Kratak vodič za pisanu komunikaciju

FOTO: Pexels

Forma teksta

Čitaocu prvo za oko zapadne forma teksta. Zbog toga ona mora biti uredna, pregledna i jednostavna. U pisanoj komunikaciji su dominantna dva načina oblikovanja teksta – blok i zupčasta forma.

Blok (američka) forma podrazumeva da se tekst sastoji iz pravougaonika. To znači da pasusi izgledaju kao blokovi, odnosno svaki red počinje od iste ivice (nema uvlačenja). Između svakog paragrafa ide po red razmaka. Naslovi se pišu uz levu ivicu.

Zupčasta (francuska) forma se karakteriše uvučenim prvim redom svakog pasusa (pomoću tastera tab), a oni se potom ne odvajaju praznim redom razmaka. Naslovi su centrirani.

Koja god forma da se koristi, tekst se poravnava korišćenjem opcije justify. To znači da su svi redovi iste dužine. (Ovaj tekst je pisan u blok formi uz korišćenje justify opcije.)

Za font birajte Arial ili Times New Roman, zbog svoje čitkosti. Čitalac može imati poteškoća sa čitanjem umetničkih fontova ili pisanih slova, pa se držite jednostavnih stilova. Korišćenje podebljanih, iskošenih i podvučenih slova zajedno, neće ostaviti lep utisak. Ako želite da naglasite deo teksta, onda odaberite samo jedan vid isticanja.

Nemojte pisati velikim slovima jer se to tumači kao povišen ton u pisanoj komunikaciji. Umesto toga, obratite pažnju na velika i mala slova. Ako koristite latinicu, nemojte koristiti ošišana slova, već upotrebljavajte sva slova sa kvačicama, ali i đ sa crticom.

Posle znakova interpunkcije stavlja se razmak, nikako obrnuto. Izuzetak je korišćenje otvorene zagrade i otvorenog navodnika, posle kojih se ne stavlja razmak. Kosa crta se upotrebljava bez razmaka ako se razdvaja reč, a sa razmakom pre i posle ako se razdvaja rečenica.

Nemojte ostavljati mnogo „belina”, odnosno praznog prostora. Nemojte ni zbijati tekst jer to deluje suvoparno i odvraća od čitanja. Tekst podelite po pasusima, tako da svaki od njih zaokružuje jednu misao.

Pisanje mejla i poslovnog pisma

Nemojte izostavljati naslov mejla i koristite nekoliko ključnih reči.

Mejl započnite prikladnim obraćanjem. U zavisnosti od prisnosti sa primaocem napisaćete Dragi/a ili Poštovani gospodine/gospođo, što zvuči formalnije. Ukoliko ne poznajete osobu kojoj pišete, onda je prikladno staviti samo Poštovani.

U prvom pasusu napravite uvod u sadržaj mejla, pozovite se na prethodni dogovor ili saopštite kojim povodom se javljate. Ako persirate osobi kojoj se obraćate, onda obavezno koristite Vi/Vama/Vas.

U narednom pasusu (ili pasusima ako ih je više) istaknite šta je cilj mejla, bilo da je to saopštenje, predlog, poziv, odgovor na zahtev ili prijava. Ovo je prostor da direktno kažete sve što smatrate da je bitno. Ovde navedite i eventualne priloge uz mejl, ako šaljete neki dokument, odluku ili CV.

Email.png

FOTO: LinkedIn

U poslednjem pasusu naznačite da očekujete odgovor, nadate se uspešnoj saradnji ili da stojite na raspolaganju za dodatna pitanja. Potom jednostavno uputite pozdrav primaocu mejla. Opet u zavisnosti od prisnosti stavite Pozdravljam te, S poštovanjem ili Srdačno.

Na kraju se potpišite punim imenom i prezimenom i, ako je potrebno, stavite titulu, naziv organizacije ili dodatni kontakt.

Pre slanja obavezno proverite adresu primaoca, sadržaj mejla, ispravnost priloga i pravopis. Ako niste sigurni kako će mejl izgledati kada se pošalje, uvek možete prvo sebi poslati, a potom ako ste zadovoljni verzijom, i ciljnom primaocu.

Stil pisanja

Uvek prilagodite stil pisanja osobi kojoj se obraćate, njenoj poziciji i uzrastu. Ako pišete mejl prijatelju, onda ćete se odlučiti za ležerni ton gde je žargon dozvoljen. Međutim, ako se obraćate poslovnom saradniku, onda stil prilagodite služeći se jezikom one profesije u kojoj sarađujete. Nemojte koristiti kolokvijalne izraze, možete delovati neozbiljno i neprofesionalno.

Šta god da pišete razmišljajte šta bi osoba koja će to čitati mogla da misli. Ona neće moći da sudi tekstu po izrazu vašeg lica ili tona kojim pričate. Ne ostavljajte misli nedorečene, sve što imate saopštite jasno. Na taj način nećete ostaviti prostora da čitalac tumači poruku onako kako on želi. U privatnoj komunikaciji čitanje između redova može biti interesantno, ali u poslovnoj nije poželjno. Saznajte šta je 7C u komunikaciji .

Trudite se da ne delujete uzvišeno, ni ponizno, već u skladu sa pozicijom ili tutulom koju imate. Obraćanje „sa visine” može ostaviti utisak arogantnog i neljubaznog sagovornika, dok naglašena predusretljivost čini da vas ne shvate ozbiljno. Pišite kratko, jasno i precizno.

-poslovna_komunikacija.gif

Ako ste pročitali i razumeli ovaj tekst do kraja, onda nemate izgovor ukoliko idući put pogrešite u pisanoj komunikaciji. Takođe, zapamtite da je manje više, ali i da lepa reč i gvozdena vrata otvara.

Pročitajte i:

Tri najbolja načina neformalnog obrazovanja
7 korisnih saveta vezanih za vaš govor tela
Koga diskriminišemo dok smo medijski nepismeni