Pohvaliti napor ili učenje?

FOTO:Pixabay

Prevela: Tamara Alfirević

Pre nekoliko godina se naširoko razgovaralo o značaju „razvijenog načina mišljenja“ (growth mindset) za obrazovanje, u članku: „Kako vas to što ste nazvani pametnim u stvari čini glupim“. U njemu se razmatraju smernice psihologa Univerziteta Stenford - Karol Dvek po kojima nastavnici i roditelji treba da hvale trud više nego talenat - savet koji je zasnovan na čvrstom dokazu da hvaljenje talenta tokom vremena dovodi do drastično lošijih rezultata.

Ovaj pokret koji podstiče nastavnike i roditelje da neguju „razvijeni način mišljenja“ pre nego „ustaljeni način mišljenja“ (fixed mindset) je od tada postao neizmerno popularan među prosvetnim radnicima. Govor koji je Dvekova održala za TED je pregledan skoro četiri miliona puta, ali sada ona smatra da su poruku neki pogrešno shvatili. Njen članak u Education Week, objašnjava gore rečeno:

„Danas se prečesto hvale učenici koji pokazuju trud, ali ne uče, a sve da bi se u trenutku osetili dobro: ’Dobar posao! Dao si sve od sebe!’ Dobro je to što se učenici trude, ali nije dobro što u tom procesu ne uče. Pristup „razvijenog načina mišljenja“ pomaže deci da se osećaju dobro kratkoročno, ali i dugoročno, tako što će im pomoći da se razvijaju kroz izazove i neuspehe u svom učenju. Kada naiđu na problem, nastavnici mogu da pohvale dotadašnji trud, ali i da dodaju: ’Hajde da razgovaramo o tome šta si isprobao i šta možeš sledeće da uradiš’“.

education-548105_960_720.jpg

FOTO:Pixabay

Kroz šalu, Dvekova piše: „Ako želite da se učenici osećaju dobro, čak i ako ne uče, samo hvalite njihov trud! Želite li da sakrijete propuste u učenju od njih? Samo im kažite, ’Svi su pametni!’ Prava svrha razvijenog načina mišljenja je da se popune rupe u postignućima, a ne da se one prikriju“. Dvekova nastavlja: „Radi se o tome da učenici treba da znaju istinu o svojim trenutnim postignućima, a zatim, zajedno, da uradimo nešto po tom pitanju i pomognemo njemu ili njoj da postanu pametniji“.

Dvekova, takođe, izražava zabrinutost zbog pogrešnog tumačenja da studenti poseduju ili razvijeni način mišljenja ili ustaljeni način mišljenja, što kao posledicu ima okrivljavanje načina mišljenja (mindset), dok bi se u prošlosti krivila njihova sredina ili sposobnost. Cilj nije da se jedna predrasuda zameni drugom. Umesto toga, Dvekova nudi objašnjenje da način mišljenja nije nepromenljiv, niti je jednostavan: „Put ka razvijenom načinu mišljenja je put, a ne objava“.

Posebno zabrinjavajuće za Dvekovu je ideja da bismo mogli stvoriti „pogrešan razvijeni način mišljenja“ pokušavajući da potpuno zabranimo ustaljeni način mišljenja ili pokušavajući da prebacimo odgovornost na mere načina mišljenja, što će, kako ona upozorava, „stvoriti pogrešan razvijeni način mišljenja do neviđenih razmera“. Dvekova i sama preuzima deo odgovornosti za ovaj rizik, žaleći „možda smo prvobitno previše naglašavali puki napor. Možda smo učinili da razvoj razvijenog načina mišljenja zvuči previše lako. Možda smo previše govorili o tome da ljudi imaju jedan ili drugi način mišljenja, pre nego što smo ih prikazivali kao mešavinu oba. Mi smo, takođe, na putu razvijenog načina mišljenja”.

_event_management.gif

Umesto toga, Dvekova poziva nastavnike da se obazrivo obraćaju učenicima, što se može izuzetno lako postići jednostavnim dodavanjem reči „još” izrazu, na primer: „Ako čujete sebe da izgovarate rečenicu ‘Ja nisam dobar matematičar,’ samo dodajte reč ‘još’ u rečenicu”. Najzad, Dvekova poručuje da ne možemo samo usvojiti razvijeni način mišljenja, a zatim ga zaboraviti, kao i da je pohvala napora, bez obzira na stvarni napredak, potpuno kontraproduktivna. Uspešno negovanje razvijenog načina razmišljanja je kontinuirani proces koji se sastoji od nastavnih strategija za rast i od promišljene, a ne bezobzirne, pohvale uloženog truda.

IZVOR: Big think

Tamara je kreativna i pozitivna osoba, koja smatra da se bogatstvo stiče stalnim ulaganjem u sebe i svoje znanje.