Bitef - Prošlost je sada

Autor: Jelisaveta Ilić

FOTO: BITEF FESTIVAL

Od 20-30. septembra 2014. Bitef proslavlja svoj 48. rođendan. Kako se ove godine obeležava stogodišnjica od izbijanja Prvog svetskog rata, ova tematika je bila i osnovno polazište za razmišljanje o selekciji ovogodišnjeg Bitefa. Taj istorijski datum posebno je značajan za nas koji živimo na ovom podneblju, ali je i Evropski teatar u ovom trenutku veoma posvećen refleksijama na temu Prvog svetskog rata i projekti koji se bave ovom godišnjicom su, na neki način, bili dominantni u ovogodišnjoj evropskoj teatarskoj praksi.

Kako se, iz godine u godinu, istorija u školskim udžbenicima menja, proizvodeći stalnu polemiku o uzrocima i posledicama Prvog svetskog rata, ova tema je i više nego pogodna za festival koji se bavi kako tradicionalnim tako i eksperimentalnim formama. Prvi svetski rat nije tek vremenski omeđeni istorijski događaj već početak dugotrajnog procesa koji zapravo nikada nije okončan, a čija dnevno-politička upotreba može biti, i jeste, izvor novih konflikata. Pucnji u Sarajevu tako postaju pucnji mogućeg borca za slobodu ili mogućeg teroriste, a Prvi svetski rat postaje povod i sredstvo savremenog političkog repozicioniranja.

Što se tiče samog Bitefa kao festivala, ovogodišnja novina je pokušaj rekontekstualizacije izvornog slogana Nove pozorišne tendencije. Ovaj slogan je osmišljen kada i festival, ali je vremenom počeo da proizvodi konfuziju i pogrešna očekivanja u percepciji današnjeg Bitefa. Sa željom da se sloganu koji ima veliko simboličko značenje u teatru i kulturi uopšte, da novo značenje koje ga više povezuje sa današnjicom, selektori su odlučili da ga tretiraju na drugačiji način. Ideja je da se pomenuti slogan odnosi na svega nekoliko predstava iz glavne selekcije koje promovišu savremeni teatarski diskurs, a ne na sveobuhvatni repertoar kakav je bio slučaj do sada. Iz te namere, uvedena su tzv. predavanja-performansi kao ovogodišnje nove pozorišne tendencije. Umetnici u ovom relativno mladom žanru deluju između predavanja i izvođenja, u potrazi za kreativnim načinima uključivanja tradicionalnih metoda umetničke komunikacije sopstvenog predstavljanja publici.

image.jpg
FOTO: BITEF FESTIVAL

Program festivala se održava na različitim gradskim lokacijama, pozorišnim kao i drugim originalnim prostorima. Festival uključuje glavni i prateće programe među kojima su: ,,Bitef polifonija”, ,,Bitef na filmu” kao i eduktivne teatarske radionice. Festival se otvara 20. septembra u Domu omladine u Beogradu, predstavom ,,A gde je revolucija stoko?” hrvatskog autora Boruta Šeparovića. Ostale predstave koje će se naći na glavnom programu su: (A)polonia (Režija: Kžištof Varlikovski, Novi teatar, Varšava, Poljska), Naš razred (Režija: Jana Ros po tekstu Tadeuša Slobodjaneka, Litvanski nacionalni dramski teatar, Litvanija), Communitas na ispitu (Autori: Ana Vujanović i Saša Asentić, epizode Novi Sad i Beograd, Per.Art, Novi Sad i TkH (Teorija koja hoda), Srbija), Past is present (Režija: Korina Majer po tekstu Korine Majer i Kazerne Bazel, Švajcarska), Bojno polje sećanja 1914/2014 (Hans-Verner Krezinger, po tekstu Krezingera i Dure, Nemačka), Grobnica za Borisa Davidoviča (Režija: Ivica Buljan, po tekstu Danila Kiša, Hartefakt fond i Bitef teatar, Srbija), Zmajeubice (Režija: Iva Milošević, po tekstu Milene Marković, JDP, Srbija), Mali mi je ovaj grob (Režija: Dino Mustafić, po tekstu Biljane Srbljanović, Hartefakt fond i Bitef teatar, Srbija), Aleksandra Zec (Režija: Oliver Frljić, HKD teatar međunarodni festival malih scena, Rijeka, Hrvatska), Neoplanta (Režija: Andraš Urban, Novosadsko pozorište, Novi Sad, Srbija), Poludela lokomotiva (Režija:Jernej Lorenci, Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana, Slovenija), Front (Režija: Luk Parseval, Talia teatar, Hamburg, Nemačka).

Više informacija o samom festivalu i repertoaru možete pronaći
OVDE


Jelisaveta je umetnica vedrog duha zarobljena u telu inženjerke.