Preživite prvi dan na poslu!

Foto: Bustle

Prevela: Tanja Ćetojević

Naravno, nervozni ste. Prvi dan na poslu je poput prvog dana u školi koji se iznova dešava. Nervirate se oko toga šta ćete obući, nemate prijatelje i prestravljeni ste da nešto ne zabrljate.

Da bismo vam olakšali ovaj prelazni period, izabrali smo neke od najčešćih i najštetnijih grešaka koje ljudi čine tokom prve nedelje na novom poslu. Ako uspete da pregurate prvih pet dana bez ovih stvari, preuzećete kontrolu i pre nego što to shvatite.

1. Niste se predstavili svima.
Možda se stidite ili ste iscrpljeni od upoznavanja toliko novih ljudi, ali imate samo jednu šansu za prvi utisak. „Ne budite uzdržani ili uplašeni od vaših novih kolega“ kaže stručnjak za karijerno savetovanje Korin Mils. „Dajte sve od sebe da se predstavite i pokažete zanimanje za njih. Uspostavljanje toplih odnosa na početku će vam olakšati da im postavljate pitanja, a oni će biti predusetljiviji i tolerantniji dok se zahukavate na novom poslu.“

Da bi ovaj zadatak bio lakši, Karen Miger iz kompanije Monkey Puzzle Training & Consulting predlaže da zamolite vašeg rukovodioca za spisak ključnih ljudi sa kojima ćete raditi i napravite plan kako da ih lično pozdravite. „Ako ste stidljivi, možete spomenuti ime osobe koja vam ih je predložila da se upoznate, na primer ‘X mi je rekao/rekla da ste jedna od ključnih osoba sa kojima ću raditi...’“ kaže ona. „Oni će se tako osetiti značajnim, a vama ukloniti bilo kakav osećaj stida.“

-poslovna_komunikacija.gif

2. Očekujete da znate sve.
Ako odlazite na novi posao svesni da će vam stvari biti nepoznate i nelagodne neko vreme, biće vam mnogo lakše. „Budite realistični u svojim očekivanjima“, kaže Korin. „Trebaće vam neko vreme da se uhvatite u koštac sa načinom na koji se stvari obavljaju u vašoj novoj organizaciji.“

Karen smatra da je jedna od najgorih stvari koje možete da uradite je da se pravite da znate nešto što ne znate. „Bila sam mentor jednoj ženi koja je radila u firmi u kojoj se žargon dosta koristio“, kaže ona. „Prvi dan na poslu se pravila da zna šta jedan određeni žargon znači – a nije! Pet godina kasnije, još nije se opametila.“

3. Ne postavljate pitanja.
Dok hvatate konce, sigurno ćete imati mnogo pitanja – ali ćete se ubrzo osećati kao dosadnjaković ako neprekidno gnjavite kolegu do vas. „Umesto da stalno zapitkujete, napravite spisak najkomplikovanijih pitanja i organizujte redovan razgovor sa vašim rukovodiocem ili kolegom da biste prošli kroz pitanja“, predlaže Korin. „Tako ćete efikasnije koristiti vreme i manje ometati njihov rad.“

rsz_devil_anne_hathaway_1.jpg
Foto: Look

4. Pričate o vašem starom poslu.
Znate da ne treba da se zadržavate na prethodnim vezama sa novim momkom/devojkom – a isto pravilo važi i ovde. „U svojoj želji da uspostave kredibilitet među novim kolegama, ljudi često pričaju o svom starom poslu“, kaže Karen. „To je opasno, jer drugim ljudima može biti dosadno ili, još gore, arogantno.“ Umesto toga, ona predlaže da sačekate sa pričom o prethodnom poslu dok vas ne pitaju.

5. Previše obećavate.
„Kao novozaposleni, prirodno je da želite da impresionirate vašeg novog poslodavca, ali možete veoma lako potceniti koliko je vremena i energije potrebno da se prilagodite novoj ulozi“, kaže Korin. „Kada sednete sa vašim rukovodiocem i dogovorite se oko prioriteta i ciljeva za procenu vašeg probnog rada, uverite se da su oni realistični i dostižni. Ambiciozniji ciljevi mogu da uslede kada se uklopite.“

6. Neprikladno se oblačite.
Osim ako ne radite u modnoj industriji, vaš novi šef će se više usredsrediti na vaše veštine nego na odeću. Ipak, i dalje želite da izgledate kao da ste se uklopili u atmosferu firme. Ako se pojavite u poslovnom odelu a vaše kolege nose džins i majce (ili obratno), izgledaćete neiskusno. „Ovo ćete uočiti već na intervjuu“, kaže Karen. „Šta je nosila osoba koja vas je intervjuisala? Ako ste imali šansu da razgledate po kancelariji, kakva je generalno kultura oblačenja? I proverite da taj dan nije bilo neformalno oblačenje petkom. Uvek je dobro da proverite da li kompanija ima pravila odevanja pre nego što počnete sa radom.


Izvor: Marie Claire


Tanja veruje da jedino radoznalost i sloboda duha vode ka životnoj radosti.