Od veša do simbola francuskog stila

Foto: Boutiquesaintjames

Prevela: Miljana Momčilović

Kada je reč o dizajnu ikona garderobe za građane, jedno od malih modnih čuda mora biti tricot rayé ili mornarska bluza na pruge, ležeran, praktičan klasik koji je prigrlio generacije ljudi koji diktiraju modne trendove od Pabla Pikasa do Kejt Mos. U pogledu francustva, ovaj odevni predmet je jednako prepoznatljiv kao i beretka i prožet je sopstvenim mirisom mora koji se prostire od Rivijere do obale Bretanje.

Zabeleženo odredbom iz marta 1858. godine kao službeno donje rublje francuske mornarice, originalni vuneni mornarički džemper bio je dužine do butina poput tube i sa pomalo neravnim, okruglim izrezom. Njegova glavna odlika bio je dezen sačinjen od 21 bele pruge i 20-21 plavih pruga uz 15 belih pruga i 14-15 plavih pruga na rukavima.

Stara priča iz Bretanje pripisuje svaku od 21 pruge mornaričkim pobedama Napoleonove flote nad britanskom, prema rečima iz Saint James-a, firme koja proizvodi džempere za ribare i Breton majice od sredine 19. veka. Drugi izveštaji kažu da su pruge nastale da bi odudarale od mora ukoliko bi neko ko ih nosi pao sa broda.

Stručnjaci prate porekla mornarske prugaste bluze do kraja 18. veka; rane verzije ovog odevnog predmeta su uključivale gravure bretanjskih i normandijskih regiona koje su oslikavale ribare. Prvi pisani tragovi potiču iz 1855. godine, u obliku biltena koji nabraja sadržaje mornarske torbe.

„Ne znamo pravu priču iza ovih pruga, zato ima tako mnogo mitova koji je okružuju”, kaže Delfine Alanik Kosta, kustos saradnik izložbe iz 2009. godine, Mornari stvaraju modu, (Les marins font la mode), koja se održala u muzeju Musée national de la Marine u Parizu, koja je postavila mornarske uniforme uz modne kreacije poput onih Žan Pol Gotijea. Ovaj kreator visoke mode je usvojio prugastu mornarsku bluzu kao svoju ličnu uniformu, idući ka tome da on nje napravi zaštitni znak svog prepoznatljivog mirisa, Le Male, koja podseća na torzo mornara odeven u ovaj vanvremenski odevni predmet.

Prugasta mornarska bluza je takođe tokom godina privukla razne nezvanične nadimke, kao što su marinière (mornar na franuskom) i Breton majica, s tim što je ovo drugo ime možda inspirisano trgovcima belog luka i Onion Johnnies, nadimak koji je dat putujućim prodavcima crnog luka iz grada Roskofa u Bretanji, čija uniforma prugastog ribarskog džempera i beretka su zacementirale stereotipni izgled Francuza.

Breton_tops_history_4.jpg

Foto: Tillyandthebuttons

Pomorsko ali lepo

Narodni ponos je pomeo najranije evropske trendove inspirisane pomorskim motivima, kao što su mornarski izgled koji su prigrlila deca iz bogatih viktorijanskih porodica nakon što je kraljica Viktorija tražila da se napravi maleno mornarsko odelce za njenog četvorogodišnjeg sina, Alberta Edvarda, da ga nosi u inostranstvu na Kraljevskoj Jahti. Ali uspon ove prugaste mornarske bluze je bio jedan od prvih primera kako se radna uniforma našla u svetu mode, takođe služeći kao simbol emancipacije žena.

Prema rečima Alanik Koste, među prvima koji su usvojili ovo bila je ženski francuski pisac Kolet koja je imala sklonost da se prerušava u muškarca. U drugoj polovini 19. veka, ona je prisustvovala pariškim balovima pod maskama obučena u mornarske prugaste bluze a kasnije i kabareima Paris Interlope „lepe epohe”. Gabrijela Šanel, ljubiteljka udobne odeće koja je prva uvela odeću inspirisanu muškom garderobom u ženski ormar i njoj se pripisuje da je lansirala mornarsku prugastu bluzu u sferu mode.

