Džeri Belih: Stvaranje koje hrani dušu

FOTO: Kickstarter

Da li se sećate interaktivnih knjiga "izaberi svoju avanturu"? Čitajući dolazite do stranice koja od vas traži da napravite izbor u ime svog junaka: "Ako hoćete da se suočite sa zmajem, okrenite stranicu 53. Ako hoćete da zaobiđete zmaja, okrenite stranicu 56". Zamislite sad takvu knjigu kao arkadnu igricu i dobićete Čuzatron (Choosatron), mali štampač koji možete sklopiti sami i pomoću koga možete da se "igrate" interaktivnih knjiga. Tvorac ove ideje je Džeri Belih, kreativac koji se bavi razvojem softvera, dizajniranjem igrica, glumom, režijom, komedijom i uopšte svime što ga zanima i izaziva! Razgovarali smo sa Džerijem o tome kako je nastao Čuzatron i kako se probiti u kreativnim industrijama.

Koji je bio krajnji cilj kada ste počeli da pravite Čuzatron i da li se on od tad promenio?

Cilj je na početku bio prilično jednostavan. Posle mnogo godina bavljenja razvijanjem softvera, želeo sam da se okrenem hardveru i palo mi je na pamet da bih mogao da spojim svoje dve ljubavi iz detinjstva: čitanje romana "izaberi svoju avanturu" i odlaženje u igraonicu na arkadne igrice sa drugarima. Od tada se cilj značajno promenio – od "vidi šta sam napravio, zar nije zabavno" do sprave za koju verujem da ne služi samo da zabavi, već da inspiriše ljude svih godina da pišu svoje priče i čak stvaraju sadržaj koji pomaže drugima. Verujem da Čuzatron može da pomogne u opismenjavanju, učenju jezika, posebnim obrazovnim potrebama, ali i da je vrlo interaktivan način učenja kreativnog pisanja i dizajniranja igrica. Nikada to ne bih shvatio bez ljudi koji su mi ispričali koliko mnogo toga može da se uradi.

Zašto odrasli vole Čuzatron?

Postoji više razloga, prvi je nostalgija. Zabavno je prisećati se kako smo u detinjstvu pričali priče, i dobro je što to ne moramo da ostavimo u prošlosti. Drugi razlog je mnogo univerzalniji – analognost i taktilnost Čuzatrona zaista privlači sve. Preplavljeni smo digitalnim uređajima koji nas odvajaju od same tehnologije i, što je još strašnije, jedni od drugih. Na bilo kom javnom mestu možete probrati veliki procenat ljudi koji ne bi primetili ni da sleće helikopter zato što su prezauzeti zurenjem u mali ekran. Čuzatron ohrabruje društveno čitanje i igru pre nego da odvuče ljude jedne od drugih.

Jednom prilikom ste izjavili da Čuzatron oživljava unutarnje dete u ljudima. Zašto je to dobro i važno?

Posle jedne svoje nedavne prezentacije, neko mi je prišao i rekao "Volim što ne pokušavate da spasete svet već samo želite da se zabavite". To me je zaista pogodilo i to je sjajan način sumiranja cele priče. Ljudi postaju iznureni od prevelike količine "Hej, vidi šta sam ja uradio! To će sve! da promeni " Tako se sada sve reklamira, čak i trivijalne i blesave stvari. Ni oni ne pokušavaju da spasu svet, ali se ponašaju kao da to rade. Ljudi moraju ponekad da budu deca inače gube jedan od najboljih načina da budu srećna i zdrava ljudska bića. Ono gde ja vidim pravu promenu je što činim da se ljudi smeše, smeju ili pak što ih samo inspirišem da probaju nešto novo.

Radite u raznovrsnim kreativnim industrijama – da li je teško stalno smišljati nove ideje?

