Martina Anđelković: Marketing je surov!

Kada se pogleda CV Martine Anđelković, ne iznenađuje činjenica da je baš ona pobedila sa svojom idejom na iMarketing takmičenju na Konferenciji Srbija na vezi koju je organizovala iSerbia u saradnji sa Klubom privrednih novinara u Velikoj svečanoj sali Rektorata. Kao neko ko studira novinarstvo na Fakultetu političkih nauka, nije čekala da diplomira pa da se upusti u igru zvanu tržište rada, već je svojim proaktivnim stavom sticala radna iskustva još tokom osnovne i srednje škole. Bavila se glumom, vodila je i uređivala emisije na lokalnim radio i TV stanicama, a istim tempom nastavila je i u Beogradu radeći za časopis ArhArt , portal B92 i Wannabe magazin. Sa koleginicom je osmislila manifestaciju PR days na svom fakultetu i bila je PR beogradskog kluba Akademija, a od ove godine radi kao community menadžer i konsultant za marketing na društvenim mrežama, ali i kao lični asistent direktora u firmi Vibe Network.

Ipak, internet marketing je nešto što je najviše inspiriše i što je prepoznala kao prostor za realizaciju svojih poslovnih ideja. Uveliko vodi mnoge stranice na Facebook-u, a uskoro će biti i odgovorna za reklamiranje novog proizvoda koji pokreće iSerbia - iAkademija.

Za početak, šta je iAkademija i kako vidiš razvoj tog proizvoda?

iAkademija je mesto na kome će mladi imati priliku da stiču znanje iz svoje fotelje, ispred računara. To je akademija koja će nuditi online kurseve na online platformi i predstavljaće ulaz online edukacije u Srbiju na velika vrata. Učiće se od priznatih ljudi iz oblasti, a sistem mentorstva će se proširivati, pa će biti moguće i da neki novokomponovani stručnjaci, koji su do juče bili učenici, postanu mentori. Prognoziram da će iAkademija kroz određeno vreme postati kul i ozbiljno mesto za dopunjavanje znanja koje nije pruženo na fakultetima i u školama. Ko ne bi voleo da uči od stručnjaka iz svog toplog doma ispijajući vrući čaj dok napolju veje sneg?

Šta te privlači marketingu kao oblasti rada?

Marketing je surov, ali veoma pravedan svet. Ukoliko ste kreativni, naporno radite i imate revolucionarne ideje – uspeh vas neće zaobići. Volim marketing jer mi dozvoljava da se igram, ispitujem, plasiram, posmatram reakcije i saznajem šta je to što ljude može da „kupi“. Svaka ideja ima svoje vreme, samo treba znati pravi trenutak. Marketing je kompleksno, uzbudljivo i šareno polje na kome opstaju samo oni koji dobro upoznaju potrebe i želje ljudi odnosno ciljne grupe. To vam je kao da organizujete žurku za nepoznate ljude i želite da sa nje svi odu zadovoljni. Da biste to postigli, potrebno je da pogodite piće, zakusku, muziku i aktivnosti koje će se dopasti većini. Zamislite koliko je truda potrebno uložiti u tako nešto! Taj izazov je ono što me pokreće, a činjenica da bi ga retko ko prihvatio, još više me privlači.

Martina.jpg

Da li postoji sumnja u uspeh tvoje ideje i šta vidiš kao najveću prepreku za realizaciju iste?

Sumnja ne postoji, jer da postoji, ne bih se bavila ovim poslom. Naravno, ni u jedan projekat ne treba ulaziti prepotentno i preentuzijastično, već postaviti realne ciljeve i dopustiti rezultatima da vas na kraju prijatno iznenade.

Koja je prednost interneta kao reklamnog prostora, u odnosu na ostale medije?

Kada na papir stavite cenu reklamne sekunde na nekoj gledanoj televiziji, cenu reklame na slušanom radiju, cenu bilborda na udarnijem mestu u gradu i cenu reklame na Facebooku – postaće vam jasno zašto danas male firme i velike kompanije sve više shvataju važnost društvenih mreža kao medija za promociju svojih proizvoda. Reklamiranje na Facebooku je najefektnije, jer sa malo novca možete postići neviđeni uspeh. Naravno, ako dobro targetirate ciljnu grupu i ako osmislite dobru reklamu. Kada prolaznik vidi bilbord na ulici, on će pogledati i proći, a u zavisnosti od njegovih interesa zapamtiće šta je video ili ne. Reklamiranje na društvenim mrežama vam je kao da reklamirate sportsku odeću za mlade i sakupite svu tu omladinu u jednu salu, a zatim im putem video-bima plasirate informacije o brendu. Od toga koliko ste kreativni u izlaganju ideja zavisi da li ćete zadržati omladinu u toj sali ili će jedan po jedan početi da napušta skup. Sala bi u ovoj analogiji bio jedan fan page na Facebooku. Dakle, ova društvena mreža je živ, interaktivan medij koji vam omogućava da direktno dođete do korisnika usluga ili proizvoda koje prodajete. Reklamiranje na ovaj način je jeftinije, neposrednije i efektnije.

