Opsesija za lajkovima uništava vaš život

Prevela: Srna Stajić

Džozef Greni i Dejvid Maksfild, koautori bestselera časopisa Njujork Tajmsa, poput Presudnih razgovora (Crucial conversations), predstavili su novu studiju o načinu na kojem „lajkovi" i potreba za pohvalom na ostaliim društvenim mrežama utiču na svakodnevni život.

Rezultati studije, u kojoj je anketirano 1623 ljudi, daju sliku društva koje je opsednuto društvenim mrežama.

Oko 58% ljudi koji su učestvovali u anketi je reklo da ih je „objavljivanje savršene slike sprečilo da uživaju u životnim iskustvima. Zvuči poznato? Pokušaji da dobiju tu savršenu sliku sa koncerta ili pravu sliku zalaska sunca, sprečili su ih da uživaju u samom doživljaju istog.

EU%20GIF.gif

Za Maksfilda je podsticaj za studiju bilo lično iskustvo. Na njegov 60. rođendan, odveo je sestriće na surfovanje, ali je više bio usredsređen da snimi taj trenutak nego da ga proživi.

„Na neki način sam ignorisao svoje sestriće samo da bih dobio snimak tog vremena provedenog zajedno", rekao je Maksfild.

Oko 91% ispitanika je reklo da su zapazili turiste koji propuštaju lepe trenutke, jer pokušavaju da ih snime da bi ih kasnije prikazali na društvenim mrežama. Veliki broj samih ispitanika priznaje da i oni sami to rade.

„Dok sam pokušavao da snimim ples svoje ćerke i postavim na društvenu mrežu, potpuno sam ga propustio", rekao je ispitanik u anketi. „Ona me je pitala da li sam je video, a ja zapravo nisam. Bilo je užasno".

Tri od četiri osobe su priznale da su nepristojne ili distancirane, jer više obraćaju pažnju na svoj telefon nego na ljude, dok je jedan od četiri ispitanika reklo da im njihovi smart telefoni ometaju „intimne” trenutke.

Ova pojava se, čak, uvlači u naše osećaje samoočuvanja. Skoro 14% ispitanika je reklo da su ugrožavali sopstvenu bezbednost da bi napravili objavu koja će dobiti mnogo lajkova. To je u osnovi koncept koji nam govori da će ljudi uraditi sve u svrhu zabave, što nije uvek dobra ideja.

„Viđam ljude koji voze dodž automobile, turiste i pešake koji prave brzi selfi usred gužve na Bulevaru Holivud da bi samo viknuli 'Neee!' kada shvate da slika nije ispala kako treba", rekao je ispitanik.

Nažalost, ima slučajeva u prošlosti kada su selfiji neke ljude koštali života.
Težnja da se prikaže savršen „trenutak" na društvenim mrežama je postala opsesija i roditelja.

EU%20OM.gif

„Očitala sam bukvicu svom sinu i imao je izliv besa. U jednom trenutku sam pomislila da je to veoma smešno, pa sam onda opet to uradila kako bih ga snimila", rekla je majka trogodišnjeg deteta u anketi. „Nakon objavljivanja na Instagramu, pomislila sam, 'Šta sam ja to upravo uradila"?

Oko 79% ispitanika je reklo da je videlo roditelje da „podrivaju svoje učešće u životu deteta” samo da bi dobili izvanrednu objavu za koju će dobiti mnogo lajkova.

„Lajkovi su jednostavan način da se postigne osećaj socijalizacije, mnogo jednostavniji nego u realnosti", kaže Greni u studiji. Koautori su, takođe, utvrdili da je konstantan lov na savršeni trenutak koji bi se prikazao na mrežama tesno povezan osećajem nezadovoljstva.

„Možete imati više prijatelja, možete imati više lajkova i proveravati vaš nalog češće, ali ćete se, u stvari, osećati prazno", kaže Maksfild.

IZVOR: Mashable