GoodWorld, onlajn firma u dobrotvorne svrhe

FOTO: GoodWorld

Prevela: Milana Vračar

Sa pitanjima, poput da li bi trebalo ignorisati mejlove velikih investitora koji žele da ulože u vašu kompaniju ili britanskog premijera koji sedi ispred vas, zainteresovan za sadržaj vašeg sajta, rado bi se suočio svaki osnivač startap firme.

Rano ovog proleća, Dejl Nirvani Fajfer odabrala je drugu opciju, nastavivši razgovore sa svetskim vođom, umesto da prihvati ponuđeni kapital. Srećom, investitori su razumeli. Nakon jedne vožnje avionom i tri sastanka, Fajfer je raspolagala ulagačkim fondom od 1.7 miliona dolara.

,,Bila sam tipični ženski preduzetnik, nisam želela da tražim novac, sve dok nisam u potpunosti bila sigurna da je ideja dobra", govori uz osmeh. ,,Bilo je uzbudljivo ovih nekoliko meseci".

Zaista, bila je ovo vrtoglava godina za osnivača i generalnog direktora GoodWorlda, fascinantnu firmu, koja izuzetno brzo raste, spajajući pritom javno finansiranje, filantropiju i društvene medije.

Startap, koji se nalazi u Vašingtonu, omogućuje vam da donirate novac dobrotvornim ustanovama preko Tvitera ili Fejsbuka. Sve što treba da uradite je da koristite oznaku #donate u svom postu; GoodWorld će vas potom kontaktirati i pitati za informacije o kreditnoj kartici, da bi na kraju prebacio obećanih 10$ Oxfamu, Unicefu ili ALS Ledenom izazovu (sećate li se toga?). Već nakon vašeg prvog doprinosa, GoodWorld platni procesor čuva vaše informacije u bazi podataka, da biste tako mogli i kasnije da donirate, koristeći samo #donate u novim Fejsbuk ili Tviter postovima.

_event_management.gif

Rast ove firme je izuzetan: donacije i korisnici mesečno doprinose sa više od 40% kapitala. Oko hiljadu dobrotvornih organizacija sarađuje sa GoodWorldom, naspram svega sedam u trenutku osnivanja godinu dana ranije. Fajfer kaže da će do maja dostići više od tri miliona dolara, godinu dana nakon što je njihova stranica izašla iz probne faze. Predstojeća praznična sezona, koju prati pregršt donacija pred kraj godine i otpisivanje poreza u poslednjem trenutku, trebalo bi da približe GoodWorld svom cilju. Zapravo, firma obećava dodatnih milion dolara u decembru: za svaku donaciju putem društvenih mreža od najmanje 20$, GoodWorld će dodati jos 1$ u korist svog klijenta.

17815859976_4ee6733079_k_d.jpg
FOTO: Flickr

Fajfer, obazriva, no živahna Novozelanđanka, ostvarila je dobre odnose sa značajnim ljudima. Katarina Vejmut, bivši izdavač u Washington Postu, jedan je od prvih investitora. Kevin Roberts, izvršni direktor svetske firme gigantskih razmera Saatchi and Saatchi, takođe je i savetnik u GoodWorldu. Noviji investitori uključuju Krisa Lidela, bišeg finansijskog službenika Microsofta i General Motorsa; Radž Dejta, bivšeg zamenika direktora Biroa za finansijsku zaštitu potrošača; Maksa Levčina, jednog od osnivača PayPala i Affirma; i Hansa Morisa, bivšeg predsenika Visa i osnivača fintech venture firme Nyca Partners, koja je zaslužna za 1.7 miliona dolara u korist GoodWorlda.

Fajfer je neke od ovih ličnosti upoznala tokom svoje pređašnje akademske karijere i neprofitnog rada, ali i zahvaljujući svojoj firmi u Vašingtonu, 1776, preko koje sreće predsednika Obamu i tom prilikom završava na naslovnoj strani New York Timesa. Tu su se tada našli i drugi lokalni preduzetnici. U ime firme doručkuje na sastanku sa Dejvidom Kameronom, britanskim premijerom.

