Šetnja kroz špil tarot karata
Pixabay

Ako šetate italijanskim selom Kapalbio u Toskani, verovatno ćete imati čudan utisak da ste se odjednom smanjili. Masivni, loptasti oblici uzvišenih boginja i strašnih zveri uzdižu se nad glavama posetilaca, napravljeni od keramičkih pločica, ogledala i stakla. Opružene žene sa svetlucavom plavom kosom i srcolikim bradavicama šapuću sa drvećem čije su grane izuvijane zmije.

U ambicioznoj bašti skulptura nalazi se 22 dela Niki de Sent Fel, gde svaka od njih predstavlja kartu Velike arkane u tarotu. Od ukupno 78 karata u tarotu, Velike karte predstavljaju formativna životna iskustva, one odvajaju osobu od njene banalnog, dnevnog postojanja i gura ih u transformaciju, rast i razumevanje.

Tu je Carica, oličenje plodnosti i senzualnosti koja nosi univerzum kao nakit. Zatim, tu je Pustinjak koji simbolizuje osobu koja beži od socijalnog sveta radi dobijanja unutrašnjeg znanja i mudrosti. Tu je i Smrt, simbol transformacije, koji ostavlja svoje Ja iza sebe.

Umetnica je iskusila veliku transformaciju pre nego što se uplela u baštu tarota. Rođena je u aristokratskoj porodici u Parizu, koja se preselila na Aper Ist Sajd kada je imala oko godinu dana. Sa 11 godina, zlostavljao ju je otac. Sa 17 godina postala je model. Sa 18 već je bila udata. Ubrzo nakog toga završila je na psihijatrijskoj klinici, željna novog početka.

Sent Fel se okrenula Tarot projektu kasnih 1970-ih, 20 godina nakon ostanka na psihijatrijskoj klinici. 

Njen suprug je pokušao da je ubije nakon što je ona napala njegovu ljubavnicu i progutala bočicu tableta za spavanje. Umetnost ju je izlečila i Sent Fel je želela da podeli dar kreativnog izlečenja sa ostalima.

Odlučna da promeni kurs svog života, Sent Fel je napustila supruga i decu kako bi napravila karijeru kao umetnik.


Član aristokratske porodice sa pravičnim delom bogatih prijatelja, Sent Fel je sanjala velike snove. Veoma velike. „Prateći kurs koji sam odabrala, pratim pritisak potreban da se pokaže da žena može da radi na monumentalnoj lestvici,“ napisala je u pismu koji opisuje njenu viziju.


Umetničke metafore potpisa umetnice su u njihovom nazivu Nane (Nanas) - gigantske, loptaste, šarenolike žene sa malim glavama i velikim oblinama, dive koje se dižu, igraju i radosno poziraju u psihodeličnoj odeći u boji duge. „Mislim da sam ih napravila tako velikim kako bi muškarci pored njih izgledali tako mali”, rekla je novinaru jednom prilikom. Nane se pojavljuju u Bašti tarota zajedno sa mnogim drugim monstruoznim oblicima koji prkose kategorizaciji.


Bašta je konačno završena 1998. godine, posle skoro 30 godina rada i uloženih 5 miliona dolara. Sent Fel je zaposlila veliki broj volontera da joj asistiraju kroz proces, iako je vizija ostala neumoljivo samo njena. Halucinacijska vizija nije bila prvobitno popularna u idiličnom seoskom ambijentu u kome je nikla, više je delovala čudnovato, ali sada ljudi putuju svetom da se sretnu sa hromatskim Nanama i šaputavim zmijama, da osete silnu moć i isceljujuće prisustvo umetnosti.


Izvor: Huffington post