Intervju povodom 50 godina od osnivanja MSUV

FOTO: Muzej savremene umetnosti Vojvodine

- Povodom 50. godišnjice muzeja održana je jedna veoma značajna izložba. Da li nam možete predstaviti neke od novih akvizicija i umetničkih radova, koje su uvećale vrednost muzejske kolekcije od 2012. do 2015. godine, a predstavljene su na ovoj izložbi?

Početak obeležavanja 50. godišnjice muzeja smo započeli izložbom „Akvizicije: otkupi i pokloni 2011 – 2015“ na kojoj smo predstavili umetničke radove koji su, kroz politiku nabavke umetničkih dela, značajno uvećali umetnički fond Muzeja savremene umetnosti Vojvodine. Izložena dela čine relevantne predstavnike različitih umetničkih pojava i ideja značajnih za istoriju umetnosti Vojvodine, Srbije i regiona bivše Jugoslavije. Predstavljeni radovi datiraju od pedesetih i šezdesetih godina 20. veka (Branko Protić, 1956; Bogdanka Poznanović, 1961; Zoran Radović, 1967) do danas. Realizovani su u različitim umetničkim medijima, od klasičnih, kao što su slika, skulptura, grafika, do novomedijskih i postmedijskih praksi, kao što su radovi asocijacije Apsolutno, Marice Radojčić, Nataše Teofilović i dr.

Istakla bih video rad ,,Ispovest“ iz 2010. godine Marine Abramović, značajne konceptualne umetnice, jedne od osnivačica umetničkog performansa, veoma uvažene na internacionalnoj umetničkoj sceni, kao i rad „Svetlost i tama simbola“ iz 2011. godine, Dragoljuba Raše Todosijevića. Takođe, konceptualnog umetnika, čiji je rad nagrađen na Bijenalu umetnosti u Veneciji, značajnoj umetničkoj manifestaciji, kada je Paviljon Srbije producirao MSUV.

- S obzirom na to da ćete tokom cele godine organizovati niz programa, edukacija i kreativnih radionica, koji će biti posvećeni ovom jubileju, možete li da nam otkrijete neke od predstojećih događaja?

Tokom 2016. godine MSUV će realizovati nekoliko projekata kojima će se truditi da savremenu umetnost, mesto i ulogu muzeja približe široj javnosti. Neki od tih projekata su već započeli stručnim vođenjima kroz izložbe posvećene savremenom dizajnu, zatim će se nastaviti predavanjima o 3D animaciji, digitalnoj grafici, fotografiji i sl. Tokom godine će biti organizovane radionice i izložbe na otvorenom prostoru između dva muzeja usmerene na povezivanje umetničkih sadržaja i lokalne zajednice. Biće organizovani stručni skupovi posvećeni savremenoj muzeologiji, mestu i ulozi muzeja u turbulentnom vremenu naše sadašnjosti.

Početkom naredne godine je planirano izdavanje monografske publikacije posvećene pedesetogodišnjici muzeja, promišljanju i analiziranju odnosa između uloge muzeja savremene umetnosti kao institucije i ekonomskih, političkih/ideoloških i društvenih agendi post-socijalističkog konteksta, kao i uticaju interneta i digitalne tehnologije na umetnost i društvo.

sanja_kojic_mladenov_1.jpg
FOTO: Sanja Kojić Mladenov Blog

- Poznato je da MSUV dugi niz godina nije imao svoje stalno sedište. Kako je to uticalo na rad i razvoj muzeja?

Današnji Muzej savremene umetnosti Vojvodine je osnovan 1966. godine, u periodu institucionalizacije države i talasu osnivanja ustanova posvećenih savremenoj umetnosti, ali za razliku od većine drugih ustanova zaštite, nije bio te sreće da osnivanjem dobije i samostalni prostor za rad. Iz današnje perspektive možemo pretpostaviti da su razlozi ležali u suštini savremene umetničke prakse, njenom analitičkom i kritičkom promišljanju, poigravanjem sa rizikom, zbog kojeg ona nikada nije bila pouzdan saveznik vladajućih struktura ili njenoj stalnoj težnji ka isticanju internacionalnih vrednosti zbog kojih nije odgovarala različitim lokalizmima, te nedovoljno snažnoj umetničkoj sredini ili je jednostavno kriza u kulturi počela mnogo ranije za MSUV.

U istoriji muzeja je više nerealizovanih projekata izgradnje nove zgrade, od ideja da se novi objekat izgradi na Trgu galerija, do koncepta kulturne revitalizacije Kineske četvrti sa muzejem, kao okosnicom sadržaja. Najduži period kontinuiranog boravka u jednom prostoru muzej beleži na SPENS-u, nakon čega se ponovo seli, istovremeno radi u više prostora i deli ga sa drugima.

