Da li razmišljate kao Nobelovac?
Pixabay.com

Poznato je da shvatanja određuju dalje akcije, a da od akcije zavisi krajnji ishod. Tako je i sa novcem. Da biste ostvarili bogatstvo, ne morate da znate sve principe ekonomije iz knjiga. Za početak, dovoljno je samo da razmišljate na određeni način koji će pomoći uvećanju prihoda, a akcije će pratiti taj način razmišljanja, pa i ishod. Da li imate odnos prema novcu koji se traži za uvećanje bogatstva, pokazaće vaš odgovor na jedno pitanje.

Pixabay
Pixabay

Naime, Ričard Taler je ljubitelj vina. Pitanje je baš i vezano za vino, a ono glasi:

„ Koliko Vas košta ispijanje boce vina koju ste pre par godina kupili za pedeset , a sada vredi pet stotina dolara?"

Ne sumnjamo u raznolikost odgovora, pogotovo ako ste ljubitelj ili kolekcionar vina. Većina ljudi su tvrdili da ih ne košta ništa. Pojedinci su tvrdili da su zaradili, zato što su kupili vino u vrednosti od 50 dolara, a sada piju isto to vino u vrednosti od 500 dolara. Međutim, ni jedan ni drugi odgovor nisu onaj koji se traži.

Pixabay
Pixabay

Da bismo razumeli zašto je to tako, moramo objasniti dva ekonomska pojma koje ljudi često mešaju, a ta greška ih može skupo koštati. Prvi je realni trošak, a drugi je oportunitetni trošak. Prva stvar koja se mora razjasniti jeste stvar izbora. Izbor uvek postoji, a opcija koju mi izaberemo ima najveći oportunitetni trošak – što znači da, ako ne izaberemo nju, više gubimo nego što dobijamo, te ne izvlačimo najveću moguću dobit. Realni trošak je ono što smo već platili (50$).

Dakle, odgovor na pitanje je – pet stotina dolara. Toliko nas košta ispijanje flaše vina. Oportunitetni trošak je 500$. Da smo se odlučili za drugu opciju, recimo da prodamo vino, toliko bismo dobili. Samim tim što se nismo odlučili za tu opciju, mi smo taj novac izgubili, odnosno toliko nas košta užitak.

Pixabay
Pixabay

Čovek odluke uglavnom donosi racionalno, ali se često ne može odupreti pojavi koja se zove „animal spirit“, i označava upravo (uslovno rečeno) neracionalno biranje opcije koja nosi manji oportunitetni trošak. To znači da propušta šansu da zaradi na račun zadovoljenja svojih potreba.

Retko koji ljubitelj vina zaista vrednuje užitak petsto dolara po flaši. Oni koji ne razumeju gorepomenute relacije, misle da ih vino košta pedeset dolara, te sebi dozvoljavaju da izgube deset puta veću sumu novca, a da pritom nisu svesni toga. Ako ste od ljudi koji bi zaista propustili desetostruko veću cenu zarad uživanja, razmislite još jednom pre nego što otvorite flašu.


Izvor:BIZlife