Pet trikova za uspešnije pregovaranje

FOTO: Stockvault

Ako dobro razmislite, svakodnevno koristimo pregovaranje u nekom obliku. Od rešavanja konfliktnih situacija i komunikacije sa klijentima ili prodavcima, pa do pokušaja da dokažemo da račun za struju treba da bude manji ili da zatražimo povišicu. Za uspešno pregovaranje je ključno da dobijete ono što želite ili što vam je potrebno, ali da, u isto vreme, ne zanemarite želje i potrebe drugih ljudi, niti da ih prevarite na bilo koji način. To je, zapravo, pravi izazov.

Ukoliko uspete da usavršite svoje veštine pregovaranja, sigurno je da će vam trebati manje vremena da dobijete ono što želite na dostojanstven način. Mi vam predstavljamo nekoliko saveta za uspešno pregovaranje, baziranih na ličnom iskustvu, ali i na knjizi „Centar za učenje pregovaranja“ (Negotiation Boot Camp) Eda Brodoua.

Slušajte

Jedan od prvih saveta koje Brodou pominje u svojoj knjizi odnosi se na veštinu slušanja sagovornika. Umeće slušanja je nepravedno potcenjena veština u savremenom svetu. Nekada vam može biti veoma lako da pretpostavite šta drugi hoće da kažu ili, čak, da završite misao umesto njih. Slušanje je, definitivno, jedna od veština koja nekima ide od ruke, dok se drugi mogu svrstati u prosečne slušaoce koji ponekad imaju tendenciju da se isključe iz razgovora i jednostavno prestanu da obraćaju pažnju na reči sagovornika. Važno je da se potpuno koncentrišete na ono što slušate i da procesuirate informacije.

Brodou naglašava važnost slušanja jer vam ono omogućava dve stvari: vaš sagovornik će osetiti da ga poštujete i izgradiće se poverenje između vas, a poverenje je još jedna bitna stavka uspešnog pregovaranja. Slušanje, takođe, podrazumeva da ćete ustanoviti da li su izrečene stvari tačne, pa možete da ponovite ono što je vaš sagovornik rekao kako biste bili sigurni da ste sve razumeli na pravi način.

Uvek pronađite rešenje koje svima odgovara

Koliko ste puta bili toliko fokusirani na ono što želite da postignete, da niste uopšte ni pomislili na drugu stranu i njene želje? Možda vam zvuči nelogično to što Brodou savetuje da uvek težite ka win-win rešenju, jer se čini da je to u suprotnosti sa svrhom pregovaranja. Zar naš cilj nije da „razbijemo“ drugu stranu i uzmemo sve? Ipak, čini se da su najuspešniji pregovarači oni koji pregovore završavaju rešenjima koja odgovaraju svima.

Tražite sličnosti

Još jedan od ključnih aspekata pregovaranje je i taj da utvrdite koje sličnosti postoje između vas i onih sa kojima pregovarate. Ako ste nekad gledali televizijsku emisiju American Pickers, onda znate sa koliko uspeha protagonisti, Majk i Frenk, završavaju pregovore o antikvitetima i kolekcionarskim predmetima. Jedna od stvari koje Majk voli da pronalazi su stari bicikli. Ukoliko se desi da pregovara sa drugim zaljubljenikom u bicikle, on će uvek pokušati da se dotakne teme o njihovoj ljubavi prema starim biciklima. Kada delite interesovanja sa sagovornikom ili uspete da pronađete teme oko kojih se slažete, sagovorniku će biti mnogo teže da vam se suprotstavi.

preview16.jpg

FOTO: Stockvault

Morate predvideti „prečice“ i izgovore

Jedan od načina koji će druga strana nastojati da upotrebi kako bi završila pregovore i odbila vaš zahtev pre nego što uspete da dobijete to što želite su „prečice“ i izgovori. Na primer, ukoliko ste došli na šalter da se žalite na uvećan račun za struju, službenik vam može reći: „Nemam ovlašćenja da smanjim Vaš račun“. Oni se nadaju da će na taj način završiti svaku diskusiju i da ćete odustati. Ovaj metod, zapravo, ima efekta, jer većina ljudi odustane.

Međutim, vi možete da im doskočite tako što ćete reći: „Razumem da Vi ne možete da umanjite moj račun, ali, da li znate ko može da mi pomogne?“ ili „Shvatam da Vi niste ovlašćeni za to. Da li bih mogao da razgovaram sa vašim nadređenim?“ Kada sagovorniku stavite do znanja da ste prepoznali njegov izgovor, biće mu teže da završi diskusiju.

Sigurno ste bar jednom primili poziv od telefonskih prodavaca koji na vaš odgovor: „Ne mogu to trenutno da priuštim“ odmah dodaju: „Nije nikakav problem to što trenutno nemate novca. Mogu da Vam ponudim plan za odloženo plaćanje, sada možete da platite samo četvrtinu iznosa, a ostatak kasnije. Da li možete da mi date broj Vaše kreditne kartice kako bismo procesuirali vašu porudžbinu?“. Prodavci koriste ove tehnike svakodnevno, tako da ne treba da se bojite da ih dodate u svoj „arsenal“.

Proširite svoje vidike

Ponekad se u toku pregovora čvrsto fokusiramo samo na jednu stvar, tako da gubimo iz vida druge mogućnosti koje bi mogle da dođu u obzir. Brodou preporučuje da uvek sagledavate širu sliku i da ostavite nekoliko otvorenih mogućnosti. Kada razmišljate van prethodno zacrtanih okvira, možete da ponudite više nego što ste prvobitno planirali i na taj način povećavate šanse da pregovre završite uspešno.


IZVOR: Lifehacker