Danas muzej koristi deo objekta u Dunavskoj 37, nekadašnji Muzej Revolucije, koji se poslednjih godina postepeno adaptira i prilagođava aktivnostima i zahtevima savremene muzeologije. Za sve to vreme MSUV je radio u otežanim uslovima, bez mogućnosti kontinuiranog rada i napredovanja, dugoročnog planiranja, te bez afirmativne medijske vidljivosti. Za prepoznatljivost jedne organizacije primarno je znati kako se ona zove i gde se nalazi, a MSUV je, zbog čestih promena naziva i adrese rada, decenijama imao problema sa izgradnjom sopstvenog identiteta i svojom plasiranošću u javnosti.

- Muzej organizuje kreativne i edukativne radionice za decu. Na koji način oni izražavaju svoju kreativnost i ljubav prema umetnosti?

Promene u muzejskoj praksi i odnosa između posmatrača i umetničkog objekta uslovila je i afirmaciju novih zadataka muzeja, kao što je kreiranje nove publike i promene u recepciji značenja umetničkog dela. Muzeji danas imaju ulogu performera, odnosno interpretatora umetničkog sadržaja. Kustosi i muzejski tim uz pomoć savremenih tehnoloških sredstava objašnjavaju umetnost „izvodeći performans" za posetioca. Sadržaj izložbi prezentovan na inovativan način se predstavlja javnosti u formi edukativnih i kreativnih razgovora i radionica, kako bi se deci na interaktivan način približio umetnički sadržaj.

_veb_novinarstvo.gif

Kako MSUV-u, na žalost, još uvek nije odobreno zapošljavanje pedagoga, muzej ovu vrstu svojih aktivnosti sprovodi kroz angažovanje kustosa i spoljnih saradnika, umetnika edukovanih za pedagoški rad sa najmlađima. Proces edukacije se sprovodi kroz razgovor o aktuelnoj izložbi (vođenje kroz izložbu); učestvovanje u interaktivnim radovima; kreativni rad na izložbi, nastao u direktnom dijalogu sa umetničkim delima; prezentaciju nastalih radova u izložbenom prostoru, na internetu muzeja, društvenim mrežama i štampanom materijalu; potom kroz evaluaciju naučenog u školi i ponovnom dolasku u muzej.

Savremena umetnost zbog svoje otvorene forme i aktuelnih sadržaja, te čestog korišćenja savremene tehnologije, nailazi na dobar prijem kod dece, koja bez predrasuda, emotivno pristupaju analizi sadržaja i kreiranju sopstvenih viđenja tema i formi prisutnih na izložbi.

- MSUV promoviše i umetničku praksu Srbije u vidu internacionalne saradnje, kao što su gostovanja u Sloveniji, Slovačkoj, Crnoj Gori i Republici Srpskoj, pa sve do Tajvana. Kakva su iskustva i utisci iz tih saradnji?

MSUV sve aktivnije sarađuje sa međunarodnom umetničkom scenom na različite načine, kroz gostujuće izložbe kojima u inostranstvu predstavlja značajne aktere i pojave umetničke prakse iz Srbije, kao i kroz međunarodne projekte koje podržava EU, a koji omogućavaju zajednički rad sa međunarodnim organizacijama na različitim istraživanjima, izgradnji novih internet platformi, razmeni sadržaja i sl. Prošle godine smo u inostranstvu realizovali četiri gostujuće izložbe, održali više prezentacija muzeja i aktuelnih programa, boravili u rezidencijalnim programima i učestvovali u istraživačkim projektima međunarodnih partnera.

Posle duge zatvorenosti i izolovanosti našeg društva iz internacionalnih umetničkih tokova, takve saradnje su od izuzetnog značaja, jer omogućavaju afirmaciju i vidljivost lokalne umetničke scene u inostranstvu, prezentaciju novih sadržaja u našoj sredini, iskustva zajedničkog rada, saznanja o novim metodologijama rada, pojavama, praksama i sl. Od naročitog je značaja obnavljanje mreže saradnika iz regiona bivše Jugoslavije sa kojima delimo blisko umetničko i socijalno iskustvo, te poslednjih godina MSUV postaje sve prisutniji kao inicijator regionalnih susreta i projekata. Takođe, saradnja sa Tajvanom predstavljala je izuzetno iskustvo u upoznavanju veoma različite sredine i umetničke prakse od naše, te smo međusobno mogli mnogo da naučimo i proširimo naše poglede.


Nina je student, voli da glumi, peva i gleda Sunđer Boba.