubile u udobnost i prilagodljivost njenih komada. Kao što je jednom rekla: „Kada se žena smeje, i njena haljina treba da se smeje”.

2153497077.jpg

Foto: Vionnet

Koko Šanel

Najznačajnija klasična dizajnerka, Koko Šanel, odredila je glavne artikle, koji će opstati čitavu večnost. Mala crna haljina. Sako od tvida. Upečatljiva koktel ogrlica. Ipak, žersej je bio taj, koji je ovu francusku dizajnerku učinio poznatom. Počevši svoju karijeru tokom Prvog svetskog rata, bila je prvi konvencionalni dizajner koji je u svojoj kolekciji upotrebljavao ovaj materijal, najčešće korišćen za donji veš.

Bila je, takođe, jedan od prvih modnih dizajnera koji je stvorio kockaste i kraće komade, u kojima se lakše kretalo, oslobađajući žene iz tesnih korseta i sukanja inspirisanih Polom Poareom. Tokom godina je proširila svoj brend i njeni veoma voljeni parfemi (uključujući poznati No. 5) ostaju obavezni detalji svake glamurozne devojke.

coco_chanel1.jpg

Foto: The Style Rebels

Kler Makardel

Makardelova se smatra tvorcem američke mode. Nakon masovne proizvodnje i rođenja „odmah nosive odeće” ’30-ih godina, Amerika je nastojala da pronađe svoj modni identitet. Makardelova je kreirala funkcionalne, elegantne komade (poput laganih haljina sa džepovima, multifunkcionalnih haljina na preklop, oslobađajućih nabora i letnjih haljina za dan i noć, napravljenih od pamuka, kepera, ginganga, teksasa i žerseja), koji su oborili prethodno uspostavljene vrednosti francuske mode.

Elza Skjapareli

Skjaparelin zaštitni znak, ručno pleteni trompe l'oeil (u prevodu sa francuskog: „optička iluzija”) džemper, započeo je njenu modnu karijeru 1927. godine. To je bio momentalni bestseler i definisao je njen stil: glamurozni komadi, koji dobro prianjaju, sa trunkom neočekivanog. Prva je koristila rajsferšluse kao vidljive detalje, a proslavila ju je saradnja sa likovnim umetnicima, poput Salvadora Dalija i Meret Openajm. Njen jedinstveni stil omogućio joj je naslovnu stranu časopisa Tajm (Time), te je bila prvi ženski modni dizajner koji je imao tu čast.

histoire_maison_1927_02_300x215.jpg

Foto: Collectors Weekly

Meri Kvont

Meri Kvont se pripisuje stvaranje mini suknje. Tokom ’60-ih godina u Londonu, Kvontova je bila inspirisana ulicama koje su je okruživale. Jednom prilikom je izjavila: „Devojke iz ulice King’s Road su zapravo izmislile mini suknju. Ja sam pravila laganu, mladalačku, jednostavnu odeću, u kojoj je moguće kretati se, trčati i skakati.” Njene kratke, ravne haljine u živim bojama, zajedno sa zabavnim, dezeniranim helankama, zaista su definisale jednu eru.

mary_quant_encyclo_0x245.jpg

Foto: Vogue

Sonja Rikjel

Žudeći za mekšim džemperima tokom trudnoće 1962. godine, francuska dizajnerka Sonja Rikjel počela je da stvara komade pod muževljevom modnom linijom, uključujući i uski prugasti džemper, koji naziva „jadni momak”. Ubrzo će njeni pleteni džemperi i haljine promeniti naš pogled na modu. Kao omiljeni modni pobunjenik, postala je prvi dizajner koji namerno ističe šavove i štampa reči ili fraze na džemperima, inspirišući generacije žena da progovore.

Rykiel2.jpg

Foto: GarageMag.com

Elza Pereti

Italijanska dizajnerka nakita napravila je revoluciju u modnoj industriji svojom jednostavnom, bezvremenom estetikom. Kasnih ’60-ih godina, donela je klimu sofisticirane jednostavnosti u Njujork, svojim radom za Halston, Tiffany's i, sada zatvoreni, Giorgio di Sant' Angelo. Neki od njenih dizajnova ostaju ikone i danas, od Tifanijevog priveska u obliku suze do ogrlice sa okruglim medaljonom.

13_12_tiffany_04_large.jpg

Foto: The Telegraph

Vivijen Vestvud

Vivijen Vestvud mogla bi da bude odgovorna za ukrštanje visoke mode i panka. Aktivistkinja, poslovna žena i dizajnerka, kreirajući visoku modu, u svom radu bavi se svime, od građanskih prava do klimatskih promena. Počela je sa dizajniranjem odeće za pank butik Seks, tokom ’70-ih godina. Danas ima modnu kuću pod svojim imenom, kao i Vivienne Westwood Red Label.

-profesionalno_odevanje.gif

Rej Kavakubo

Kao žena koja stvara za druge žene, Rej Kavakubo uvek se borila sa tradicionalnim društvenim poimanjem mode, stavljajući umetnost iznad nosivosti. Uz prethodno iskustvo u likovnoj umetnosti, pokrenula je Comme des Garçons 1973. godine i prikazala svoju prvu kolekciju u Parizu 1981. godine. Njene velike, geometrijske strukture i namerno nedovršene, iscepane haljine u neutralnim bojama bile su osnova za njen žestoki modni stil.

kawakubo_rei.jpg

Foto: TIME

Mjuča Prada

Najmlađa unuka Marija Prade, Mjuča, 1978. godine preuzela je cenjeni brend ove modne kuće - obradu kože i pretvorila ga u savremenog modnog giganta. Uz doktorat političkih nauka, Mjuča je uvodila intelektualne i teške reference u modu, vodeći veoma uspešno međunarodnu modnu kuću. Modnu kuću Miu Miu pokrenula je 1992. godine.


Izvor: Harper's Bazaar


Katarina je kolaž umetnosti i nauke.