iSerbia - 10 znakova ne-vintidža su pred vama
„Transparentnost informacija je ključna kad želimo da napravimo pravi izbor“.

Foto: Chicago Vintage Clothing & Jewelry

Prevela: Ljupka Mirković Dubajić

Demistifikacija vintidž odeće

Gledajući Netfliksovu seriju Čudnije stvari (Netlix’s Stranger Things), u meni se probudila strast ka odeći iz 80-ih. Kao kupac vintidž (vintage) odeće, otkrivam nešto čudno: odeća preslikava vintidž stil ali je „Made in China“ (proizvedena u Kini). Savremeni brendovi grade stilove inspirisane vintidžom sve više se služeći ekstremnim taktikama, poput pohabanih etiketa, da bi povećali prodaju.

Zašto bi nas to interesovalo? Zato što je transparentnost informacija ključna kad želimo da napravimo pravi izbor.

Znati šta samo izgleda kao nešto što datira iz prošlih vremena a šta je zaista vintidž veoma je važno. Ne možete pobediti magičnu popularnost vintidža: post-potrošački proizvod zadovoljava tri R zakona održivosti – smanjenje, ponovna upotreba, reciklaža (reduce, reuse, recycle) – i obezbeđuje posao vintidž kupcima.

Postoji nešto mistično u vezi sa vintidž stilom, neka romantična aura prošlosti. Poput Friedanine Mistične žene (Friedan’s Feminine Mystique), njegovo značenje nije potpuno jasno, a pogoršavaju ga motivi profita i želja da se održi status quo.

Šta je vintidž odeća?

Termin „vintidž“ je relativan i menja se s vremenom. Dakle, od početka, termin je neuhvatljiv. Značenje fraze „iz ranijeg preioda“ funkcionalno se odnosi na predmete stare bar 20-30 godina i na starije ali ne još „antikvarne“, koji obično imaju 100 godina ili više.

Trenutno, polazna tačka vintidž proizvoda je sredina veka, od 50-ih do 80-ih, sa prethodnim decenijama koje se graniče sa antikvarnim i sa 90-im koje su bliže modernom vremenu. Sam kraj vintidž perioda bi se na vintidž-metru normalno registrovao u vidu slabog signala, ali u 90-im interesovanje za vintidž, koje je počelo da „se kuva“ od Bouvija, preraslo je u popularni stil ulice, postajući neobična decenija predodređena da postane vintidž period o vintidžu.


Foto: Harper Bazaar

Faktori koji određuju vintidž su kvalitet i proizvodnja i njih treba razmotriti pri kupovini. Ako niste sigurni i pitate se „Da li je ovo vintidž?“, razmotrite sledeće stavke.

Antikvarna odeća se šila kod šnajdera, odeća sa početka 20. veka se šila kod šnajdera ili je proizvođena masovno. Odeća sa sredine veka se šila kod šnajdera ili je šivena u sindikatu, a od 80-ih do danas većina masovno proizvedene odeće u SAD pravi se van zemlje u produkciji inostrane jeftine radne snage i koristi netransparentne procese pune znoja, krvi i dečije radne snage.

10 znakova ne-vintidža

1. Etiketa kaže „vintidž“. Sem ako brend ne koristi vintidž tkaninu u dizajnu, setite se da ti proizvodi nisu bili vintidž onda kada su proizvedeni. Oni su bili novi.

2. Etiketa izgleda vintidž ali je u stvari „Made in China“.

Impresivna etiketa govori o brendu, ali je oznaka ispod nje prava informacija. Ponekad se na etiketi brenda nalazi i „U.S.A.“ ili „Established 1968” (osnovano) ili „American“ (američki). Sve dok ne piše „made in“ (proizvedeno u), ne možemo pouzdano znati. Saznajte gde se odeća pravi. Potražite običnu oznaku ispod etikete ili duž šava.

Pre sredine 80-ih, masovno proizvedena odeća je pravljena u SAD, često šivena u sindikatu (oznake ILGWU, odnosno International Ladies Garment Workers Union, Međunarodni sindikat ženske garderobe). Oznaka sindikata je ponekad prišivena na drugi šav.


Foto: Dress Well Do Good

Usled kombinovanja ekonomskih i političkih faktora poslednjih decenija je masovna proizvodnja odeće izmeštena izvan SAD. U srednjim pa do kasnih 80-ih odeća se pravila u Koreji, Hongkongu ili na Filipinima.