Ona je sama po sebi bila najbolja reklama, usvojivši prugastu mornarsku majicu, slameni šešir i široke pantalone kao nešto što je nosila u odmaralištu. Njen prvi odevni predmet koji je bio inspirisan mornarskim motivima bila je radnička bluza sa mornarskom kragnom od žerseja-materijal koji je do tada bio rezervisan za muško donje rublje i mornarske majice-ona je ovo predstavila u svom butiku u skupljem severnom delu letovališta Deauville ranih 1900-ih godina.

Ali, za britansku modnu istoričarku Amber Butčart, autorku Nautical Chic-a, glavni uzori ovog trenda su uključivali bogate američke iseljenike Geralda i Saru Marfi, čija je kuća u Rivijeri, Villa America bila igralište za društveni set Jazz doba.

Napravili su predivnu kuću na Rivijeri gde su se sve uticajne ličnosti u to vreme okupljale i govorilo se da je Džerald Marfi išao u Marselj po stvari za kuću i vraćao se sa gomilom prugastih majica, zapravo sa potkošuljama, koje bi izabrao u nekoj prodavnici gde su se prodavale stvari za brodove i delio ih je gostima”, kaže Butčart.

-profesionalno_odevanje.gif

Postoje slike gde je on u mornarskoj prugastoj majici na Rivijeri 1924/1925. godine, i, vrlo brzo nakon što vidite ljude poput Skota F. Ficdžeralda da ih nose, postoji fantastičan prizor njega u takvoj majici i pumpericama kaže ona za ovaj pepoznatljivi odevni predmet koji je postao važan u pogledu šik ležerne garderobe koja se dovodi u vezu sa ovim pomalo boemskim umetničkim krugovima. To je izgled koji su prihvatili umetnici, uključujući Džejsona Poloka, dodaje Butčart.

Tokom istorije, postojale su snažne veze između ribarskih zajednica i umetnika koji su se često selili u ribarske gradove da otpočnu umetničke kolonije.

Moda na Riviera način

Mornarska prugasta majica je zaista uzela maha tokom 40-ih godina prošlog veka, prema rečima Alanik Koste, u dva pravca koji su istovremeno bili u igri. U jazz klubovima pariškog naselja Saint-Germain-des-Prés umetnici, pisci, i intelektualci poput Borisa Viana i Žaka Prevera nosili su mornarsku prugastu bluzu. U međuvremenu, na jugu Francuske se pojavo pravac, Mode Riviera, za žene sa lokalnom glavnom devojkom Brižit Bardo koja se pojavila na filmsom festivalu u Kanu noseći crvenu verziju mornarske prugaste bluze.

Zvezde velikog platna su takođe doprinele raspirivanju popularnosti ovog legendarnog odevnog predmeta - pomislite samo na Marlona Branda i Dzin Seberg. Uskoro se to proširilo i na modnu pistu kada je Iv Sen Loran na svoj način predstavio marinière u svojoj prvoj kolekciji proleće/ leto 1962. Ovaj odevni predmet i dalje služi kao inspiracija za modne kreatore današnjice.

Robert_Redford_Breton_The_Tweed_Pig.jpg

Foto: Thetweedpig

Sa podsvesnim moreplovačkim porukama koje su utkane u svaku tkaninu, Alanik Kosta veruje da zov vanvremenskih mornarskih prugastih majici ostaje dosledno jak. Ona se seća uticaja nalaženja autoportreta Roberta Mapletorpa u marinière majici koja je pratila njenu parišku izložbu.

„Bila sam oduševljena da ga vidim u takvoj majici, to je bio deo pesničkog pokreta u Nju Jorku tokom 70ih, sa Peti Smit”, kaže ona. „Postoji slika na kojoj je mornar kao samostalan, slobodan muškarac, avanturista, bilo to istina ili ne, i to je jako moćno kada se pomeša sa boemskim umetničkim udruženjima”, nastavlja ona. „Čak i danas, kada nosite mornarsku prugastu bluzu na ulici, ona šalje tu poruku”.


Izvor: BBC

Miljana je sasvim obična devojka, zaljubljenik u ljude, životinje i cveće.