Kako odrediti cenu honorarnog rada?

FOTO: tom'sITPRO

Prevela: Marija Rakić

Veliki deo honorarnog posla čini odlučivanje o tome koliko naplatiti za posao. Bilo da ste pisac, dizajner ili veb preduzetnik, morate da uspostavite balans između poštenog naplaćivanja vaših veština i ponude one cene koja će privući klijente. Ne postoji određena formula za određivanje honorarnih cena, ali postoje neke stvari koje možete da uzmete u obzir kako biste čitav proces učinili lakšim i malo više poštenim. Ispod se nalaze saveti koji vam mogu pomoći da odredite cene svog honorara.

Određivanje honorarnih cena

Izaberite formu plaćanja

Postoje tri glavna izbora kada se dođe do naplaćivanja honorara. Možete da naplatite po broju reči, što se uglavnom odnosi na pisane projekte. Možete da naplatite po satu. ili možete da naplatite za celokupan projekat.

Belinda Viver iz Kopivrajt Meters (Copywrite Matters) ima dosta iskustva sa naplaćivanjem honorarnog prekucavanja projekata. Ona kaže da više voli da naplaćuje po projektu zbog sigurnosti koje to nudi njoj i njenim klijentima, ali svaki honorarac može da izabere model koji najviše odgovara njemu i njegovim klijentima.

Uzmite u obzir vašu konkurenciju

slika2.jpg

FOTO: PE|PRIMER

Da bi vaši klijenti bili zadovoljni vašom cenom, potrebno je da im date nešto što će oni moći da uporede sa drugim cenama. Ako ostatak ponude koje oni dobiju uključuje cenu prema satu, a vi naplaćujete prema broju reči, to ih može zbuniti. Viver kaže da je to drugi deo njene odluke - drži se modela naplate određenog projekta, s obzirom na to da je to ono što većina australijskih prepisivača koristi. „Cilj mojih ponuda je da pomognem svojim klijentima da donose odluke (uglavnom u moju korist!). Deo toga je davanje informacija i cifara koje one mogu da porede”.

Uključite satnu procenu za satni posao

Ukoliko odlučite da cenu vašeg honorarnog rada naplatite po satu, važno je da uključite satnu procenu za projekat kako bi vaši klijenti makar imali neku ideju o tome koliko bi ih mogao koštati projekat.

Pogledajte dužinu svakog projekta

Da biste ponudili klijentima prihvatljivu satnu procenu, ili da biste procenili vreme zbog sebe, morate da znate koliko dugačak treba da bude projekat. Ukoliko se radi o pisanom projektu, morate da znate koliko reči oni očekuju. Za veb dizajn, koliko je potrebno stranica i koliko je komplikovana svaka od njih?
Sakupite što je više moguće drugih informacija

freelance_work_ftr.jpg

FOTO: Talent Garden

Postoji, takođe, nekoliko drugih faktora koji mogu da utiču na količinu vremena koje provodite radeći na projektu. Koliko će revizija zahtevati? Koliko različitih ljudi će vam pisati sa različitim zahtevima? Da li je jos nešto uključeno? Uverite se u to da ste dobro razumeli šta se tačno očekuje od vas pre nego što odredite cenu.

Budite dosledni

Kada izaberete model naplate, pokušajte da se držite jednog istog modela što je više moguće, osim ako vas klijent određeno pita da im naplatite u drugom formatu. U tom slučaju, možete da dobijete jasniju sliku o tome koliko su razumne vaše cene i vama i vašim klijentima. To takođe daje određenu doslednost klijentima koji vam se vraćaju.

Iskoristite svoje iskustvo kako biste procenili dužinu projekta

Kada sakupite sve moguće informacije o datom projektu, morate da pokušate da procenite koliko će vam vremena oduzeti celokupan rad. Jedini način da ovo saznate je da sagledate svoje prošlo iskustvo i da razmotrite koliko vam je trebalo vremena da završite slične dugačke projekte.

Koristite alatku za merenje vremena

timeff.jpg

FOTO: POWERYOURPRACTISE

Da biste imali tačnu sliku o tome koliko vremena provodite na svakom projektu, potrebno je da pratite vreme. Alatke kao što su Harvest i Timely mogu vam pomoći da razumete koji su to delovi projekta koji vam najviše oduzimaju vremena, tako da ćete imati jasniju sliku o tome šta da naplatite.

Uključite sve aspekte projekta prilikom merenja vremena

Prilikom merenja vašeg vremena za svaki projekat važno je da uključite sve što spada u to. Nemojte samo zapisivati koliko vam je potrebno da završite prvi koncept. Uzmite u obzir stvari kao što su poslovi administracije, rešavanje problema i komunikacija sa klijentima. Viver kaže: „Vreme provedeno u komunikaciji sa klijentom tokom projekta je nešto iz čega ne možemo izvući pravilo, jer je veoma teško izvršiti procenu. Kako god okrenemo, ispadne isto - nekim klijentima je potrebno više vremena a nekim manje. Vi to morate da obuhvatite u vašu cenu sata”.

Faktor u reviziji

revison.png

FOTO: Busy Teacher

U skoro svakom projektu verovatno ćete imati najmanje nekoliko revizija ili sugestija koje ćete morati da uključite u svoj završni projekat. Razmislite o tome koliko revizija je od vas traženo da uradite prilikom vaših prošlih projekata i koristite to kao smernicu kada odlučujete šta da naplatite za projekat kao celinu.

