Trikovi beletristike kojima stvaramo dobar efekat

FOTO: Bibsandbaubles

Prevela: Tanja Ćetojević

Prvo se pobrinite da na određenoj stranici postoji neka vrsta opasnosti: ovo možete postići nekim opasnim likom, kao što je to Frojd često činio u svojim studijama slučajeva. Kod Frojda je to često otac (setite se Dorinog oca koji želi da trampi svoju ćerku da bi imao seks sa Frau K.) ili u Knausgardovom memoaru/romanu pijani otac koji se polako raspada, što podrazumeva opasnost. Ovaj upečatljiv otac na početku knjige izgleda skoro svemoguć, sposoban da pročita detetov um, zna šta ono radi, baš kao što Čovek pacov u Frojdovoj studiji slučaja oseća da ljudi mogu da mu čitaju misli. Knausgard u drugom tomu dodaje lik u vidu gazdarice iz pakla koja noću glasno svira i budi njegovu trudnu suprugu.

Sledeće, upotrebite vreme da izazovete neizvesnost. U Dorinom slučaju, na primer, postoji pretnja od njenog odlaska: da li će ostati ili otići? Znamo sa početka studije da ona odlazi prevremeno, da je ovo fragment, da je analiza nedovršena zbog njenog odlaska, i mi se pitamo kada će se ovo dogoditi i zašto.

U Knausgardovom memoaru on dolazi u Stokholm, nema kuda da ode i postoji samo mala nada da će sresti prijatelja koji mu je obećao da će odsesti kod njega. Prvo on shvata da je pogrešio vreme sastanka i žuri na mesto sastanka gde zabrinuto čeka, uplašen da neće prepoznati ovu osobu koja će mu priskočiti u pomoć.

DSC_0850.jpg

FOTO: Cloudfront

Treće, ne govorite sve prebrzo. Zadržite informacije. Frojd u svim studijama slučaja ne žuri da otkrije tajne koje pacijenti žele da sakriju ili informaciju koja je potisnuta u njihovom nesvesnom umu. Ovo potiskivanje deluje kao način odlaganja. Nastavljamo da čitamo da bismo otkrili objašnjenje za njihove simptome koje oni postepeno otkrivaju Frojdu, a on nama.

U Knausgardovom memoaru/romanu je upotrebljen isti metod. Mnoge stvari nisu odmah poznate. Zašto je odjednom ustao i napustio svoju prvu ženu? Zašto je na početku uopšte napustio Norvešku i došao u Švedsku?

output_Tl2YbW.gif

Četvrto, uverite se da je informacija koju ste otkrili dovoljno intimna, detaljna i da odaje utisak stvarnog života.
I Frojd u studijama slučaja i Knausgard nam daju dosta intimnih detalja za koje imamo utisak da su mogli da poteknu samo iz stvarnog života. Frojd koristi sporedne likove kao što je guvernanta u Dorinom slučaju, koja je takođe zaljubljena u Her K. da bi se stvorila intimna drama kao i utisak verovatnoće. Knausgard nam daje informacije prezasićene detaljima kao o dva ormarića gde ostavlja svoje kofere po dolasku u Švedsku, kao i svoja najdublja osećanja kao čoveka i dadilje male dece, što on smatra ponižavajućim.

Ovo su neki stari i dobro iskorišćeni trikovi zanata koje ovi pisci beletristike i stručne literature koriste na sličan način, trikovi koje svi mi danas možemo nastaviti da koristimo da bismo stvorili dobar efekat.

IZVOR: Psychologytoday


Tanja veruje da jedino radoznalost i sloboda duha vode ka životnoj radosti.