Da masovno proizvedena odeća nije vintidž (osim ako ne podrazumevate 90-e) vidi se po tome što je proizvedena u Kini, Indiji, na Tajlandu, u Bangladešu, Vijetnamu, Indoneziji, Gvatemali, Meksiku, Šri Lanki.


Foto: Rivet

Kompanije koje su proizvodile odeću, i etikete, izgledaju vintidž, koriste imena koja zvuče vintidž (Faded Glory, eng. izbledela slava), imena koja izgledaju vintidž (stil slova podražava period 1950–60-ih, a zdepasti fontovi period 1970–80-te), doteruju tkaninu da izgleda požutela, antikvarna ili izbledela i dodatno kidaju ili habaju ivice.


Foto: 2good2lose

3. Izgleda kao vintidž dizajn, ali košta manje od 50 dolara.

Nedavno u prodavnici polovne odeće (thrift shop)* srce mi je poskočilo kada sam ugledala haljinu na preklop. Taman kad je uzbuđenje počelo da mi raste („Bože, kako su ti svetle boje. Bože, kako dobro izgledaš.“), pogledala sam oznaku ispod etikete. „Made in China“. Ne, nije vintidž.

* Ako ćete da kupite imitaciju vintidža, idite u lokalnu prodavnicu polovne odeće. Polovna odeća je uvek u modi!

4. Tkanina je savremena.

Spandeks, poliester/pamuk i mešavine su novije, dok su čista viskoza, najlon i vuna starije.

5. Bela ima plavičastu nijansu.

Ako bela boja deluje prljavo, sivkasto ili plavičasto ili izgleda jeftino i vas čini depresivnim, onda ta odeća nije vintidž.

6. Boje su prljave ili napadne.

Jeftina, moderna odeća „brze mode“ je napravljena da bude jeftina. Tkanine, printovi i dizajn će najpre dati izgled odeće koja je masovno proizvedena. Boje će dati izgled jeftinog. Printovi mogu koristiti nekomplementarne boje. Sve to vas može privući na prvi pogled, ali taj efekat brzo prođe i izaziva vam depresiju, iritaciju ili mučninu. Nije vintidž.

7. Jeftini plastični rajsferšlusi i dugmeta.

Sve u svemu, jeftina i lagana dugmeta i rajsferšlusi ukazuju na kasniji period, tj. sredinu 80-ih ili kasnije.

8. Jeftina metalna dugmad ili kopče.

Vintidž metalna dugmad iz prošlosti neće izgledati ili delovati kao jeftina legura niti će biti šuplja.

9. Jeftinija, manje luksuzna postava.

Acetat i najlon su savremeni, viskoza i svila su više vintidž.

10. Kroj je kockast ili prosto loš.

Do kasnih 80-ih stilovi su postali sve kockastiji i lošije krojeni. Jeftiniji dizajn, proizvodnja u inostranstvu, trka za većim profitom. Pitate se da li je trend kockaste, prevelike odeće bio pokriće za loš kroj. Kvalitetnija vintidž odeća sigurno ima bolje krojeve.


Foto: Pinterest

Držite se romanse, zaboravite na mistiku

Nemojte da mešate mistično sa motivima kapitalista. Ne dozvolite da manipulišu vama ili da vas nasamare. Lično mislim da uopšte nije romantično kada manipulišu vama, namerno vas zbune ili vas namame da podržavate brendove koji možda angažuju radnu snagu o čijem zdravlju ne brinu, koju ne plaćaju dovoljno i sve to rade netransparentno.

Uključivanje vintidža u vašu strategiju odabira kvalitetne odeće je pametno i odgovorno. Budite dobro informisani i priđite tome inteligentnije. Ako vintidž nije postao sastavni deo vaše garderobe, mislim da će vam ovi saveti pomoći da spremnije napravite pravi izbor koji će vas ohrabriti da izgradite individualan stil i kreativnost.


Izvor: The Huffington Post

Ljupka vas informiše o svetu oko vas da bi ga bolje sagledali i snašli se u njemu.

***

Pročitajte i:

Tolkinova ljubavna priča izlazi sledeće godine
Drevne ptice su gakale, a ne pevale!
13 internet marketinških ideja za Noć veštica
***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na prevodilacka@iserbia.rs sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.

***

Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Komentari

VESTI