Sve se više govori o značaju internet marketinga i promocije "proizvoda" putem socijalnih mreža. Postoji li bazični savet kada je reč o toj vrsti promocije? Bez čega se ne može i koja pravila se moraju poštovati?

Najpre, treba pročitati sva pravila Facebooka u vezi sa oglašavanjem. Na primer, zabranjeno je nagrađivati fanove po broju lajkova, već treba napraviti posebnu aplikaciju preko koje bi se odigrala nagradna igra. Ovo ne poštuju mnoge firme pa se desi da im Facebook trajno obriše stranicu. Neka od uopštenih pravila je da ne treba dosađivati ciljnoj grupi, odnosno fanovima, već informacije o brendu plasirati šmekerski, uravnoteženo i u pristojnom vremenskom razmaku. Treba se prilagoditi jeziku, kulturi i potrebama ciljne grupe kojoj se obraćate i stalno ih „podgrevati“ sadržajima koji bi se širili. U ovakvoj vrsti marketinga, već sa 50 evra možete napraviti fine rezultate, a sa 500 da ne govorim.


Koje su ti veštine nedostajale kada si počinjala da radiš i koliko ti je neformalno obrazovanje pomoglo da se bolje snađeš na tržištu?

Trebalo mi je neko vreme da shvatim kako ljudi funkcionišu na društvenim mrežama, šta je to što ih pokreće da share-uju, like-uju ili odu na sajt brenda. Zato sam 45 minuta dnevno čitala članke sa raznih stranih sajtova i pratila webinare koje su vodili šefovi marketinga u Facebook-u. Priznajem da su mi često prijatelji na ličnom profilu služili za razne eksperimente i da sam posmatrala njihove reakcije, beležila i osmišljavala naredne korake. Fakultetsko obrazovanje pomoglo mi je da sistematičnije sagledam ovaj posao i zrelije postavim stvari, tako da nikako nije zanemarljivo. Međutim, volela bih da fakulteti koji se bave marketingom uskoro dobiju i smer marketing na internetu ili na društvenim mrežama, pošto je to evidentno oblast koja se širi i koja će tek doživeti ekspanziju.

Šta bi posavetovala nekome ko želi da se gradi u istoj oblasti kao i ti tj. ko želi da postane stručnjak za online marketing? Koje su prednosti i mane tog posla?

Ako neko želi ozbiljno da se bavi ovim poslom, mora da ima internet 24 časa dnevno i da bude otvoren za sticanje novih znanja. Najlakše je reći: „E pa to znam“, ali je najbolje reći: „Nisam siguran, pokaži mi“. Treba učiti, širiti vidike, shvatiti svaku veštinu kao važnu i upoznavati što više ljudi. Kada sakupite armiju fanova odnosno prijatelja na društvenim mrežama, imaćete odličnu ciljnu grupu za plasiranje informacija. Još jedan savet za one bez iskustva bio bi da prihvataju poslove koji se ne plaćaju a na kojima bi mogli da nauče, jer je sasvim sigurno da će ih dobra reč i iskustvo gurnuti dalje, ka poslu koji je dobro plaćen i koji će ih ispunjavati. To ne mora da se desi brzo, ali desiće se sigurno, ukoliko ste uporni i vredni.

Postoji li neka kampanja koja se skoro dogodila na internetu i koju bi izdvojila kao ozbiljan dobar primer iz prakse?

U vreme najvećih gužvi na Gazeli, sajt polovniautomobili.com izbacio je aplikaciju za igricu “Pređi most u Beogradu“. Korisnici Facebooka danima su igrali igricu i pokušavali da pređu most virtuelno, a rezultati su se objavljivali na njihovim profilima. To je njihove prijatelje mamilo da se uključe u igru. Zabavan i zanimljiv način da se dođe do fanova, odnosno korisnika usluga.

sponzori_konferencije_sn2012.JPG