iSerbia - Sonja Ilić: Mladost je puna ideja!

Autor: Aleksa Jovanović

Svojom idejom, vizijom i upornošću, Sonja Ilić je uspela u nameri da osnuje firmu čiji je zaštitni znak proizvod koji je pomalo zaboravljen, ali uvek potreban – šibica. Direktorka preduzeća Match&Art je studirala sociologiju, ima široko radno iskustvo u oblasti marketinga, PR i produkcije, ali ono u čemu se izdvaja kao lider jeste predizetništvo. Kvalitet njenog rada i načina poslovanja prepoznali su i Grad Beograd i Privredna komora Srbije koji su joj dodelili priznanje za najboljeg mladog preduzetnika! Prestižna titula svakako je podstrek za dalji razvoj i napredak, a opširniju priču o biznisu i značaju interneta za poslovanje iz njene perspektive, moći će da čuju svi koji budu prisustvovali konferenciji koju organizuje iSerbia u saradnji sa KPN u Svečanoj Sali Rektorata 14. oktobra.

Sonja Ilić će održati predavanje na konferenciji Srbija na vezi 2012 - tema: Preduzetništvo i nove tehnologije.


Tvoj CV je bio sadržajan i impresivan i pre pokretanja Match and Art-a i dobijanja nagrade za naj preduzetnika. Šta bi izdvojila u radnom iskustvu i na šta si bila najponosnija do tada?


Pretežno sam imala dosta honorarnih angažovanja vezanih za PR aktivnosti. Mozda bih ovom prilikom izdvojila učešće u kampanji povodom borbe protiv HIV-a, 1 dec. U pitanju je bilo medija planiranje na nivou cele Srbije, PR koordinacija, priprema učesnika NVO-a pred odlazak na gostovanje u medijima, organizacija okruglog stola zajedno sa PR-om Ministarstva zdravlja i UN-a, priprema zahteva za medijsko sponzorstvo... U tim sam vodama od 2004. I dalje se bavim tom sferom marketinga, ali ne u istoj meri kao pređašnjih godina. Takođe, oprobala sam se i u jednoj novoj vrsti posla, radeći za produkcijsku kuću koja emituje svoje emisije na TV Prvoj. Priznajem, jako mi se dopalo!


Kako se dogodio trenutak inicijalnog pokretanja u smeru preduzetništva. Koliko si dugo imala tu ideju i koji je bio prvi korak ka njenoj realizaciji?


Prvi korak ka realizaciji je bio pronalazak sredstava za investiciju. Ideja je bila da budemo nosioci inovativnog proizvoda koji predstavlja simbiozu upotrebne vrednosti i primamljivog vizuelnog momenta.


Kolika su početna ulaganja i šta je bilo najteže u proceduri registrovanja firme?


Početna ulaganja su bila dosta visoka s obzirom da nismo imali nikakvu finansijsku pomoć u samom startu pokretanja sopstvenog biznisa. Kasnije smo aplicirali za start up kredit koji nam je odobren te nam je to pomoglo da održimo i unapredimo poslovanje. U protivnom, pitanje je da li bismo mogli da opstanemo na tržistu u ovom kriznom vremenu.



Po čemu misliš da se izdvajaš u odnosu na ostale mlade preduzetnike, zašto si baš ti odnela titulu najboljeg?


Takmičenje za naj mladog preduzetnika je bilo otvorenog karaktera. Dosta preduzetnika se javilo, ali nas 16 je ušlo u uži izbor. U ocenu stručnog žirija ulazila je jasna vizija poslovne ideje, koja podrazumeva osvrt na dosadašnje poslovanje, planove za budućnost, analiza tržišta itd... Svakom od učesnika, postavljana su određena pitanja, a mimo ovoga izuzetno se poklanjala pažnja i na način prezentovanja rada sopstvene firme. S obzirom na prethodno iskustvo u javnom nastupu, bilo mi je donekle lakše da na adekvatan način predstavim firmu na čijem sam čelu.


Kako je biti direktor firme u vreme krize i šta je potrebno činiti kako bi ista bila održiva i profitabilna?


Istrajnost, upornost, optimizam to je do nas. Ono što nije je mnogo veći problem, a to je nejasna pravna regulativa, brojne dadžbine, visoki doprinosi i nemogućnost naplate svoje robe.


Ljudi su često opsednuti idejom višestrukih tokova prihoda. U vezi sa tim - razvijanje tokova u različitim nišama ili tokovi različtih područja iste niše. Šta biraš?


Hm, dobro pitanje. Biće da je drugo.


Preduzetništvo je oblast koja zahteva inovativnost i dinamiku, pa samim tim i kontinuirano i konstantno usavršavanje i učenje. Da li se kadkad umoriš od toga i na kojim veštinam si posebno poradila od kada si ušla u tu sferu?


Redovno posećujem seminare edukacijskog tipa iz sfere preduzetnistva. Uglavnom prisustvujem onima koje su organizovane od strane Privredne komore i agencije za MSP. U principu učešće na istim me ne umara jer to posmatram kao priliku da pored sticanja novih veština, steknem i neko novo poznanstvo. Umrežavanje je jako vazno.


Savet mladima za kraj...


Ostanite u svojoj zoni sigurnosti, ne izlazite iz njenih okvira i ostaćete uskraćeni za novu životnu stanicu. Budite dovoljno hrabri i ludi pa se okušajte na novom polju. Verujem i znam da postoje mladi puni ideja i ambicija. Pun pogodak bi bio i kada bi ova zemlja pružala adekvatan podsticaj.

Komentari

VESTI