Kako da ponovo uživate na poslu?

FOTO: Farmacija & Medicina

Većina ovih statističkih podataka se odnosi na generalizovanje nezadovoljstva na poslu. Iz ovih razloga, većina zaposlenih ustaje ponedeljkom ujutru želeći da je već petak popodne, da radna nedelja prođe brzo i da se manje oseti nemoć koju osećaju dok rade posao koji ne vole.

Iscrpna istraživanja uradila je kompanija Galup (Gallup) u 140 zemalja sveta. Od skoro 180 miliona zaposlenih ispitanika, samo je 13% reklo da je zadovoljno na poslu, 63% je ravnodušno prema poslu, dok čak 24% ispitanika mrzi svoj posao.

Ukoliko ne možete da izdržite i razmišljate da date otkaz, možda ne bi bilo loše da razmislite i ne požurujete s odlukom. Iako deluje nemoguće, postoji način da se pomirite sa uslovima na poslu. Moguće je da ponovo osećate uzbuđenje zbog posla i zaslužujete pokušaj da povratite strast za radom, ali kako?

Da li je moguće uživati u poslu koji nije u struci?

Počećemo ovim pitanjem. Čini se žalosnim kada neko obavlja posao koji mu nije u struci samo zbog novca i manjka alternative, te je takav posao lakše zamrzeti. Međutim, posao u struci ne mora uvek da bude razlog za zadovoljstvo na poslu. Tačno je da je osobama koje vole svoj posao i u stalnom su procesu usavršavanja lakše da budu motivisane, ali kao i kod ljubavnih veza, kada nešto dugo traje, strast, euforija i sreća ne mogu biti istog intenziteta kao na samom početku. Posao nije samo profesija i zadaci koje obavljate. Posao je okruženje i uslovi u kojima radite, objašnjava Rakel Baljesteros, psiholog, ispitivač i trener, profesorka na masteru iz coaching-a na Višem institutu za studije psihologije.

Zašto vas posao ne čini srećnim?

„Kada se osećate loše, iscrpljeno, nesrećno, imate potrebu za izlazom, boljom opcijom koja omogućava razvijanje novih sposobnosti prvo morate odrediti koji faktori utiču na želju za promenom, te postaviti jasne ciljeve“, preporučuje Baljesteros, takođe i autorka knjige „Konobar, ova kafa je hladna! Prva pomoć za poboljšanje samopouzdanja, komunikacije i ličnih odnosa“ (Camarero, este café está frío! Primeros auxilios para mejorar tu asertividad, tu comunicación y tus relaciones personales). Da biste pronašli razlog nezadovoljstva, morate sebi postaviti sledeća pitanja:

1. Da li je to zbog rutine? Možda nema ničeg novog što bi se izvuklo iz posla; posao vas ne motiviše i dosadan je.
2. Da li gomilanje zadataka prouzrokuje stres? Preopterećenost je razlog za promenu.
3. Da li je to zbog nedostatka personala? Firma ne raspolaže sa mnogo resursa, kako materijala za rad, tako i osoblja, što čini posao neizvodljivim, a to vas iritira.
4. Da li je do ambijenta? U suštini, posao nije loš, ali jeste ambijent u kom radite, konkurencija kojom odiše pogoršava stvar.
5. Da li je to zbog perfekcionizma i prevelike ambiciznosti? Možda je problem što uvek želite da sve imate pod kontrolom i zahtevate previše OD SEBE, želeći da je sve savršeno.
6. Da li ima previše pravila i uputstava za rad? Hoćete da razmišljate svojom glavom i dajete ideje, ali vam ne dopuštaju.
7. Da li su u pitanju haos i neorganizacija? U firmi nema pravila, nema povratne informacije, a nadređeni ne znaju kako da organizuju posao niti vode grupu.
8. Da li su u pitanju nestrpljenje, stegnutost i nemoćnost da se uživa u sadašnjem trenutku? Poverenje i profesionalnost u poslu se stiču vremenom i upornošću. Ne budite nestrpljivi.
9. Da li imate potrebu za spoljašnjim stimulansom? Jednostavno je, želite više novca.

hate-job-i_Stock_000032969296_Small.jpg

FOTO: Wise Bread

Osobe koje su strastvenog duha motivisane su i imaju jasno definisano šta im se sviđa, šta ih motiviše. Na kraju, motivacija i jeste postojanje cilja. Kada identifikujete cilj, nalazite pokretač koji vas gura ka ostvarenju cilja, priča Elisa Sanćes, psiholog i tutor, koordinatorka radne organizacije Škole za psihologe. Dobro je da se zapitate kakvim životom želite da živite, da li ste spremni da ceo život radite taj posao. Da možete da birate, šta bi bio vaš posao iz snova? Sva ova pitanja pomažu u samoupoznavanju i shvatanju šta vas motiviše, a šta ne. Sa ovog stanovišta, Elisa Sanćes daje nekoliko koraka koje treba slediti:

1. Trenutak je za usavršavanje, da bi postojao razlog za povišicu ili promenu funkcije.

2. Sastavite plan kako da promenite ono što vam ne odgovara i da postignete željeno. Važno je da ciljevi budu realni, dostižni i da zavise jedni od drugih.

3. Steknite navike koje pomažu da se osećate bolje, da povećate samopouzdanje. Možete sebe nagrađivati za uložen trud. Naučite da prihvatate da postoje stvari koje ne zavise samo od vas i taložite pozitivne misli, obratite pažnju na ono što imate i pokažite zahvalnost, umesto da se ljutite zbog onog što nemate.

4. Potencirajte stvari koje će vam pomoći da održavate dobru atmosferu na poslu, da budete pozitivni u odnosu sa šefom, jer je uvek bolja molba nego žalba i ostvarite saradnju sa kolegama, što je mnogo bolje nego da se takmičite s njima.

5. Naučite da razlikujete uspeh od sreće. Uspeh je dobiti željeno, a sreća uživanje u postignutom. Ukoliko ne dostignete cilj, moguće je da on nije jasno definisan ili da ne zavisi od vas. Zbog ovoga se neke osobe mogu osećati isfrustrirano, što vodi razočaranju u posao. Postoje i osobe koje se usredsređuju samo na rezultate jer uveliko razmišljaju o sledećem izazovu.

Da li je moguće pronaći motivaciju u kompaniji?

Skoro objavljen članak u listu Forbes ističe da 40% zaposlenih namerava da promeni posao u sledećih šest meseci, dok 69% traži, za svaki slučaj, bolje ponude za posao. U analizi, u članku se ističe da su poštovanje zaposlenih, poverenje u prepuštanje odgovornosti, povećanje plate i beneficije ključ koji svaka organizacija treba da ima ukoliko ne želi da im najbolji zaposleni odlaze, da se iscrpljuju ili dosađuju na poslu.

Motivacija u mnogim slučajevima zavisi i od toga kako firme privlače, razvijaju i motivišu zaposlene. „Jasno je da su svima potrebne plate u skladu sa tržištem, kako bi zaposleni mogli da pokrivaju troškove života, ali vraćanje strasti za radom ne zavisi samo od visine plate. Umnogome zavisi i od firme, koja mora da uključuje zaposlene u sistem kompanije, u donošenje odluka, u komunikaciju i davanje predloga, kako bi se razvila prilika za uspešnu karijeru i balansiranje između posla i porodice“, objašnjava Beatris Kastro, direktorka fondacije Adecco.

Ukoliko objektivnom analizom ipak utvrdite da nema rešenja ni novih mogućnosti za napredak i da firma ne pomaže u tome, možda je došao trenutak za novu poslovnu priliku.


IZVOR: El País