Da li je crna materija konačno pronađena?

FOTO: Vijesti

Prevela: Radmila Aleksić

Prerano je govoriti zasigurno, ali moguće je da su astronomi došli do novog traga koji će pomoći da otkrijemo prirodu tamne materije – nevidljive smešne stvarčice čija masa predstavlja petostruku vrednost mase svih vidljivh zvezda i galaksija zajedno.

Trag koji slede su gama zraci, neka vrsta svetlosti koju ljudsko oko ne može da registruje, a koja isijava iz novootkrivene patuljaste galaksije nazvane Retikulum 2. Za Retikulum 2, koji nadleće blizu ivice Mlečnog puta na oko 98 hiljada svetlosnih godina od Zemlje, s pravom možemo reći da je fascinantan. Ne više od nekoliko hiljada zvezda (u poređenju sa stotinama miliona zvezda Mlečnog puta) je sakupljeno u crnoj materiji koja je slična prvim malenim galaksijama koje su se pojavile nakon velikog praska.

_veb_novinarstvo.gif

Misterija crne materije datira još iz 1930. kada je legendarni astronom Fric Zviki prvi primetio da se galaksije u jatima pokreću pod uticajem neke čudne, nevidljive supstance. Međutim, niko do sada nije otkrio šta je zapravo ta supstanca.

Retikulum 2, zajedno sa osam nedavno otkrivenih patuljastih galaksija, intrigira zbog onoga što može reći naučnicima o tome kako je možda ranije univerzum izgledao. Takođe, to su glavna mesta na kojima treba tražiti informacije koje će nam reći šta je crna materija, zbog toga što se u njima nalazi više tamne materije u poređenju sa vidljivom materijom kao što je Mlečni put.

Astrofizičare je naročito interesovalo da li galaksija isijava gama zrake, jer ako je crna materija zapravo vrsta još uvek neotkrivene osnovne čestice, kao što mnogi astrofizičari pretpostavljaju, onda se zraci stvaraju kada se čestice i njihove anti-čestice sudare i anuliraju jedna drugu. Tako je nekoliko timova počelo da kombinuje podatke kroz Fermijev teleskop NASA-e u potrazi za tim da li postoje neki signali koji nagoveštavaju rešenje iz pravca Retikuluma 2.

M31bobo.jpg

FOTO: Racunalo

Sigurno je da je jedan od timova pronašao te zrake. “Ugledali smo ih skoro odmah,” kaže Metju Volker sa univerziteta Karnigije Melou iz Pitsburga, koautor eseja o otkriću mase. Ako je tim u pravu, možda smo nadomak rešenja Zvikijeve misterije.

Ako je u pravu. Drugi tim je radio drugu analizu i izjasnili su se u svom radu da iako postoji višak gama zraka koji dolaze sa Retikuluma 2 oni se ne dižu do nekog značajnijeg nivoa. „Naša grupa,” kaže Aleks Drlica Vagner, „pažljivije tumači nagoveštaje”.

Astronomi tvrde da su videli čestice crne materije ranije, a onda su porekli to. Ipak, Drlica Vagner ne odbacuje ideju da bi dalja posmatranja i analize mogle da ubede konzervativce da su gama zraci važniji nego što se misli.

Pre ili kasnije, astronomi će otkriti šta je crna materija zaista. To se možda upravo događa.

IZVOR: National Geographic

Radmila, zaljubljenik u književnost i umetnost i večiti borac protiv vetrenjača.