Ko su Te žene?
pixabay.com

Za Maju

Ostavljajući Drejperov biceps, kravatu i odelo po strani, setićemo se koliko smo naučili od žena što uzduž i popreko ove serije šarmantno izduvavaju dimove, nikada ne pitajući gde su im nestale šibice ili piksle. Donekle i Smoker’s song u izvođenju Imelde Mej čuva, bilo u pevačicinom neponovljivom glasu, bilo u njenoj sposobnosti da oživi sving kao nijedna savremena umetnica pre nje, nešto od duha starih holivudskih titanica i njihovih duhovnih majki, popularno poznatim pod nazivom te devojke.

Posleratna reklama za cigarete, nakon Velike golgote u prvim godinama dvadesetog veka, okrenula se od monarha i ljudi na položaju ka običnom čoveku i njegovim svakodnevnim situacijama. Bilo je bitno prići rudaru, golmanu na fudbalskom terenu, zidarima, brodograditeljima i slično. Bilo je vreme da radnička klasa ostvari svoj novi identitet, a cigarete su polako postale i njegov sastavni deo. Do četrnaeste godine su predrasude o pušačicama na Zapadu bile izuzetno jake. Britansko društvo je tako svoje građanke upozoravalo da će im od duvana izrasti brkovi ili poispadati svi zubi iz vilice. Iako su siromašne žene običavale da puše, damama iz uvaženih porodica, koje su pošle njihovim stopama, pretila je opasnost da izgube svoj status. Sa cigaretama su se spuštale na nivoe stare Sali i prastare Beti iz sela i dolina koje se tobož svojom naboranom kožom i nečistom puti nisu mnogo razlikovale od muškaraca. Ali tokom rata, mnoge Britanke su preuzele poslove svojih muškaraca. Vremenom su počele da insistiraju na svim muškim privilegijama, pa time i za pravom na cigarete. Kada su ostvarile ovo pravo, one su naglo počele da uživaju u njemu.



Pixabay
Pixabay

Žene nisu tražile da im cigarete budu ponuđene, nego su počele same da ih kupuju. Proizvođači su se našli u najpovoljnijem položaju, jer su žene predstavljale neobrađeno tržište, boreći se sa problemom da ženska reklama ne odbije muške potrošače. Kareras je tako lansirao marku Crne mačke, kreirajući od nje prvu vrstu damske cigare, iako nije dovoljno jasno da li su je žene zavolele zbog njenog blagog ukusa ili sasvim slučajno. Mlade dame su poludele za ovom markom. Noseći u torbicama kutijice svog Black cata, mačkice iz najuvaženijih britanskih porodica počele su da posećuju javna mesta bez pratnji sluškinja. Situacije iz najpromiskuitetnijih francuskih salona devetnaestog veka, polako su počele da se reanimiraju na nekom novom tlu. O raskalašnom ponašanju ovih devojaka ubrzo su počele da pišu i puritanske novine, nazivajući ih tim devojkama, stvarajući termin koji se odomaćio u rečniku pušačkog marketinga. Proizvođači su se sve više trudili da njihov proizvod postane što tanji i zavodljiviji, baš poput vitkih figura dotičnih tuđih kćerki.


Ove devojke su fascinirale javnost, pošto su sa Frojdom, običnim muškarcima i ženama probudile slobodne oralne seksualne fantazije. Njima su proizvođači udovoljavali posterima – ulepšanim licima, punim usnama i nežnim rukama tih devojaka. Ovaj fenomen se očitava veoma lepo i u književnosti toga doba. Beskompromisna Agata Ransibil Ilvina Voa puši cigaretu za cigaretom i prezire ozbiljne teme, a naročito politiku, dok Andrićeva Anika sa svojim čibukom pobeđuje sve živo, pa čak i političare. U Americi tada uticajni Atlantik magazin cigarete opisuje kao izraz emancipacije. Kada je u Kongresu potvrđeno pravo glasa, a još više kada se pojavila džez muzika, moderne žene više ništa nije moglo da zaustavi u pušenju i plesu.




openimagearc
openimagearc

Žene su počele da zahtevaju slatkaste, mirišljave, mekane cigarete. Prvo im je u susret izašla firma Filip Moris, koja je oživela jednu od svojih engleskih marki, nazvavši je prema vojvodi od Marlbora. Reklame su donosile žene u limuzinama i partijama bridža, u čijim rukama se neizostavno prepoznavao Marlboro. Svi proizvođači su krenuli Malrborovim putem, donoseći razne nove marke. Tako su se razvilei čuvene kokarete, u čijem sadržaju je dominirala smesa kolumbijske koke i lakog virdžinijskog duvana. Dok se Kamel proglašavao cigaretom za svaku priliku,Laki je vodio kampanju po kojoj cigarete pozitivno utiču na zdravlje, jerbo nije postojao bolji način da se održi vitka linija od pušenja njihovog proizvoda. Čak je i preko dvadeset hiljada lekara potvrdilo da je Laki najzdravija cigareta od svih. Ali kada se približila ekonomska kriza, američko društvo je sve manje patilo od gojaznosti, te je i Lakijeva reklama izgubila na značaju.



Film je najviše od svega doprineo da se uguši svaka ideja za opravdanjem pušenja. Ono se konstantno prikazivalo. Holivudske zvezde, pogotovo seks simboli, su u kolekcijama svojih fotografija obavezno imale po koju sa cigarom. A publika je svoje idole sve više oponašala. Nije bilo dovoljno znanje da omiljena zvezda puši, nego se moralo otkriti i koju vrstu cigara najviše koristi. Holivud je oživljavao fantazije celog sveta, omogućavajući potrošačima da zadrže svoje pristalice. Čini nam se da neke od zvezda ranog filma, poput Beti Dejvis, prosto žive u dimu. Podržavajući slobodarsku ideju pušenja, Eleonora Ruzvelt je u eposi džeza postala Prva dama Sjedinjenih država koja javno puši cigaretu. U bližu prošlost možete uleteti sa Mad manom i ispričati sebi priču o zabrani duvanskih reklama.


Ili jednostavno pogledati u Kristinu Hendriks i uživati. Svedoci smo trenutka u kom se nema dovoljno novca za naše omiljene strasti. Za neke znam da ponovo pribegavaju slučaju second hand cigareta. Neki motaju hercegovačke lažnjake, mnogi bacaju cigare jer ni duvan ne mogu sebi da priušte, dok neki švercuju i preko rumunskih granica, kao onomad. Znamo da nisu zdrave, ubeđuju nas da nisu lepe. Ne smem vam otkriti da li sam pušačica ili ne, da me urednik ne prokune zbog moguće pristrasne reklame. Volim sport, nije da ne volim. Ali, volim i priče. Onih sa cigaretama znam mnogo, pa ću za kraj posavetovati odvikačima da se ni slučajno ne okreću Foknerovom Sartorisu. Doduše, svašta biste novo saznali, ali biste sigurno ponovo i propušili, pa se ne igrajte sa sopstvenim džepom. Umesto toga, gledajte u Kristinu Hendriks i slušajte Imeldu Mej. Meni su obe pomogle u dosadašnjim prekretnicama. Svaka na svoj način.


Pastir savetuje i istovremeno vas beskrupulno laže, igrajući se tih devojaka. Živeli!