Pratite ostale zadatke, takođe

Kako biste pratili koliko svaki projekat traje, trebalo bi takođe da pratite koliko traju ostali delovi vođenja vašeg biznisa. Stvari poput marketinga su neophodne, ali one ne spadaju u vaše vreme. Stoga morate da budete sigurni u to da nekako opravdate to vreme i da ne trošite previše vremena na stvari koje vam ne donose nikakav novac. Viver kaže: „Ja moram da znam koliko vremena provodim na projektu nasuprot tome koliko sam plaćena, ali sam takođe uvidela da je korisno držati na oku administraciju i marketing kako bih se uverila da ne provodim previše vremena na zadacima”.

Razvijte efikasnu komunikaciju

-poslovna_komunikacija.gif

S obzirom na to da je svaki klijent sa kojim radite različit, način na koji komunicirate sa njima može dosta da varira, ali ukoliko imate dobru ideju o informacijama koje su vam potrebne od njih kako biste započeli posao, rukovodili stvarima poput revizija, verovatno će proces ići glatko. Što manje vremena provodite u vraćanju nazad i napred sa klijentima koji mogu biti zbunjeni ili impresionirani, to će vaš posao činiti sveobuhvatnijim.

Budite spremni za neke duže projekte

Bez obzira na to što ste komunikativni, biće klijenata koji zahtevaju dodatnu komunikaciju, revizije i posao. U tim slučajevima, ukoliko ste plaćeni fiksnom cenom za ceo projekat, možda ćete na kraju biti manje plaćeni za vreme koje ste potrošili na to, ali morate da date svoj maksimum i da se nadate da ćete biti dovoljno plaćeni.

Prilagodite svoje cene za velike promene

Ukoliko, pak, imate klijenta koji je u potpunosti promenio obim projekta nakon što ste mu već odredili cenu, možda će biti potrebno da ažurirate svoju prvobitnu procenu. Na primer, ako ste se dogovorili da dizajnirate logo ili neke bazične elemente, a onda klijent dodaje i celokupan veb dizajn projekat, vi ne morate da se držite originalne cene.

Uzmite u obzir vremenski okvir

Drugi faktor koji može uticati na određivanje cene honorara je vreme za koje klijent očekuje od vas da završite projekat. Ukoliko se radi o veoma kratkom roku, možete naplatiti više jer ćete verovatno morati da odložite ostale poslove.

Uspostaviti jasne uslove na početku

Da biste bili sigurni da cena reflektuje obim i vremenski okvir projekta prilikom određivanja honorarnih usluga, trebalo bi da imate jasan ugovor ili uslove unapred određene. U tom slučaju, ukoliko se promeni nešto sa čim se niste složili, možete da prilagodite svoje cene na odgovarajući način.

Uzmite procenat unapred

Svaki honorarac moraće da odluči koliko novca zahteva unapred kako bi počeo rad na projektu, ali trebalo bi da odredite procenat koji ćete regularno naplaćivati klijentima kako biste se osigurali da pokrijete troškove ukoliko klijent prekine saradnju u sred vašeg rada na projektu.

Ostavite sebi malo prostora

Viver takođe predlaže da ostavite sebi malo prostora u svakoj proceni. Neočekivane stvari koje zahtevaju određeno vreme su poznate svim honorarcima. Stoga ne želite da uhvatite sebe da svakom klijentu naplaćujete manje za trud koji ste uložili.

Uverite se u to da vam odgovara cena

Uopšteno govoreći, morate da budete sigurni da je vaša cena nešto što može da izdržava vas i vaš posao koji se proširuje. Ukoliko cena projekta deluje kao mala da bi bila vredna vašeg vremena, onda to verovatno i jeste.

Odredite što povoljnije cene za klijente

freelanceing.jpg

FOTO: How to Freelance

Druga strana toga je da vaše cene, takođe, moraju da budu razumne klijentima. Ukoliko im postavite visoke cene, ljudi su skloni odabiru jeftinije opcije i onda nećete uopšte zaraditi. Važno je uspostaviti balans.

Prilagođavajte cene s vremena na vreme

Kako se razvijate i učite kao honorarac, verovatno ćete morati da prilagođavate svoje cene i proces rada. Ne morate da naplatite istu cenu sata kao što ste radili kad ste prvi put počeli. Vi ćete učiti o tome kako radite kad pratite vreme i sarađujete sa većim brojem klijenata.

Ponudite sjajno iskustvo

Finalni proizvod je definitvno najveći deo onoga što klijenti plaćaju, ali nekima je draže da plate malo više za bolje iskustvo. Ukoliko možete da im olakšate, to je sjajan način da povećate sveukupnu vrednost svoje ponude.

Verujte u svoje veštine

Viver kaže: „Veliki deo naplaćivanja predstavlja poverenje. Preporučujem da naplaćujete malo više nego što na početku mislite s obzirom na to da mi uglavnom naplatimo manje nego što bi trebalo”.


Marija je uporna i tvrdoglava i kod nje važe dva pravila: pravilo broj 1 - ja sam uvek u pravu, pravilo broj 2 - i kad nisam u pravu, vrati se na pravilo broj 1.