Koji je ključ preduzetništva?

FOTO: Huff post

Prevela: Ana Zlatković

Bavljenje višestrukim obavezama istovremeno je prihvatljivo ukoliko vam ne smeta nadmetanje sa žestokom konkurencijom i puko preživljavanje usled slabe zarade. Ipak, ukoliko težite tome da postanete uspešan preduzetnik, jedini način da to i postignete je da ostanete skoncentrisani na jednu stvar i to onu koju obavljate bolje od ostalih.
 
Nedavno sam savetovao jednog mladog stručnjaka za razvoj softvera. On je imao nekoliko poslovnih ideja, ali svaka od njih je već bila viđena. Znao je da mi objasni čime je želeo da se bavi i naveo mi je nekoliko veb sajtova koji se bave sličnim temama. Međutim, nije mogao da mi objasni zašto su njegove ideje drugačije i kako će pobiti konkurenciju. Samim tim, nije ni čudno što nije mogao da odluči kojoj ideji da se posveti.
 
U skorašnjoj studiji časopisa Vol Strit (Wall Street Journal), investitor i suosnivač platnog servisa Pejpal (PayPal), Piter Til, rekao je: „Ukoliko želite da stvorite i zgrabite trajnu vrednost, onda se trudite da ostvarite monopol“. On je rekao da preduzetnici treba da se zapitaju koja je to dragocena vrsta privređivanja kojom se niko ne bavi. Ovo pitanje je mnogo teže nego što se čini. Većina mladih preduzetnika i direktora ne uspeva da dâ odgovor na to pitanje.
 
Jedini način da neko bude uspešan je da otkrije šta je ono u čemu je on najbolji i da se potom samo tome i posveti. Ovo važi za svakoga od nas, kao i za svaku kompaniju, bez obzira na njenu veličinu.

-preduzetnistvo.gif
 
U nedavnom intervjuu sa Čarli Rouz, Tim Kuk, izvršni direktor kompanije Epl (Apple), rekao je da je osnovni princip koji je Stiv Džobs usadio u svoju kompaniju taj da treba težiti najboljem, da treba razvijati samo najbolje proizvode i da treba ostati usredsređen. On kaže da bi sve vrste proizvoda koje ova firma danas distribuira mogle stati na jedan mali sto, uz podsećanje da ova kompanija ima godišnju prodaju u visini od oko 180 milijardi dolara. „Lako je dodati nove proizvode. Teško je prilagoditi ih. Teško je ostati usredsređen. Ipak, svi smo svesni da ćemo najbolje rezultate dati ako ostanemo skoncentrisani“, dodao je on. „Najteže odluke koje donosimo se odnose na one stvari kojima se NEĆEMO baviti. Ima mnogo toga što nas zanima i čime bismo voleli da se bavimo, ali svesni smo da ne možemo biti najbolji u svemu“.
 
Kao dodatak prethodno pomenutom, treba reći da je Soni (Sony) jednostavno zapanjio Vol Strit (Wall Street) vešću o tome da će ove godine izgubiti preko dve milijarde dolara. Obrt sredstava ovog japanskog giganta, o kojem se toliko priča, ponovo je nestabilan. Problem je u tome što Soni ne može istovremeno da bude najbolji u oblasti elektronike za masovnu zabavu i u oblasti potrošačke elektronike. Među njima jednostavno nema sinergije.
 
Još jedan primer kompanija koje su zaigrale na previše terena je Jahu (Yahoo). Bred Garlinghaus, nekada stariji potpredsednik ove internet kompanije, koja se grčevito borila da zadrži svoj nivo, napisao je interni memorandum kojim je pokušao da ubedi saradnike da kompaniji nedostaje kohezija između vizije i fokusa, kao i da kompanija nastoji da uradi previše različitih stvari za previše različitih ljudi. Ovaj memorandum je postao poznat kao manifest „Puter od kikirikija“ (Peanut Butter Manifesto). Naravno, bio je u pravu. Osam godina i pet, možda šest, izvršnih direktora kasnije (teško je ispratiti sve njih), kompanija se i dalje borila s istim problemima.
 
Otkad pamtim, i kompanije i pojedince sam savetovao da se skoncentrišu na ono u čemu su najbolji. Ukoliko još uvek pokušavate da otkrijete svoju najjaču stranu, ne dozvolite da vas obeshrabri početnički neuspeh. Dobro je da ste makar načinili prve korake. Ukoliko od drveta koje imate na raspolaganju izradite strele, pre ili kasnije, pogodićete centar mete. Jedna stvar je sigurna – gađanje u metu je mnogo pametniji izbor od žongliranja.


IZVOR: Entrepreneur Autor: Stiv Tobak (Steve Tobak)


Ana, ona koja je rešena da pobedi u mrtvoj trci s vremenom!