Važni momenti učenja

Prevela: Milena Akšamović

FOTO: Ciee

Momenti učenja se dešavaju spontano, što znači da taj trenutak može, ali i ne mora, da se ponovi. Ovaj aspekt jedinstvenosti momenata učenja znači da je krucijalno da odrasli iskoriste svaki mogući momenat učenja koji se pojavi u životu učenika.

Bitno je za sve roditelje da iskoriste prednosti ovih momenata, mada je to posebno bitno za roditelje koji školuju svoju decu kod kuće (što je jedan od vidova obrazovanja u SAD-u), jer svaki roditelj je ujedno i učitelj.

Postoje tri stvari koje roditelji i učitelji moraju učiniti da bi imali maksimalan uticaj prilikom momenata učenja.

Ohrabrujte detetovu prirodnu radoznalost. Kad podstičemo decu da postavljaju pitanja i kada im odgovorimo shodno njihovom uzrastu, ona nauče da je radoznalost ne samo prihvatljiva, već poželjna. Kada dete uči jezik i prstom pokaže loptu, roditelj odmah dopuni znanje o tom objektu njegovim imenom, rečju lopta. U trenutku kada dete shvati da objekat ima svoje ime, ono je podstaknuto da pita šta su drugi objekti oko njega, kao i boje i oblici. Čini nam se da postoje brojni momenti učenja kada je dete sasvim malo, zato što tek treba toliko toga da nauči. Ako roditelji neguju detetovu radoznalost dok je dete u tom dobu, stvoriće više momenata učenja u starijem uzrastu. Ako je, pak, roditelj nezainteresovan za detetovu želju za učenjem, pomenutih momenata će biti sve manje.

EU%20GIF.gif

Budite uključeni u život svog deteta. Iako se momenti učenja javljaju spontano, ako roditelj ne obraća pažnju na dešavanja u detetovom životu, može se desiti da ovaj momenat protekne neopaženo. U slučaju da je roditelj preokupiran gledanjem televizije, internetom ili telefonom, taj rodtelj verovatno propušta prilike za obrazovanje sopstvene dece. Roditelj ili učitelj mora da poznaje svoje dete, da razume kroz kakve okolnosti dete prolazi u datom trenutku i da budno pazi na šanse za implementaciju sopstvenog uvida u detetova iskustva. Klasičan primer momenta učenja je porodična večera. Saznajte kako je protekao dan vašeg deteta, saznajte koji su to trenuci u toku dana kada je vaše dete moglo biti prijemčivo za nova saznanja. Budite nežni u vođenju vašeg deteta do odgovora. Zapamtite da momenti učenja nisu lekcije, već momenti usmeravanja, tokom kojih roditelj ili učitelj pomaže detetu da dođe do tačnih zaključaka ili razumevanja.

Kao učitelj treba da budete puni znanja. Tačno je da su momenti učenja nasumični i nije moguće predvideti ih, ali jeste moguće biti svestan kada bi ti momenti mogli nastati. Ova izjava zvuči malo zbunjujuće, pa ću ilustrovati kroz primer. Kada bi roditelj odveo svoje dete na izlet na mesto od istorijskog značaja, svi bi bili na dobitku kada bi se roditelj malo podsetio lekcija iz istorije tog mesta u određenom periodu. Bilo bi poželjno da nauči nešto o značajnim ličnostima koje su vezane za taj istorijski lokalitet, o politici, medicini i društvu toga doba. Time što je upućen u istoriju samog mesta, roditelj će biti u mogućnosti da pomogne detetu da uči, i to u momentu kada je ono najviše motivisano, u ovom slučaju, na mestu od istorijske važnosti. Što više sam roditelj zna, manje će biti šanse da dočeka detetova pitanja nespreman. Dopustivo je reći detetu da jednostavno ne znate i da ono može samo pronaći odgovor kada dođe kući, ali je mnogo bolje učiti u datom momentu. Vaše dete će imati više šanse da zapamti odgovor ako ga dobije odmah, nego ako ga dobije satima kasnije.

Momenti učenja su odgovornost roditelja i učitelja. Deca ne znaju uvek šta to tačno ne znaju, i samim tim često ne znaju ni koja pitanja bi trebalo da postave ili šta treba da nauče u određenim situacijama. Momenti učenja nisu lekcije i ne treba ih asocirati sa nečim traumatičnim. Najbolji primer traumatičnog momenta učenja je prolaženje kolima pored mesta saobraćajne nesreće i ukazivanje na povređenu osobu koju unose u kola hitne pomoći, komentarišući kako ta osoba ne bi bila tako teško povređena da je samo vezala sigurnosni pojas. Momenti učenja bi trebalo da se odvijaju kada je dete zainteresovano i prijemčivo, a traumatični momenti učenja, iako nezaboravni, nisu uvek vremenski usklađeni sa trenucima kada je dete najotvorenije prema novim saznanjima.

IZVOR: Parent Involvement


Milena je prevodilac entuzijasta, ljubitelj reči i poštovalac rečenica.