Kako se ponašati prvog dana na poslu?
BIZLife

Dođite ranije

Nemojte da kasnite. To vam se neće tolerisati, pa nemojte da dovete sebe u tu situaciju da izgubite posao nakon prvog dana. Najbolje je da dođete 15 minuta ranije.

Ukoliko ranije niste išli prevozom do nove firme, korisno je da u slobodno vreme nekoliko puta, tokom najveće gužve u saobraćaju, odete do određene lokacije, kako biste procenili koliko vam je vremena potrebno da stignete na posao.

Na posao dođite odmorni

Poznato je da do povećanja produktivnosti, između ostalog, dolazi kada ste odmorni.. Zato je važno da se dobro naspavate pre ovako važnog dana.

Pre spavanja pripremite odeću koju ćete nositi, što će vam omogućiti da se fokusirate na posao čim se probudite. Pojavite se odmorni, puni energije i spremni da ostavite dobar prvi utisak.

Pripremite „lift" prezentaciju

Budite spremni da za 30 sekundi objasnite ko ste i odakle ste, s obzirom na to da će vas mnoge nove kolege pitati gde ste ranije radili. Takođe, potrebno je da ukratko objasnite šta ćete raditi kolegama koje ne znaju mnogo o vašoj poziciji u firmi i jednostavno žele da započnu razgovor. Nemojte da se se stidite.

Ponašajte se prikladno

Veoma je važno da se prvog radnog dana ponašate konzervativno u pogledu ponašanja i oblačenja. Ako ste se na intervjuu za posao pokazali kao profesionalna osoba, taj pristup treba da negujete i na radnom mestu.

Neprikladno bi bilo da na početku prikažete opuštenost u tom smislu da ćete sa kolegama da vodite neformalne razgovore, kao što su pričanje viceva ili razgovaranje o dešavanjima van organizacije ili slično.

Osmehujte se i budite pozitivno raspoloženi

Samim tim što vam je bilo potrebno neko vreme da dođete tu gde ste, iskoristite priliku da uživate u trenutku. Važno je da budete nasmejani pri upoznavanju sa novim ljudima i time im jasno staviti do znanja da ste srećni povodom dolaska.

Vaše ponašanje će biti predmet posmatranja tokom prvih dana na poslu. S obzirom na to da još uvek niko neće moći da oceni vaše veštine i sposobnosti, najviše pažnje će biti usmereno na vaš stav i radnu etiku. Svi vole da rade sa entuzijastičnim i pozitivnim ljudima - pokažite im da upravo to mogu da očekuju od vas.

Isključite zvono na mobilnom telefonu

Često se dešava da zaboravimo da isključimo zvono na mobilnom telefonu. Potrebno je da budete maksimalno skoncentrisani na posao, posebno tokom prvog dana, kao i da ne ometate kolege u njihovom radu.

Upoznajte se sa pravilima poslovanja

Vaš poslodavac će vas obavestiti o tome koje su vaše dužnosti na radnom mestu koje treba da sledite, kako biste uspešno obavljali poslovne aktivnoti. Pored toga, nadređeni će vam dati tzv. Kodeks poslovnog ponašanja, koji treba da pročitate pažljivo, kako biste mogli da ga primenjujete tokom radnog odnosa. Najbolje je što pre otkriti šta se od vas očekuje.

listen_symbol.gif

FOTO: University of Minnesota Duluth - Kineski znak koji znači slušam*

Slušajte

Jedna od najvažnijih stvari je da slušate šta vam se govori, jer ako budete ignorisali ono što vam se govori, možete da napravite grešku u poslovanju. Prvi dan nije vreme kada treba da izražavate snažne stavove i mišljenja.

Prvi dan je izuzetna prilika da saznate ciljeve koje imaju vaš šef i kolege, kada su u pitanju kompanija, vaše odeljenje (sektor) i najvažniji projekti. To je prilika da se upoznate sa situacijom u organizaciji i prioritetima. Budite spremni da hvatate beleške.

* Na slici je prikazan kineski znak, gde levi deo znaka znači „uvo". Desni deo znaka se sastoji iz četiri dela: gornji znači „ti", ispod njega su „oči", sledeći je „nepodeljena pažnja" i na dnu je „srce". Prema kineskom verovanju, ukoliko jedan od tih elemenata nedostaje, to znači da ne slušate stvarno. Kada zaista slušate, imate priliku da razumete sagovornika nezavisno od dogovora.

Postavljajte pitanja

Iako je tokom prvog dana važnije slušati, poželjno je postavljati pitanja kada je to potrebno. Na taj način pokazujete svoju radoznalost i želju za učenjem. Samo vodite računa da ne preterate. Imaćete dovoljno vremena da ovladate poslom i saznate sve što vas zanima.

Nemojte nadređenom da postavljate poslovna pitanja „u prolazu“ („na hodniku“). Na taj način možete da ostavite utisak da ste neozbiljni, što se može negativno odraziti na vaš odnos sa nadređenim.

