LinkedIn - vodič za početnike

FOTO: Pixabay

Evo nekoliko predloga kako možete da iskoristite ovu mrežu za profesionalno povezivanje.

Profi Fejsbuk

Na prvi pogled, LinkedIn će vam delovati kao Fejsbuk gde je "zid" vaša radna biografija, a "frendovi" kolege. I zaista, ove dve mreže imaju sličnosti, ali imajte na umu da je Fejsbuk pre svega za privatnu sferu, a LinkedIn gotovo striktno za profesionalnu. Tu u polju za "status" nećete deliti baš sva svoja duhovita ili ogorčena razmišljanja, već ona koja imaju veze sa vašim poslom. To znači da i izlazak od sinoć može biti relevantan za LinkedIn ako se bavite muzikom, hranom, klubovima…

Takođe, obratite pažnju na kontakte koje "dodajete" – to ne moraju nužno da budu svi vaši drugari, već svi koji su vam profesionalno interesantni, sa kojima biste voleli da sarađujete. Kao što vas drugi procenjuju na osnovu prijatelja, tako vas procenjuju i na osnovu ljudi sa kojima (biste voleli da) radite. Razmišljajte o tome kakav utisak želite da ostavite na potencijalne buduće poslodavce i kolege.

Budi svoj

Sitne laži u radnoj biografiji mogu da bude pogubne po vašu reputaciju, tako da, ne trudite se da svoj profil "nabudžite" krupnim rečima i neostvarenim projektima. Ipak, nemojte ni da potcenjujete svoje prethodne poslove, ma koliko vam delovali irelevatno za ono što radite sad – možda neko traži baš tu kombinaciju iskustava koje imate. Otkrijte koje sve opcije nudi profil i uz pomoć slika, prezentacija, dokumenata i linkova napravite svojevrsan onlajn portfolio koji će pokazati u čemu ste najbolji. Nema potrebe da pokažete da ste ekspert za svaki posao, već da ste specijalista u određenoj oblasti.

prof_odevanje_2013.jpg

Tražim posao

Ako na LinkedIn dođete sa stavom "hoću da radim", ova mreža vam neće pomoći. Šta hoćete da radite, na kojoj poziciji, u kojoj oblasti, u kom mestu? Uključite sve ove opcije u pretragu poslova i sigurno ćete naići na interesantne ponude. Kao i kod pravljenja profila, morate da budete precizni kako bi mreža radila za vas.

Onlajn kolegijalnost

Na LinkedIn-u, kao i na drugim društvenim mrežama, postoje grupe u koje se možete učlaniti, čak možete da "zapratite" kompanije kako biste dobijali informacije o njihovom poslovanju i pozicijama koje nude. Iskoristite tu priliku da stupite u kontakt sa kolegama iz branše. Stavljajte članke koje mislite da im mogu biti zanimljivi, obaveštavajte o korporativnim događajima, komentarišite u diskusijama, odgovarajte na pitanja – nije dovoljno da ste još jedan član, već da se istaknete kao neko ko doprinosi poslovnoj zajednici. Što se tiče ljudi sa kojima ste radili, napišite im preporuku i zamolite ih da napišu jednu vama. Budite oprezni – te preporuke treba da budu zasnovane na stvarnim dostignućima, a ne na drugarstvu.

Ideja LinkedIn-a je da ne budete lenji. Lako je provoditi slobodne sate na Fejsbuku i Tviteru, a svako razmišljanje o poslu van radnog vremena samo zamara. Ipak, da biste ostali u toku u sa svojom profesijom, morate neprestano da upoznajte nove ljude sa kojima ćete sarađivati, kao i da naučite kako da predstavite sebe. Doživotno garantovan posao je postao mit i za uspešnu karijeru potrebno je više "cimanja" oko naizgled jednostavnih stvari kao što su "meke veštine" ili profil na LinkedIn mreži. Međutim, to možete posmatrati i kao uzbudljivu mogućnost da unapredite svoje poslovanje uz pomoć novih ljudi i projekata. To je, složićete se, vredno "cimanja".