,,On je veoma zainteresovan za pružanje pomoći prilikom katastrofa, i pozvao me je u svoju kancelariju", kaže Fajferova. ,,Nakon dugo vremena, bila sam na letu za London".

U isto vreme, Nyca pokušava da zakaže sastanak Fajfer i Morisa koji je takođe bio u poseti Engleskoj. No, odlaganje mu nije smetalo.

,,Bili smo izrazito zainteresovani, zbog Dejline strasti i vizije da osnuje firmu koja bi zapravo mogla da učini nešto dobro za svet, pritom zarađujući", piše Moris u mejlu. ,,Očekujemo da će za nekoliko godina to postati ključni način za prikupljanje novca za pomoć prilkom prirodnih nepogoda i drugih nesreća".

Sudeći po Fajfejr, oko 60% ljudi se drži svojih obećanja na društvenim mrežama. Od aprila, GoodWolrd je ispratio više od 20 hiljada #donate zaloga na Fejsbuku, a na Tviteru više od 500 hiljada $, od kojih je prikupljeno više od 300 hiljada $. Prosečna donacija iznosi nešto manje od 30$, a GoodWorld takođe olakšava postupak ponovne donacije preko društvenih medija. Ako ste prošle godine na Fejsbuku obećali 100$ za borbu protiv Lu Gerigove bolesti i podneli kofu ledene vode na glavi, Fajferina firma sada ima pristup informacijama o vašoj kreditnoj kartici. Stoga, ukoliko se organizuje prikupljanje novca za borbu protiv dijabetesa, recimo, učestvovanjem na takmičenju u jedenju hot-dogova preko interneta, tvitovanje o tome sa pratećom #donate oznakom bi automatski poslalo novac u te svrhe.

de6c3791_9d7c_4a3c_ba7b_1960556bc9b7_1020x612_jp.jpg
FOTO: Theguardian

GoodWorld je negde između klasične procedure plaćanja (Stripe, koji vodi evidenciju o uplatama putem kreditne kartice, dobija izvesnu količinu novca za svoj posao) i samostalnog, dobrotvornog i javnog prikupljanja novca, poput sajtova Indiegogo, CrowdRise i Tilt. GoodWorld se razlikuje od, npr, Indiegogo, po tome što prvenstveno prikuplja novac u dobrotvorne svrhe, nego što se samostalno finansira javnim putem. Neprofitnim organizacijama naplaćuje između sedam i osam procenata, uključujući 2.2 - 3.2% za obradu kreditne kartice, što je vrlo niska stopa, za razliku od sume koju naplaćuju drugi sajtovi za prikupljanje dobrotvornih priloga.

Možda je ironično što žena koja je stvorila tehnološku firmu u neprofitne svrhe tako postupa u privatnom sektoru, ali Fajfer objašnjava zašto se opredelila da odstupi od klasičnog načina prikupljanja novca, argumentima koje su izneli mnogi društveno orijentisani preduzetnici, poput Malala Fund suosnivača, Size Šahida, Elizabet Gor, iz firme Dell koja je i bivši preduzetnik Ujedinjenih Nacija, i osnivača Kinda, Danijela Lubeckija.

donate.jpg
FOTO: Sportingforce

,,Vodeći profitnu firmu omogućilo mi je da privučem neverovatan kadar investitora i iskoristim njihove finansijske sposobnosti. Njihove veze, podrška, kako ka napretku, tako i finansijska, bile su od izuzetnog značaja", kaže Fajfer, dodajući da je finansiranje doprinelo provećanju broja zaposlenih: ,,Da sam u ime neprofitne firme tražila finansijsku podršku, bilo bi vrlo teško prikupiti kapital namenjen rastu i jačanju posla".


IZVOR: Inc

Milana je rekla „ne“ sistemu, pravilima i stereotipima.