Nadam se da neće smetati ljudima ako kažem – ne. Iskreno, uznemiren sam koliko ideja imam i koliko je malo vremena da ih istražim. Nikad nisam razumeo zašto ljudi postanu toliko posesivni kad su njihove ideje u pitanju, zato što u mom svetu postoji neograničeni izvor ideja.

jerry_headshot.png

FOTO: Privatna arhiva

Šta je za Vas kreativnost?

Vrlo jednostavno: to je stvaranje. Čin stvaranja zahteva kritičko mišljenje i rešavanje problema ali i suočavanje sa apstraktnim pitanjima kao što je "zašto". Po mom mišljenju, to je najbolja vežba za mozak. Mislim da je na dubljem nivou kreativnost stvaranje koje vas hrani. Kako god to da nazovete, duša ili lična potreba za razvojem, to je ono što čini da se "osećate" zdravije.

Da li mislite da struktura, npr. dnevna rutina, jačaju ili smanjuju kreativnost?

U pitanju je ravnoteža, ali mislim da struktura definitivno jača kreativnost. Kada imate okvir ili skup radnih pravila, imate temelj na kome možete da gradite i to vas tera da pronalazite zanimljive načine da dođete do željenog cilja bez kršenja tih pravila. U suštini, kada ste naterani da rešavate teške probleme, obično dolazite do kreativnih rešenja.

Da li imate neki savet za kreativne individue koji žele da se probiju u kreativnim industrijama?

Mislim da će moj odgovor biti eho gotovo svakog uspešnog kreativca, ali u pravu su. Stvarajte. Ako ste zaista strastveni prema svom poslu, nastavićete da ga radite čak i kada ste očajni ili premoreni. Neće uvek biti lako i ponekad će život da vam baci felš tako da možete da dozvolite sebi da napravite distancu i odmorite se. Satiranje sebe do krajnjih granica neće pomoći. Ali! Prepoznajte da će vaša dela biti dugo bezveze i da će im trebate hiljade sati da budu zaista divna – bar je tako u većini slučajeva. Uvek se trudite da unapredite svoja dela i pazite se oholosti. Nikada se ne vide krv, znoj i suze koji su uloženi u rad koji deluje lako. Čak i u toku pravljenja Čuzatrona, imao sam napade panike jer sam bio neverovatno preplavljen količinom projekata i obaveza koje su se dešavale istovremeno.

Nemojte da izigravate "izgladnelog umetnika". To je glupost i izvlačenje. Viđam to prečesto. Ponašajte se prema svojoj strasti kao prema poslu, u smislu da terate sebe da budete kreativni toliko da možete da zaradite dovoljno da nastavite to da radite. Nekada veliku priliku date sami sebi, ne neka kompanija ili industrija. Postoji milion načina… ali i dosta mentalnih zamki u koje je lako upasti.

Šta biste voleli da ste znali kada ste počinjali da radite u kreativnim industrijama?

Koliko je većina ljudi lenjo. Nekad sam mislio da sam ja lenj! Ne morate da budete najbolji. Uvek će biti pametnijih i talentovanijih, ali to nije važno. Mnogi ljudi, čak i talentovani, nisu spremni da se potrude da rade posao koji žele, što je sjajna prilika za bilo koga da uskoči i popuni to mesto. Zapamtite – izvesna doza pritiska je u redu. Pošto imam tendenciju da skačem iz jedne u drugu kreativnu aktivnost, dugo sam bio poznat kao stručnjak za sve, čak i kad sam počinjao. Bio sam spreman da učestvujem u svemu. Tako se desilo da ljudi žele da me zaposle da im pomognem na projektu u kome nemam nikakvog iskustva, i ja bih uvek pristajao. To je značilo strašne situacije u kojima sam morao da učim nove kreativne veštine pod velikim pritiskom, ali to je takođe bila sjajna motivacija jer nisam želeo da propadnem! Pretpostavljam da je onda drugi savet da ne morate da znate nešto odmah ako znate kako da učite. Potoni ili plivaj! Zauzmite se za sebe, samopouzdano, ali ne arogantno, i uvek budite dobri prema ljudima. Nikad ne znate kad će to da se vrati.