Živimo u vremenu u kom depresija nije neuobičajena stvar. Pred nama je spisak stvari koje ne bi trebalo da govorimo osobama obolelim od najčešćeg oboljenja današnjice, koji je za sve nas sastavila mlada Ališa Prins.

FOTO: Everyday Health

Prevela: Sofija Pavlović

Depresija može biti oboljenje koje je teško razumeti, pogotovo onima koji je nikada nisu doživeli. Mnogi ne shvataju razliku između kliničke depresije i tuge. Ključna stvar u pružanju podrške prijatelju ili kolegi obolelom od depresije je pristupanje depresiji kao psihičkom oboljenju. To takođe može biti od pomoći, s obzirom na to da medicinski tretman pri depresiji često ne uključuje lekove, te će profesionalci bolje znati kako da reaguju kada je neko u krizi.

Iako je klinička depresija promenljivo, mučno oboljenje, postoji nešto korisno što možete učiniti: izbegavajte pogrešne korake.

Brineš ni zbog čega!

Depresija i poremećaji raspoloženja uključuju naizmenične promene kod ekstremnih emocija. Ukoliko omalovažavate probleme osoba koje se bore sa depresijom, one će se osećati napadnuto i to bi moglo da pogorša problem. Dokle god njihovu situaciju posmatrate iz drugačije perspektive, njihovo stanje se neće promeniti, što i jeste pravi problem. Hemijska i električna neuravnoteženost, koja uzrokuje probleme sa mentalnim zdravljem, i dalje će biti prisutna, čak iako nema odgovornosti na osobi koja se bori.

Umesto toga, pokušajte da budete rame za plakanje. Razumite da će raspoloženje te osobe dostići dno bez bilo kakvih promena spoljašnjih faktora. Poistovetite se sa tim osobama i dajte im do znanja da ste svesni da spoljašnji problemi često nemaju uticaj na njihov zdravstveni problem. Pre svega, dajte im oduška bez osuđivanja.

To je tvoja krivica.

Depresivnoj osobi nikada nemojte reći da je sama kriva za to što ju je snašlo. Kao i kod mnogih drugih oboljenja, ni depresivni ljudi ne mogu reći da li su ili nisu imali udela u toj bolesti. Naučnici sumnjaju da su poremećaji raspoloženja rezultat, kako genetskih predispozicija, tako i društvenih faktora, prema tome ljudi koji se bore sa depresijom nisu birali da se razbole i ne bi trebalo da ih tretiramo kao takve.

Umesto da depresivnu osobu optužujete da se ne trudi dovoljno, osvrnite se na borbu koju vodi, kako bi nastavila dalje uprkos bolesti. Dajte joj do znanja da verujete da je dovoljno hrabra da izađe na kraj sa tim.

Proći će.

Depresivnoj osobi nikada nemojte reći da će sve samo od sebe proći. Svako oboljenje će varirati na nivou ozbiljnosti, ali, generalno, nijedno ne nestaje samo od sebe. Medicinski tretman je neophodan kod većine ljudi koji se bore sa depresijom. Čak iako neko ima neki oblik depresije, ali se ne bori i sa kliničkom depresijom, uvek je bolje biti oprezan, pa makar i pogrešiti tom prilikom. Uz to, mnogi danas osuđuju one koji se bore sa klinčkim poremećajem raspoloženja.

Budite glas podrške, koji svojim prijateljima daje do znanja da je to sa čim se suočavaju zaista problem. Pokušajte reći toj osobi da je depresija jedno pravo medicinsko pitanje, sa kojim se teško suočiti. Ohrabrite ih da zatraže medicinski tretman, čak iako su dezinformisani o tome koliko je to ozbiljan mentalni problem.

Bolje biti depresivan nego...

Umanjivanje problema depresivne osobe može izgledati kao da im iskazujete stvari iz svoje perspektive, ali zapravo, to čini da se depresivna osoba oseća još teže jer vi mislite da ona preuveličava svoje oboljenje. Dok zdrava osoba može da pogleda stvari iz druge perspekitve i tako promeni svoj stav, klinička depresija sprečava normalna razmišljanja.

Umesto da podsećate te osobe šta je to sa čim ne moraju da se suoče, pokušajte da ih saslušate i da potvrdite da je depresija jedno nezgodno zdravstveno stanje. Ponovo, bez obzira na spoljašnji stres, mentalni problemi će ponekad biti gori od ostalih. Jednostavno pokazivanje zabrinutosti za obolelog mnogo je korisnije i neće učiniti da se on oseća kao da je njegovo stanje potcenjeno.

Pokušaj da razmišljaš pozitivno.

Čak iako postoje mentalni problemi, promena razmišljanja nije dovoljna da se oni savladaju. Studije pokazuju da su svi tipovi mentalnih problema, pa i depresija, uzrokovani hemijskom i električnom neuravnoteženošću u mozgu. To znači da mozak depresivne osobe nema kapacitet da zadrži pozitivne misli i osećanja. Reći nekome sa depresijom da razmišlja o načinu izlaza iz svog problema isto je što i reći dijabetičaru da misli pozitivino, umesto da mu date insulin.

Kao altrenativu, pokušajte da im kažete da je sigurno izuzetno naporno kad se izgubi sposobnost da se misli pozitivno. Potvrđivanje oboljenja depresivne osobe može biti korisno jer to povećava njihovu šansu da shvate šta je uzrok njihovog stanja, a tada će imati više snage da se sa tim i bore.


FOTO: Salon

Jesi li pokušao da vežbaš?

