Kako tehnologija menja učenje i nastavu?
Pixabay

Dosadašnje promene u nastavi

U mnogim školama u svetu učionice su već odavno digitalizovane: takozvane pametne ili interaktivne table zamenile su one po kojima se pisalo kredom, dok se umesto udžbenika i svezaka uveliko koriste laptopovi i tableti. Na ovaj način učenici su u mogućnosti da, stojeći ispred table, manipulišu multimedijalnim sadržajem jednostavnim pokretom prsta, kao što čine i na svojim personalizovanim tabletima. Pisanje, kako izgleda, polako izumire, a ove tehnološke promene u nastavi se najčešće pravdaju njenim modernizovanjem, koje bi trebalo da olakša učenje i odgovori na potrebe savremenog sveta.


Ukoliko ste kojim slučajem pomislili da je ovo za našu zemlju još uvek daleka budućnost, verovatno ste davno izašli iz školskih klupa. Interaktivne table se poslednje decenije postepeno uvode i u škole u Srbiji, dok je u toku projekat uvođenja digitalnih udžbenika u nastavu. Tablete i laptopove više neće koristiti samo pojedine privatne gimnazije, već i državne škole. Osnovna škola „Vuk Karadžić“ u Kraljevu, prva je škola kod nas u kojoj je od 2017. godine nastava na ovaj način digitalizovana.

Pixabay
Pixabay

Promene koje se očekuju

Dosadašnja digitalizacija nastave, međutim, nije konačan izraz savremenih tendencija. Ubrzan tehnološki razvoj nudi još naprednije opcije, koje bi u još većoj meri mogle da preoblikuju nastavna sredstva i pomagala. Neke od njih su 3D štampač, i virtuelna i proširena stvarnost (VR i AR tehnologije).


3D štampači, pomoću kojih ono što je skicirano „oživljava“ u trodimenzionalnom obliku, već se uveliko koriste u mnogim zanimanjima, kao što je medicina. Ovakva vrsta tehnologije bi, po mišljenju stručnjaka, pružila značajnu pomoć u nastavi, naročito kada je reč o matematici, inženjeringu ili dizajnu. Sa svoje strane, virtuelna i proširena stvarnost bi, prema pretpostavci, takođe značajno doprinele razvitku nastave zahvaljujući svojim brojnim mogućnostima. Na primer, prevlačenjem tableta ili mobilnog uređaja preko određenog predmeta ili prostora, učenici bi pomoću tehnologije proširene stvarnosti mogli da podatke o onome što se nalazi ispred njih vide na ekranu. Proširena i virtuelna stvarnost omogućile bi i učenje putem virtuelnog putovanja na udaljene lokacije ili bezopasno izvođenje laboratorijskih eksperimenata.

Photo by Tim Savage from Pexels
Photo by Tim Savage from Pexels

Posledice tehnologije u nastavi

Tehnološka revolucija u obrazovanje unosi mnoge prednosti. Generalno se govori o pozitivnom uticaju interaktivnih tabli, tableta i laptovova, koji, prema istraživanju, doprinose boljem angažovanju učenika u nastavi. Ovakav vid učenja, prema ideji, u većoj meri zaokuplja njihovu pažnju i pospešuje razumevanje koncepata koji učenicima mogu delovati previše apstraktno. Na ovom tragu se pretpostavlja da bi naprednije tehnologije poput 3D štampača i virtuelne i proširene stvarnosti, nastavu učinili još zanimljivijom i produktivnijom.


Sa druge strane, pokušaji tehnološke implementacije u obrazovni sistem daju povod raznim pitanjima: kako razvoj tehnologije utiče na kritičko mišljenje, da li nas rapidan tehnološki razvoj čini lenjim i da li ima druge psihički negativne posledice? Možda će neke skorašnje analize konačno razrešiti da li je ovako digitalizovana škola zaista „po meri deteta“ i gde treba, ako se pokaže da treba, povući tu famoznu granicu.

Izvori: Education and behaviour,Blic