Kako da dobro pričate priču?

FOTO: Pixabay

Nekada davno, iza sedam gora i sedam mora, rodio se Čovek. Bio je radoznao. Nije poznavao gore i mora, ni vreme u kome je živeo, ali je želeo da razume kako je tu dospeo i šta treba da radi. Onda je shvatio da to sve mora nekako sebi da objasni da ne bi poludeo – i stvori se Priča. Ona je imala odgovor na svako pitanje. Nekoliko religija, velikih govornika i brendova kasnije, Priča opstaje kao najdraže sredstvo komunikacije. Kao dobro znana prijateljica, prisutna još od detinjstva, ona ostaje u našim životima i onda kada su stare, prašnjave bajke odložene na tavan.

Da se razumemo, nije Priča uvek dobra vila, vrlo lako može da se izvitoperi u Grdanu i slaže, prevari, zamuti razum. Ipak, još uvek je koristimo i proučavamo – ona je najbolji alat koji imamo. Vešte govornike upravo po tome prepoznajemo – koliko nas podignu njihove priče. Srećom, ne morate da budete Martin Luter King ili Perikle ili, za ovu temu nezaobilazni, Stiv Džobs, da biste iskoristili sve što priča može da ponudi. Ali ja ne umem ni vic da ispričam! Ne bojte se. Kao i za svaku veštinu, deo uspeha čini talenat, a mnogo veći deo – vežba.

Za početak je važno da razumete svrhu priče – ona je tu da objasni vašu poentu, bilo da ste na poslovnoj prezentaciji, na intervjuu, da držite predavanje ili odgovarate na ispitu. Onda kada nešto umete da objasnite kroz priču, znaćete da to zaista razumete. Zbog toga je umeće pričanja priča toliko važno, posebno danas – u doba kada informacija mora biti zanimljiva da bismo je uopšte primetili.

-poslovna_komunikacija.gif

U svakom govoru koji držite postoji nekoliko ključnih tačaka koje želite da vaši slušaoci zapamte (ako ih nema, onda je to problem za neki drugi tekst). Pronađite ih i smislite priču koja će ih naglasiti. Ona može biti izmišljena ili iz ličnog iskustva. Nik Morgan smatra da postoji nekoliko osnovnih priča koje se ponavljaju Potraga, Stranac u stranoj zemlji, Ljubavna priča, Od trnja do zvezda i Osveta. Isto tako, postoje likovi koji izazivaju asocijacije bez dodatnih opisa – majka, vitez, magarac, lisica. Nemojte bežati od nečega samo zato što je kliše; upotrebite ih tako da iznenadite publiku. Igrajte se, ali…

Nemojte lagati. Ako mislite da niko neće primetiti – hoće. Počećete da dodajete previše detalja da biste delovali ubedljivo, a pritom nećete moći da sa potpunom sigurnošću odgovorite na pitanja o svojoj sopstvenoj priči. Morate je imati u malom prstu. To znači i ozbiljnu pripremu. Svi oni čijem se nastupu divite, koji govore bez pomoći beležaka, ne znaju za poštapalice i ne bi ih zbunio ni akrobata na sred prostorije, nisu rođeni naučeni niti su roboti. Oni vežbaju, koliko god puta je potrebno. Boje se neuspeha, ali govore javno kada god im se ukaže prilika. Vežbajte, pišite hiljadu i jednu verziju i pritom…

Ne komplikujte. Bolje je da ispričate kratku anegdotu nego da uvodite bezbroj likova i veza. Ne pišete roman ili scenario za seriju, nego držite govor ograničenog trajanja – iskoristite pametno vreme koje vam je dato. Ako već dodajete detalje, neka postoje da doprinesu slikovitosti i živopisnosti. Znam, vaša priča je vaše čedo, ali priznajte da su neke rečenice tu samo zato što vam se sviđa kako zvuče, ne zato što naglašavaju poentu govora. Izbacite ih. U fokusu treba da je vaša publika, nju…

Motivišite. Basne sa poukom na kraju jesu korisne za vaspitavanje dece, ali odrasli ne trpe pridike. Oni žele da saosećaju sa vašim likovima, da ih zanima šta će se sa njima desiti, a to želite i vi. Ne bojte se da pokažete emocije dok govorite, čak iako je u pitanju poslovna prezentacija. Strast prema ideji koju predstavljate treba da se vidi u vašem tonu, mimici i gestikulaciji, jer ako vas nije briga za ono o čemu govorite, neće ni publiku.

Razmišljajte o sebi kao o pripovedaču. Bilo da treba da prodate novi projekat ili svoje znanje, razmišljajte o sadržaju koji plasirate kao o priči. Nije to (samo) marketinški trik, to je način da budete ubedljiviji u svom nastupu. Više nije najvažnije šta ćete reći, već kako ćete to približiti drugima. Mislite na korist koju slušaoci imaju od vašeg govora.

Koncept pričanja priča (storytelling) se proučava u mnogim oblastima i postaje sve značajniji. Možda su sve velike priče već ispričane i prepričane, ali to ne znači da ih manje volimo.

I tako, kroz dugu i burnu ljubav, žive Čovek i Priča. Kraj.


Dragana je oštra na rečima... dok je ne raznežite.