Slično kao kod pozitivnog razmišljanja, vežbanje nije lek za zdravstvene probleme, pre je samo akcija koja pozitivno utiče na zdravlje. Vežbanje je korisno pri poboljšanju nekog raspoloženja, pri kojem dolazi do povišenja hemikalija u ljudskom mozgu, ali samo u slučaju kada je mozak već uglavnom zdrav. Nekim depresivnim osobama potreban je medicinski tretman, mnogi od njih ne uključuju lekove s ciljem da se ozdravi dovoljno da se dobije energija za vežbanje.

Umesto posmatranja vežbe kao leka, budimo svesni da to može prouzrokovati stanje koje ubija vašu energiju i motivaciju. Potvrđuje se da stanje takvih osoba ima krupan uticaj na ono što one mogu postići, kao i na nove navike, koje neće biti dovoljne da se problem u potpunosti prevaziđe. Možete im jednostavno ponuditi da ih pratite u šetnji ili džogiranju, bez da im sugerišete kako bi vežba mogla biti lekovita za njihovo stanje.

Pronađi novi posao.

Još jedan naizgled koristan predlog, koji zapravo i nije tako koristan, jeste da depresivnoj osobi predložite novi posao. Dok radni pritisak može zasigurno pogoršati probleme mentalnog zdravlja, nedostatak stresa ne leči ozbiljne zdravstvene probleme. Umesto toga, pokažite zabrinutost što im radni pritisak ne olakšava oporavak od depresije. Potvrdite njihove probleme, koji mogu uključivati i stres pri radu, ali dođite do srži problema, što je psihološka neuravnoteženost mozga, koju oni ne mogu kontrolisati.

Raduj se lepim stvarima.

Ponovo, govoreći ovo neko obično pokušava da depresivnoj osobi iskaže stvari iz svoje perspektive, ali na kraju, to može učiniti samo da se ona oseća gore. Depresivne osobe se ne osećaju samo utučeno; oni proživjavaju stanje oboljenja. Iako prebrojavanje dobrih stvari u životu može pomoći da se istakne pozitivna strana, to nije potpuno rešenje za nekoga sa zdravstvenim problemom. Ne samo to, ta osoba je verovatno već mnogo puta bezuspešno probala da se izvuče iz depresije.

Umesto isticanja da je njihov stav problem, dajte im do znanja da se depresiji staje na put kada se navedu pozitivne stvari u životu. Probajte da zamislite koliko je užasno kada se vaš mozak takvim trikovima poigrava s vama i shvatite da takva osoba daje sve od sebe da se oporavi. Ponudite im podršku i dajete im do znanja da ćete uvek biti voljni za razgovor, kada god da im je to potrebno.


FOTO: Carolyn Rogers

Svi imaju probleme.

Ukoliko depresivnu osobu poistovećujemo sa osobom koja ima svoja zaduženja, ne razumemo koren depresije. Osoba sa zaduženjima sposobna je da teškim radom prevaziđe svoje probleme. Na žalost svih nas, težak rad nije jedina stvar koja je potrebna da bi se izašlo na kraj sa ovom bolešću. Kada druge probleme poredite sa depresijom, rizikujete da omalovažite borbu koju void depresivna osoba.

Bolji način da pristupite tome jeste da podsetite te osobe da nisu same u borbi koju vode sa svojim mentalnim zdravljem. Podsetite ih da je depresija jedno stvarno, psihološki bazirano oboljenje koje utiče na mnoge. Obzirom da je mnogo ljudi pod uticajem depresije, postoje mnogi tretmani koji im omogućavaju pomoć pri oporavku, čak iako se depresija čini kao jedan beskrajni tunel.

Nemoj se samosažaljevati.

Ovo je takođe posledica nerazumevanja odakle depresija dolazi. Klinička depresija je drugačija od samo sumornih osećanja, te zahteva mnogo više od promene tačke gledišta. Umesto da svom depresivnom prijatelju savetujete da izbegava samosažaljenje, imajte na umu da on verovatno nije sposoban da razmišlja s druge strane svoje depresivne zavese. Shvatite da je teško kad osećate da ste prisiljeni na to da živite.

Znam kako se osećaš.

Iako ova fraza može zvučati korisno, ona zapravo može izgledati snishodljivo kada je izgovorite svom depresivnom prijatelju. Biti zdrav, a osećati se depresivno mnogo je drugačije od kliničke depresije, stoga izjednačavanje te dve stvari može biti štetno. Klinička depresija nije privremeno stanje i ponekad može potrajati godinama. Obolela osoba mesecima i mesecima može voditi borbu da oseti bilo kakvu nadu, što je jedino što možete osetiti kod kliničke depresije.

Umesto toga, pokušajte svom depresivnom prijatelju reći da ste i sami imali periode kada ste se osećali depresivno i da je bilo grozno, ali da je to bio tek početak koji vam je ukazao na to koliko je to stanje ozbiljno. Saosećajte se sa tom većom, kompleksnijom verzijom svojih osećanja, sa kojom je mnogo teže izaći na kraj. Ukoliko ste se i sami vodili borbu sa kliničkom depresijom, obično će vam biti lakše da im date do znanja da zaista shvatate kako se osećaju.


IZVOR: Lifehack

Sofija može prihvatiti neuspeh, ali ne i da ne pokuša!

***

Pročitajte i:

Mladost i uspeh: Da li je moguće imati oba?
Trikovi za hvatanje beleški
Besplatne aplikacije i sajtovi za učenje jezika

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi, koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova, to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu, CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na prevodilacka@iserbia.rs, sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.


Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti


Komentari

VESTI