Tajna ukradene Dame Gustava Klimta

FOTO: Leopold Museum

Pre skoro 20 godina ukradena je, pod nepoznatim okolnostima, jedna vredna slika u gradu na severu Italije, Pjačenci. Do skoro je delovalo da više ne postoji način da se ona pronađe, ali je policija dobila novu uznemirujuću informaciju, pa se veruje da će ona ponovo biti u ovom gradu za nekoliko nedelja ili meseci.


Istražitelj karabinjera, Salvator Kavaljaro, se popeo na stepenik gledajući krov galerije Ricci Oddi u Pjačenci preko prozora koji je bio poluotvoren. „Nešto se ne uklapa“, uzviknu svojim saradnicima koji su stajali dole, dok je upoređivao veličinu teškog zlatnog okvira sa uskim otvorom na prozoru. „Lopov nikako nije mogao podigne sliku na ovu visinu.“

Lopov bi se mogao popeti na krov, sa zakačenim okvirom slike i zakačen konopcem da bi je izneo na krov, ali to bi bilo uzalud. Jasno je da to nije način na koji je slika bečkog umetnika sa kraja XIX veka, Gustava Klimta, nestala iz zgrade. Ali, zašto je tog 22. februara 1997. godine okvir slike bio na krovu?

Dve dame u jednoj

Deset meseci pre toga Portret jedne dame je bila razlog za još jedan dramatični događaj, zahvaljujući jednoj pronicljivoj studentkinji umetnosti od 18 godina po imenu Klaudija Maga. Dok je listala jedan tom Klimtovih završenih dela primetila je veliku sličnost između dela Dama i druge Klimtove slike, Portret mlade dame, koja nije viđena još od 1912. godine.

„Mlada dama je imala šal i šešir, ali su obe imale isti pogled preko levog ramena, isti odmeh i isti mladež na levom obrazu“, navodi Maga. Nakon opsežne analize i upoređivanja, shvatila je da Portret jedne dame ispod sebe krije još jedan, jedini dupli portret koji je Klimt napravio.

Da bi zaboravio na bol

Maga je svojom idejom uspela da zaintrigira bivšeg direktora galerije, Fernanda Arisija. Nekoliko nedelja kasnije on ju je pokupio ispred škole umetnosti, odveo je u galeriju i razdvojio sliku od njenog okvira. Nakon što ju je uvio u papir, uputili su se u gradsku bolnicu gde je serija X zrakova otkrila senku dela koje se nalazi ispod prvobitne površine.

Pričalo se da se Klimt ludo zaljubio u jednu devojku iz Beča, pa je ona ubrzo postala njegova muza. Ona je iznenada umrla i on je slikao preko njenog portreta da bi zaboravio bol koji je osećao zbog ovog gubitka.

92875062_younglady976.jpg

FOTO: BBC, Portret mlade dame

Agonija i ekstaza

Cela Pjačenca je bila uzbuđena. Organizovana je jedna specijalna izložba da bi se pokazala slika na novoj lokaciji blizu gradske skupštine. U isto vreme je galerija trebalo da bude renovirana, tako da je većina radova bila zapakovana i uskladištena. Radnici su odlazili i dolazili, pa niko nije shvatio kada je Klimtovo delo nestalo. Osoblje iz galerije je smatralo da je namerno uklonjena, kao deo priprema za novu izložbu.

„Tada smo primili telefonski poziv iz galerije“, seća se Kavaljaro. „Ne možemo da pronađemo Damu“, prošaputali su. Kada je stigao tamo, nastavlja, vrata galerije su bila otvorena, ljudi su ulazili i izlazili a bezbednosni sistem je bio isključen.

Kazna i razočaranje

Policija je bila šokirana zbog misteriozne krađe i nedostatka dokaza. Posetili su jednog poznatog gradskog kradljivca umetničkih dela kako bi se posavetovali, ali čak ni on nije mogao da ih uputi. Istraga nije mnogo napredovala sve dok 1. aprila 1997. godine granična policija nije došla do jednog paketa na francusko-italijanskoj granici u Ventimilji. Paket je bio za bivšeg italijanskog premijera Betina Kraksija, koji je u tom trenutku bio begunac i krio se u Hamametu, u Tunisu.