Pokažite interesovanje

Verovatno ćete biti predstavljeni velikom broju ljudi. Iako će oni verovatno biti radoznali da se upoznaju sa vama, pokušajte da i vi saznate nešto o njima. To nije samo laskanje, već i način da bolje obavljate svoj posao.

Ukoliko niste sigurni da razumete šta vam je nadređeni rekao, možete da mu postavite pitanje tako što ćete da izrazite ideju onako kako ste je razumeli, na primer: „Ako sam Vas dobro razumeo/la...“. Takođe možete da ponovite ono što je sagovornik rekao, na primer: „Rekli ste mi...“. Na taj način će sagovornik videti da ga pažljivo slušate, ali da želite da budete sigurni u ono što se traži od vas.

Persirajte nadređenom

Prema nadređenom uvek treba da se obraćate sa „Vi“, bez obzira da li imate bliski odnos sa njim ili ga poznajete lično ili dugo sarađujete. Ne bi bilo poželjno da se izdvajate od drugih, jer to može stvoriti loš odnos sa ostalim kolegama.

Posmatrajte kako se donose odluke

Bez obzira na veličinu firme, u svakoj korporativnoj kulturi postoji norma za donošenje odluka: ad hoc, što znači da se odluke donose posle događaja i ex ante, što znači da se odlučuje pre događaja. Veoma je važno da se upoznate sa postojećim načinom odlučivanja, kako biste se uklopili sa okolinom.

Razgovarajte sa kolegama

Jedan od najvrednijih uvida koji možete da dobijete od ljudi sa kojima ćete sarađivati je kako vaše odeljenje (sektor) funkcioniše. Najbolji način za uspostavljanje poverenja je biti ljubazan i pristupačan od samog početka.

Izgovarajte imena

Upoznavanje novih kolega je zahtevno i može da se desi da u međuvremenu zaboravite nečije ime. Zato je korisno ponavljati imena ljudi dok razgovarate sa njima, posebno tokom prvog dana. Ovo će vam pomoći da zapamtite imena i izgradite dobar odnos sa novim kolegama.

Ako ste zaboravili nečije ime, priznajte i ljubazno zamolite da vas podsete. Ovo je izraz poštovanja i način da poboljšate prvi utisak koji će ljudi imati o vama.

Upoznajte se sa društvenom situacijom

Važan faktor u poslovnom uspehu je, ne samo dobar odnos sa kolegama, već i izbor kolega sa kojima ćete se povezati. Na svakom većem radnom mestu naići ćete na tzv. tabore ili grupe i neki od njih su u boljim odnosima sa šefom od drugih. Ako imate ambiciju da napredujete kod novog poslodavca, potrebno je da se povežete sa pravom ekipom.

Obratite pažnju na govor tela

Dobro je ako je vaša verbalna komunikacija usaglašena sa neverbalnom, koja se odnosi na pokrete, izraz lica, položaj tela. Vodite računa šta radite i na koji način govorite, kako biste bolje razumeli kako vas drugi doživljavalju i izvršili neophodna prilagođavanja.

Budite autentični

Razmišljajte o načinima kako da budete autentični. Pretvarati se da ste neko drugi je veoma stresno i nepotrebno. Vaš cilj je da budete dosledni u svom ponašanju i prvog i poslednjeg dana u mesecu.

Ako imate tremu, zamislite da upoznajete ljude na poslovnoj žurci ili u svom stanu i da ćete uskoro postati dobri prijatelji, ali pazite da ne izgledate neozbiljno.

Nemojte previše da se trudite

Težnja da ostavite dobar utisak može da vas preoptereti, tako da je dobro podsetiti se da ste već izabrani za posao - ne morate da zadivljujete svoje kolege. San svakog novog zaposlenog je da čuje da su kolege primetile da je sposoban, zanimljiv i da je uspeo da se brzo uklopi u tim. Ali to može da bude kontraproduktivno. Impresioniraćete ljude sasvim spontano kada se budete prirodno uklopili posle izvesnog vremena.

Ne odbijajte poziv na ručak

Prihvatite poziv da ručate sa novim šefom ili kolegama. Važno je da pokažete spremnost za druženje sa novim timom - zato odložite unapred pripremljen ručak za neki drugi dan.

Ne postavljajte preambiciozne ciljeve

Poslednja stvar koju treba da zapamtite je da, iako je prvi dan važan, ne treba biti suviše strog prema sebi ako ne prođe sve savršeno. Potrebno je pripremiti se i dati sve od sebe, ali zapamtite da se možete preopteretiti, ako postavite suviše ambiciozne ciljeve. Imajte na umu da je sutra novi dan.

Ukoliko želite detaljnije da saznate kako bi trebalo da izgleda pravilno poslovno odevanje, bonton upoznavanja i bonton telefonskih razgovora, zatim kako se treba ponašati na konferencijama i prijemima, kao i na poslovnom ručku, možete učiniti prijavom na online kurs u okviru iAkademije na sledećem linku.

IZVOR: Gde investirati / Žena Blic