Stefano Fugaca, tadašnji direktor galerije Ricci Oddi, je mislio da se radi o prvoaprilskoj šali, ali Arisi, njegov prethodnik, je bio vrlo optimističan i želeo je odmah da stigne u Ventimilju. „Vozili smo kao ludi za Ventimilju“, piše Fugaca u svom dnevniku, „ali vratili smo se jedino sa kaznom za brzu vožnju“. Lepota slike je bila neosporna, ali je miris boja na njoj bio svež. To nije bio original, već vrlo uverljiv falsifikat.

Postoji još jedna čudna stavka u Fugacijevom dnevniku. Nekoliko dana pre nego što je slika ukradena, piše da je razmišljao da popriča sa karabinjerima i da se, uz njihovu dozvolu, pretvaraju da je slika ukradena, da bi se privukla veća pažnja nekoliko dana pred izložbu. „Ali sada je Dama izgubljena zauvek“, dodaje, „i proklet bio dan kada mi je na pamet palo nešto tako glupo i detinjasto“. Nakon toga je Kavaljaro dobio novi zadatak i ovaj slučaj je zatvoren.

92870011_lady976.jpg

FOTO: BBC, Portret jedne dame

Priznanje lopova

Ovaj slučaj je bio zatvoren sve do 2013. godine kada su karabinjeri ponovo pokušali da identifikuju deo jednog otiska prsta koji su pronašli na okviru slike, ali to je bilo uzalud. Prošlog leta je jedan lokalni novinar organizovao sastanak sa novim istražiteljem karabinjera, pukovnikom Lukom Pjetranerom, i kradljivcem umetničkih dela kog je upoznao u jednom od brojnih barova u Pjačenci.

Lopov je rekao pukovniku da je on bio osoba koju su prvobitni istražitelji posetili u potrazi za savetom februara 1997. godine, kada su tražili onog ko je sliku ukrao. Nakon toga je priznao da je on u stvari taj koji je okončao krađu i da je ostavio zlatni okvir na krovu kao poslednji udarac. A onda je objasnio da je on tog dana, zapravo, ukrao kopiju slike.

Šta se onda desilo sa originalom?

„Ukradena je nekoliko meseci pre ovoga a da to niko nije ni primetio“, ponosno mi je priznao, sada već ostareli lopov, kada smo se našli u jednom kafiću u Pjačenci. Nekoliko meseci nakon otkrića duple Klimtove slike, oko novembra 1996, prosto je ušao u galeriju i zamenio original kopijom. „Niko nije ni trepnuo, ma nisu ni shvatili šta se desilo. To je bio lak posao i vrlo pažljivo isplaniran uz pomoć jedne osobe iz galerije.“

On danas pomaže karabinjerima da istraže neke zločine u zamenu za imunitet. Upitao sam zašto je bilo potrebno ukrasti kopiju, a on je odgovorio: „Da bi se sakrila činjenica da je to kopija“. Specijalna izložba bi, bez sumnje, privukla veliki broj eksperata koji proučavaju Klimtova dela i neko od njih bi sigurno otkrio da je to falsifikat. To bi bilo kobno za osobu iz galerije koja mu je pomogla u krađi.

Jedno zadivljujuće predviđanje

Najzanimljivije priznanje ovog lopova je da će slika biti vraćena na dvadesetogodišnjicu krađe, preciznije, na dan kada je ukradena kopija. Drugim rečima, pre februara 2017. godine. Nije poznato kako on to zna. Nakon svega, kako on sam navodi, jedan distributer je prodao sliku pre mnogo vremena za veliku sumu novca i kokain.

Bez ikakve sumnje on izgovara ovo previđanje, a karabinjeri govore da ne bi bilo čudno ukoliko se ovo ispostavi kao tačno. Policija je sada u kontaktu sa istom iz druge evropske države gde se navodno nalazi ovo delo, u nečijoj privatnoj kolekciji. Jedino što ne znaju je da li je to kopija ili originalno delo.


Izvor: BBC